י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

"הנני נותן לו את בריתי שלום...." // הרב אשר זורייבין

מטבע הדברים, בד"כ כאשר אדם רואה נבלה גדולה הנעשית בישראל, יצרו מסיתו לא להתערב ואומר לו: מה לך כי תכניס ראש בריא למיטה חולה? אם תקפוץ בראש, איש לא יכיר לך טובה, להיפך, יהיו שיאמרו: מבקש אתה להתבלט, ויהיו שילגלגו: הדיוט קופץ בראש

 "הנני נותן לו את בריתי שלום...." // הרב אשר זורייבין
הרב אשר זורייבין



רבי זלמן סורוצקין היה אומר: על מה ולמה זכה פנחס להערכה מופלגת זו, ואילו משה שעמד בפרץ במעשה העגל, ואהרון שעצר את המגפה בדבר קרח, לא זכו להכרת תודה כזאת? אלא שפנחס היה איש "עמך", ובאותה העת, לא תפס כל תפקיד ציבורי.

כאשר משה וכל עדת בני ישראל אינם יודעים איך להתמודד עם מצב קשה, קם יהודי פשוט ועומד בפרץ, דבר המעיד על גבורה עילאית ומסירות נפש למופת. מטבע הדברים, בד"כ כאשר אדם רואה נבלה גדולה הנעשית בישראל, יצרו מסיתו לא להתערב ואומר לו: מה לך כי תכניס ראש בריא למיטה חולה? אם תקפוץ בראש, איש לא יכיר לך טובה, להיפך, יהיו שיאמרו: מבקש אתה להתבלט, ויהיו שילגלגו: הדיוט קופץ בראש. אם למרות כל זאת יצא פנחס לקנא קנאת ה' לעיני משה וכל עדת בני ישראל, ראוי הוא לכל הכבוד הזה, על שגבר וכבש את יצרו.

***

בסמיכות הפרשיות בלק ופנחס ניתן לראות את ההבדל ביניהם:
בלק מלך מואב מלא מורא ופחד מפני בני ישראל, ומה תגובתו? הוא שולח שליחים לשכור את שירותיו של בלעם. הוא עצמו קוסם ומכשף גדול, אך למרות זאת מתעצל לפצות את פיו שלו ולקלל.
לא כן פנחס, "וירא פנחס...וייקח רומח בידו". פנחס אינו ממתין שמלאכתו תיעשה על ידי אחרים. במקום שאין אנשים, ויש חילול ה', וסכנה אורבת לישראל, הוא משתדל והופך להיות איש מלחמה, אומר ועושה, מדבר ומקיים.

***

בימים אלו החלה במש"י - מרכז שיקום ילדים, היערכות לקראת הפרויקט הגדול של הקמת מבנה קבע, בעז"ה, לרווחתם של ילדי מש"י. במסגרת תפקידי יש לי את הזכות לפגשו כמעט מדי יום אנשים טובים באמצע הדרך, שרוצים להיות שותפים למפעל הכביר, והחליטו לתרום לשם כך, מהונם, ממרצם ומזמנם. הגדיל לעשות אחד מבעלי ההון, שנידב את ביתו הפרטי רחב הידיים, על מנת לערוך בו 'דינר' על חשבונו, ואף רתם גם את ידידיו ומכריו לצורך מטרה זו. כמוהו, רבים וטובים נוספים שסיפור חייהם של ילדי מש"י נגע לליבם, החליטו לקום ולעשות מעשה. איש איש כפי יכולתו, איש איש בדרכו שלו. הם לא חיכו שהמלאכה תיעשה ע"י אחרים, ולא שעו אל קולו של היצר, המנסה להניא אותם מפעולה בטענות מטענות שונות. אלו אנשים אכפתיים, המעורבים בקהילה, ומוכנים לפעול למען חברה טובה יותר, וסביבה נעימה יותר לכולם. הללו מאמינים, כי כל אחד ואחד יש ביכולתו לקבוע, באיזה עולם אנו רוצים לחיות, ואף אחד לא יעשה זאת במקומנו.

הכותב משמש כמנכ"ל מש"י (מרכז שיקום ילדים) המטפל ומסייע לילדים עם נכויות פיזיות ומעניק להם את מכלול הכלים הנדרשים להם לצורך קידומם ושילובם בקהילה

פרשת שבוע הרב אשר זורייבין משי פנחס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}