כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

ועקנין: הוצע לי כסף תמורת משיכת חוק המשכנתאות

הקרב על המשכנתאות • המאבק בין המפלגות החרדיות למשרד האוצר מחריף • בדיון סוער בכנסת חשף ח"כ ועקנין: האוצר הציע לי הטבות, כדי למשוך את החוק

השר אטיאס עם ח"כ כרמל שאמה-הכהן
השר אטיאס עם ח"כ כרמל שאמה-הכהן



הדיון הבוקר, בוועדת הכלכלה, נקבע על ידי היו"ר כרמל שאמה-הכהן זה מכבר. אבל על רקע סערת הסרת הרביזיות משני חוקי המשכנתאות, הוא הפך לרלוונטי פי כמה.

נזכיר, כי מחר עתיד לעלות להצבעה במליאה חוק המשכנתאות המאוחד, החוק של ועקנין והחוק של מוזס (סבסוד משכנתאות גם בפריפריה וגם בשאר אזורי הארץ).

הקואליציה, מצידה 'דחפה' את ההצבעה לסיומו של יום, איפה שהוא בסביבות חצות הלילה, בתקווה שח"כים רבים יתעייפו ויוותרו על הצבעתם. אך בסיעות החרדיות מקווים כי מצוקת הדיור הקשה תגרום לח"כים רציניים להישאר במליאה למרות השעה המאוחרת ולתרום לנושא את הרמת ידם.

היו"ר, שאמה-הכהן פתח את הדיון ואמר כי "אנחנו נמצאים לפני ערב פסח, ובעוד שלפני אלפי שנים השתחרר עם ישראל מעבדות למצרים כיום הוא משועבד למחירי הדיור שפוגעים בעיקר בשכבות החלשות. החלשים שאין להם דירה מעבירים כל חודש יותר כסף לבעלי הדירות העשירים".

שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, שכיבד בנוכחותו את הדיון, החל להרצות בנושאים שונים הקשורים למשרדו. כמו הקרן הירוקה אליה התחייב משרדו להעביר אחוז מהכנסות המנהל ("ואני מקווה שאין כל כוונה של אגף התקציבים לקצץ לנו מזה..."), על היקף מלאי הדירות בדיור ציבורי ועל גודל הסיוע של המדינה לזכאים לסיוע בשכר דירה ("זה לא קרוב אפילו למחיר האמיתי, בטח לא באזורים של חדרה עד גדרה. הסכום מספיק אולי לשבוע").

אין ספק שאטיאס מספק את הסחורה לכתבים הכלכליים. הוא שולף נתונים בבקיאות מדהימה, הוא רהוט, והוא מופיע היטב. הוא אפילו שבר שיא במספר הפעמים בהם זכה לפתוח את מהדורות מבט.



מי בעל הבית?

אבל את ההצגה האמיתית נתן דווקא נציג האוצר, ראובן קוגן.

בנאום קצר ניסה השר אטיאס לספר כי הציע לחייב כל יזם להעניק 5% מהדירות שהוא בונה לטובת הדיור הציבורי. "זה לא עולה למדינה כסף, יש כאן רק מניעת רווח", אמר. "אבל נמצא פה המשנה לאגף התקציבים, הוא יגיד מה דעתו על הצעתי, ובתחתית השורה הוא יגיד לכם 'לא'"...
פרץ צחוק נשמע מקרב הנוכחים.

"מי עוצר את הכול? – רק האוצר" – תרם ח"כ יצחק ועקנין את דעתו.

וכאן החל קוגן לשאת את נאומו המפולפל, המלא בנתונים, מספרים ועובדות יבשות. אבל חברי הכנסת לא התרשמו. הם תקפו אותו על עליית מחירי שכר הדירה, שמרקיעים היום שחקים. "אצלי, באזור שלי, המחירים עלו במאה אחוזים", אמר ועקנין.

"בכמה עדכנתם את מחירי השכירות לסיוע מאז משבר הדיור האחרון?" – הקשה יו"ר הוועדה, שאמה הכהן.

ושוב דיבר אליהם קוגן באחוזים.

"תגיד בכמה שקלים העליתם", נשמע קול מקרב אחד מהמשתתפים. "עזוב אותנו אחוזים, זה ל-OEDC".
כשתורגמו האחוזים למספרים, התברר שמדובר בכמה עשרות שקלים בודדים לחודש.

"הייתי בביקור בדירות בירושלים, ראיתי אנשים שגרים במרתפים ובחניונים מינוס 4. אי אפשר לראות שם את אור השמש אפילו בטלסקופ", אמר שאמה-הכהן. "והם משלמים 900 דולר על התענוג"...
אטיאס המשיך לנסות ולשכנע את קוגן. אך בשלב מסוים נטל ח"כ יעקב כץ, כצ'לה, את רשות הדיבור.

"אתה שר, והוא פקיד. ואתה מבקש ממנו רשות?", השתומם ח"כ יעקב כץ,כצ'לה, שהשתתף אף הוא בדיון. "יושב שר, ואומר לפקיד: 'הואל נא בטובך להרשות לי. אתה בעל הבית או הוא?".

