כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

האב נוצרי, האם חרדית - והילד נעלם

בית המשפט העליון התערב אתמול בסיפור משפחתי מסובך • אב נוצרי, המתגורר בבלגיה, הבטיח לשמור על אורח חייו החרדי של בנו • כעבור תקופה, הילד 'נעלם'

אישה חרדית בבית המשפט. צילום ארכיון
אישה חרדית בבית המשפט. צילום ארכיון



פסק דין שניתן אתמול (ד) בבית המשפט העליון חושף סיפור משפחתי מסובך בו ילד חרדי מהעיר אופקים נעלם לפני כ-3 שנים, ימים ספורים לאחר שבית המשפט הורה לאמו להחזירו למשמורת אצל אביו הנוצרי המתגורר בבלגיה.

בני הזוג התגרשו בשנת 2004, כ-6 שנים לאחר נישואיהם, כשבנם היה בן 5.

האב פנה לבית המשפט בארץ מגוריו, בלגיה, כדי לקבל משמורת מלאה על הילד. השופטים החליטו פה אחד כי הילד אכן ישהה אצל אביו. האם, כך קבעו, תוכל להיפגש עם בנה תחת הסכמי ראיה שנקבעו בבית המשפט.

שנתיים מאז פסק הדין, לקחה האם את בנה לישראל, ללא הסכמתו של האב - והביאה אותו לביתה בעיר אופקים.

האם טענה כי הילד רגיל לאורח חיים חרדי ולפיכך שהותו אצל אביו הנוצרי תהווה עבורו פגיעה וסבל רב.

מנגד, האב שנפגש עם מומחים ופסיכולוגים שונים, הבטיח כי יאפשר לילד להמשיך לשמור על אורח חיים יהודיים-חרדיים ואף ישלח אותו למוסדות חרדים בבלגיה.

בעקבות זאת, כתב בית המשפט בבלגיה כי אין חשש לפגיעה באורח חייו של הילד וכי על האם להחזירו לאביו בהקדם.

ביוני 2008 הייתה האם אמורה להשיב את הילד לבלגיה, אך טענה כי הילד הקטין נעלם מביתה ואין לנו כל מידע על מקום הימצאו ואף היא לא נמצאת עמו בקשר.

700 ש"ח על כל יום היעלמות

יצוין, כי פסק הדין שניתן בבית המשפט בבלגיה קיבל חודשים לאחר מכן חיזוק מבית המשפט לענייני משפחה גם בארץ.

בעקבות זאת, פתח האב הנוצרי הליך פלילי נגדה ופנה לבית המשפט העליון בבקשה לכפות עליה את השבת הילד ובנוסף האשימה בביזיון בית המשפט. השופט אליקים רובינשטיין קיבל את הבקשה וקבע כי האם תשלם 700 ₪ על כל יום בו היא מעכבת את ביצוע פסק הדין.

השופטים בעליון הבהירו כי אם הקנס לא יועיל, קיימות גם דרכים אחרות, ובהן מאסר האם עד לציות פסק-הדין.

"לא נמסר לנו דבר על מאמצי האם לאיתור בנה", כתב רובינשטיין בפסק הדין. "אם 'נעלם' - צריכה הייתה להזעיק שמיים וארץ למענו ולא לשקוט ולא לנוח.

"לא שמענו כי עשתה כן. הגיוני בהרבה לחשוב אחרת. במבט כולל, ובהינתן התשתית הראייתית הדלה שטרחה - או לא טרחה - המשיבה לפרוס בפנינו, מסתברת יותר גרסת המבקש, כי 'היעלמות' הילד אינה מקרית ובלתי תלויה במשיבה, וכי למשיבה דרכים לעמוד בקשר עם בנה - וממילא, להביא לביצוע פסק הדין".

רובינשטיין אף מביע את דעתו על הרשויות במדינה על כך שלא עשו דבר למצוא את הילד: "מצב בו הרשויות אינן מצליחות לאתר ילד ש'נעלם' ובית המשפט הורה להחזירו לאביו אינו רק בעייתי במישור העקרוני - סוגיית אי-ביצועו של פסק דין שניתן בבית משפט. הוא גם מחמיר את הפגיעה בילד".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}