כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

החרדים הפסידו: חוק המשכנתאות לא יעלה להצבעה

בש"ס החליטו סופית: "אנו סיעה שנוהגת בחכמה", חוק המשכנתאות לא יעלה להצבעה • המנצחים: אלקין, ביבי ושטייניץ • שרי רוט מספרת למה זה קרה

"סיעה שנוהגת בחכמה". שטייניץ ואטיאס • צילום ארכיון: דוד קורן
"סיעה שנוהגת בחכמה". שטייניץ ואטיאס • צילום ארכיון: דוד קורן



לאחר דריכות של ימים ארוכים מגיעה היום (ד') הסאגה של 'חוק המשכנתאות' לסיומה.

במהלך הימים האחרונים נשמעו ח"כים מיהדות התורה וש"ס נחושים מאוד בקשר לכוונתם ללכת 'עד הסוף' עם חוק המשכנתאות, שהיה אמור לעלות הערב להצבעה בקריאה ראשונה.

עד אתמול בערב עדיין נשמעו הקולות התקיפים בנושא. לקראת לילה, החלה הנסיגה.

עוד בנושא:
ועקנין: הוצע לי כסף תמורת משיכת חוק המשכנתאות
מדוע התנפל מוזס על הצוואר של אריאל אטיאס

פתאום התחלתי לשמוע דיבורים ש"לא בטוח שיש לנו רוב". הבוקר, בשעה 10:30, התכנסה סיעת ש"ס לישיבה דחופה, במהלכה ניתחו המשתתפים את הסיכויים מול הסיכונים. ההחלטה הסופית שהתקבלה: למרות האכזבה, על אף הצער הגדול, לא מעלים את החוק.

"אנחנו סיעה שנוהגת בחכמה, לא נלך עם הראש בקיר", הסביר יו"ר הסיעה, אברהם מיכאלי.

לדבריו, מהרגע שבו קלטו שאין להם רוב, היה ברור שאין טעם להעלות חוק, רק כדי לחסל כל סיכוי להעלאתו מחדש עם תחילת המושב הבא.

ולמה בעצם אין רוב? משיחות שערכתי עם כמה ח"כים מ'קדימה' הם נשמעו נחושים לגמרי לתמוך בסיעות החרדיות בחוק המדובר. לא רק בגלל שהם נגד הממשלה בכל נושא ועניין, אלא גם בשל העובדה שמדובר בנושא שהוא בנשמתם. זוגות צעירים, כידוע לכולנו, אינם מצויים רק בקרב החרדים. מצוקת הדיור חוצה מגזרים ודתות.

החיוך של אלקין

אלא שיו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, נהג בתחכום. חלק מהתרגילים בהם נקט כדי לטרפד את העלאת החוק חסויים בשלב הזה, בעיקר משום שהנפשות הפועלות הקשורות לכך מבקשות לשמור על חיסיון, והן משום שגם לו עצמו לא כדאי לפרסם בגלוי את השיטות. יתכן, בעצם כמעט בטוח, שהוא עוד יזדקק להן בבוא היום והחוק הבא בתור.

את הצעת חוק המשכנתאות דאג אלקין להניח בסוף סדר היום, מה שאומר שבאופן עקרוני יתכן והשעה בה יעלה תהיה שעת חצות.

ב'קדימה' גילו לפתע שיש להם אירוע אליו מוזמן חלק גדול מחברי המפלגה, והסיעות הערביות אינן נוכחות היום בכנסת בשל יום האדמה.

התוצאה העצובה: החוק לא יעלה.

המנצחים: זאב אלקין, ראש הממשלה בנימין נתניהו וכמובן שר האוצר, יובל שטייניץ, האיש ששב ואמר שלחוק הזה אין כל סיכוי לעבור.

במבט לאחור, ניתן היה לצפות את התוצאה. מי שראה את זאב אלקין עם כניסתו ביום שני לחדר ועדת הפנים כדי להסיר את הרביזיות על החוק, יכול היה להבין שהאיש כבר סגר את כל המעגלים והפינות. החיוך שהיה מרוח על פניו היה צריך לבשר לנוכחים ש'הלך להם החוק'.

לזכותו של שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, שמן הסתם זהו לא היום השמח בחייו, ייאמר כי הוא היה הראשון שקלט כבר אז, ביום שני, שהוא יכול לשכוח מהחוק. עקבתי אחריו. הוא הביט באלקין, ראה את החיוך, שמע את דבריו בדבר השארת שני החוקים (ועקנין ומוזס) מאוחדים, ופניו חוורו.

אטיאס ידע כבר אז, בתוך ליבו, שבחלק הזה של המשחק ניצח אותו שטייניץ, ב-1:0.

אני, במקומו של שטייניץ, הייתי חושבת על השלב הבא של המשחק. כי ה-1:0 הבא, כך נראה לי, יהיה דווקא לטובתו של אטיאס.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}