"נתניהו הודה שחסרים כמאה אלף יחידות דיור", המשיך כצ'לה בדבריו הנוקבים. "לא ניתן בשום תרגיל כלכלי לפתור המצוקה אלא על ידי החלטה על בניה תקציבית מיידית כמו שבניתי עם אריק שרון 120 אלף יחידות דיור לפני 20 שנה בתוך שנתיים", הוסיף, וסיכם כי "מדינת ישראל היא המדינה היחידה בעולם שמתחתנים בה בגיל צעיר אלפי זוגות חרדים שבתרבות שלהם אם אין דירה אין חתונה. על האוצר לקחת בחשבון נתון זה".

"הם טובים בהבטחות", שב אטיאס אל 'האוצר'. "אבל רבות מהן קשרו לחוק סבסוד משכנתאות ומחזיקים את הסיכומים כבני ערובה", חשף.

"עצרתם לנו מכירות, שהחוק מאפשר לנו לעשות מהכסף שיש ברשותנו. אבל עצרתם לנו את כל זה בוועדת הכספים!" – המשיך להצליף בנציג האוצר.

"אנחנו בידיים שלכם. אתם מפעילים עלינו את כל המנופים האפשריים. אבל אנחנו לא ניכנע, ניאבק בכם. הנה, ביום רביעי אנחנו נצביע נגד עמדת הממשלה! אתם רוצים משברים? – תקבלו משברים! עדיף לנו משבר על דיור, ממשבר על גיור!".

"צריכים כל היושבים פה בחדר לדעת שכל פעולה שנעשית בלי חתימתו של שר האוצר, היא חסרת משמעות. אז בואו ותגידו שאתם רוצים לחסל את הדיור הציבורי, שאתם מסייעים בשכר דירה לא בשיעור מספק, ושאתם לא מאפשרים לנו להגדיל את מלאי הדירות עם 5% לדיור ציבורי".


לוב זה כאן

אל הצלפותיו של אטיאס הצטרף גם ועקנין.

"התבטאתי כבר בכל הצורות על הדרך של האוצר!" – פתח ואמר. "השר אטיאס עושה את מה שלא עשו כל השרים שהיו לפניו.

"אז, או שאתם באוצר לא מבינים את גודל הבעיה שתוכל להביא לפיצוץ החברתי הגדול במדינה, או שאתם לא רוצים להבין. היום, בלחיצת כפתור מבעירים בקלות מדינה שלמה! אתם חושבים שאנחנו רוצים ליצור פאניקה? זו האמת שאותה אני מרגיש בבטן!".

"ראובן, תשמע טוב טוב" – היישיר ועקנין עיניו אל נציג האוצר. "אני מכין עוד חוק. החוק הקודם שלי יעבור, וגם החדש יעבור. חברי הכנסת יעשו את מה שמוטל עליהם לעשות, ויש לזה רוב מוחלט".

"רק שיישארו עד ל-12 בלילה, לסוף סדר היום, שם תקעו לנו את החוק", ביקש אטיאס...



אייכלר עם אילן גילאוןצילום: אייכלר עם אילן גילאון
אייכלר עם אילן גילאון


הדג מסריח מהראש

ואז חשף ועקנין את החשיפה המזעזעת. "הם מציעים לי כל הזמן הצעות כדי לפתות אותי לרדת מהחוק", סיפר, כשהוא מתייחס אל האוצר ונציגיו.

לדבריו הוצעו לו שני מליון שקל ליישובי קו העימות הסמוכים ליישוב בו הוא מתגורר. "הם מנסים לעשות הכול כדי לקנות אותי, אבל אין להם שום סיכוי", אמר לי כשפגשתי בו שעה קלה לאחר הדיון, הוא נשמע בהחלט נחוש.

"הדג מסריח מהראש", הצטרף גם דב חנין לדיון. "יש פה בעיה של מדיניות ראש הממשלה. לא פקידי האוצר אשמים. אם ש"ס לא תעשה מעשה, ורק תבקש בנימוס מהפקיד הנחמד של משרד האוצר, לא תתקדמו".

"נציג האוצר נחמד או לא נחמד", פתחה מרינה סולודקין בדבריה.

"מקצועי", יישב קוגן עצמו את הויכוח.

"אני רוצה נוכחות של ראש הממשלה ושל שר האוצר בנושא הזה!".

"כבוד בעל הבית של המדינה", תרם גם כצ'לה את חלקו, כשגם הוא פונה אל קוגן. "לא נחמד ולא בתיך, אבל בעל הבית.

"שמענו על מה שקרה בלוב ובמצרים ובעוד מדינות. הממשלה חושבת שפה זה לא יקרה, אבל לנו יש אפשרות להפיל ממשלה בלי לצאת לרחובות. וכשאתה, כצ'לה, אומר לאטיאס לעשות מעשה, אל תעמוד בדלת האחורית ותחכה להיכנס לממשלה במקומו".

"הגעתי למסקנה שלמדינה לא שווה להחזיק את המדינה", סיכם ח"כ גילאון ממרץ את הדיון, בצורה מעניינת למדי. "אם אפשר היה לייצא את האזרחים, הייתה מן הסתם עושה זאת"...

תגובת האוצר להאשמות החריפות של ועקנין: "לא היו דברים מעולם".


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}