כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

"לחבל במה שאפשר כדי שהפסטיבל יתבטל" • סיור

יצאנו עם פקחי יחידת ההונאה אל פסטיבל האוכל בעיר העתיקה • בעלי הדוכנים המציגים עצמם ככשרים - גמגמו, אך הפקח התמהמה מלהגיש דו"חות • צפו

יריד האוכל בירושלים. צילום: פלאש90
יריד האוכל בירושלים. צילום: פלאש90



'פסטיבל הטריפות', המתקיים מדי ערב בירושלים שבין החומות, מצליח להוציא את תושבי העיר העתיקה משלוותם.

מלבד טענת היהודים והמוסלמים לפגיעה הרוחנית במקום הקרוב כל-כך לבית המקדש, התושבים עצמם כועסים מסיבה נוספת: הם אינם מצליחים לנהל בימי הפסטיבל חיים אנושיים נורמטיביים.

צוות 'בחדרי חרדים' יצא אל רחבת בית הכנסת 'החורבה', שם מתקיים החלק היהודי, כביכול, של הפסטיבל - ושמע את זעקת התושבים והעסקנים הנלחמים על קדושת בתיהם.

התלווינו גם לפקחי יחידת ההונאה של הרבנות הראשית, כדי לראות מקרוב כיצד מתבצעת האכיפה נגד המציגים תעודות כשרות בניגוד לחוק.

האם הוצב משגיח?

"הדוכנים כאן מציגים עצמם כשרים באמצעות תעודה מצולמת", מסביר הפקח. "מבחינתנו, זו עבירה על החוק והכשלת הציבור. אין כאן פיקוח של משגיח – ויש כאן שלל בעיות אפשריות: הכל ממוצרים לא כשרים הנמכרים לציבור, כלה בבישולי עכו"ם ובעיות חמורות אחרות".

• הם יקבלו קנס על הונאת הציבור?

"צריכים לראות בראש ובראשונה איך מסירים את המכשול כאן", משיב הפקח לשאלתנו. "השלטים שעיריית ירושלים תלתה כאן בכניסה לפסטיבל על כך שהמקום כשר הם לא חוקיים. אני לא יודע על סמך מה הם עשו את זה".

כך או כך, בתום הסיור עם הפקח, למרות שכשלים רבים נמצאו בדוכני האוכל, לא ניתן כל דו"ח. לטענת הרבנות הראשית, יום למחרת הסיור הוצב במקום משגיח מטעם מחלקת הכשרות של הרבנות ירושלים.

• שאלנו את בעל דוכן השווארמה – האם המוצרים שהוא מציג כשרים?

"כשרים למהדרין. כל האוכל כאן מגיע מהמסעדה שלנו".

• תעודת כשרות יש לכם?

"למסעדה יש תעודה. יש לנו כאן משגיח צמוד. הוא יצא להפסקת סיגריה. חכה כאן דקה, הוא חוזר".

עברה דקה (וגם שתיים), אך המשגיח בושש מלהגיע.

• תעודה מצולמת משמעותה - עבירה על החוק, הידעת? אנחנו שואלים את בעל הדוכן.

"אנחנו לא מציגים אותה. יש לנו את המשגיח. בגלל שמדובר אירוע זמני, אנחנו לא יכולים לקבל תעודה. אנחנו מכינים את כל האוכל במסעדה – ומביאים אותו לכאן. אין בזה בעיה", טוען בעל הדוכן.

ומי אשם? ניר ברקת

הרב אפרים הולצברג, תושב הרובע הנמנה על המתפללים הוותיקים בבית מדרשו של הגרי"ש אלישיב ומקורב גם להגר"א נבנצל רב העיר העתיקה, אומר ל'בחדרי חרדים': "הגרי"ש אמר לי בשבת האחרונה שזהו חילול ה' איום ונורא לערוך את הפסטיבל בחצר בית-הכנסת 'החורבה'".

תושב אחר אומר ל'בחדרי חרדים': "צריך למחות בכל התוקף. צריך לחבל כאן במה שאפשר כדי שהפסטיבל הזה יתבטל - או לפחות שלא יערכו פסטיבל נוסף".

התושבים מפנים אצבע מאשימה כלפי אדם אחר: ראש העיר, ניר ברקת: "רק אותו צריכים להאשים", הם אומרים.

הולצברג מוסיף על הדברים: "ניר ברקת לא מתכחש לכך. הסיסמא שלו היא להפוך את ירושלים לתל אביב".

אחת התושבות, שהתעוררה לקול רעש המוסיקה סמוך לביתה, מביעה את זעמה על קיום הפסטיבל ואומרת: "יש כאן אנשים חולים ותינוקות שלא מצליחים להירדם עד חצות הלילה בגלל המוסיקה כאן. הנציגים והמשטרה אטומים לגמרי. מזלזלים בנו", היא אומרת בכאב, חוזרת לביתה כדי לנסות בפעם המי-יודע-כמה להשכיב את הילדים לישון.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}