כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

"כל הכבאים עזבו, תברח!" • האוטובוס, הרגעים האחרונים

סרט שהוקרן במהלך דיון בוועדת הפנים, שופך אור מצמרר על אוטובוס הצוערים • יו"ר הוועדה ל'בחדרי חרדים': "המטרה - לא למהר עם חלוקת צל"שים" • לצפיה

השריפה מתפשטת. צילום ארכיון: פלאש 90
השריפה מתפשטת. צילום ארכיון: פלאש 90



במהלך דיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד אזולאי, הוקרן סרט מצמרר, ששופך אור חדש על אסון השריפה בכרמל.



את הסרט הביא אחיו של אחד הנספים, שירד בשלב מסוים מאוטובוס הסוהרים כשהוא מנסה לכוון את הנהג בנסיעת רוורס.

בבסיס הדיון עמדה בקשת בני משפחות הנספים שלא להעניק צל"שים ואותות הצטיינות לשוטרים ולכבאי האש עד למיצוי הליך הבדיקה של האירועים בכרמל, כולל פרסומו של דו"ח מבקר המדינה שעושה בימים אלו את עבודתו בחקר האסון.

במהלך הסרטון, שצולם במכשיר סלולארי של אחד הסוהרים שניצל מהאוטובוס, ניתן לראות את שתי הדקות האחרונות כפי שעברו על היושבים באוטובוס לפני האסון הטראגי. ברקע אפשר להבחין בניידת המשטרתית בה נסעה קצינת המשטרה אהובה תומר וברקע – גם מטוס כיבוי קל העושה את דרכו ממעל מבלי לדעת שמתחת לחרטומו נמצאים אנשים בסכנת חיים.

לטענת המשפחות, היו כשלים רבים שחלקם לא ידועים אפילו להם. לדבריהם, אילו היה מטוס הכיבוי מקבל הוראה לכבות את השריפה, יתכן וניתן היה להציל את יקיריהם מהמוות האכזרי.

"נא לשבת, מה לא ברור?", נשמעים הקולות באוטובוס. "סגל, אנחנו חוזרים בחזרה. כל הכבאים כבר עזבו, תברח!" "בואו נהיה בשקט. אתם מפריעים לנהג, שבו בבקשה".

בתוכנית: פגישה עם המפכ"ל

"נעשה מעשה נמהר בחלוקת האותות. אם מחלקים אותות, יש לחלק לכולם, כולל אנשי שב"ס", אמר ח"כ אריה ביבי (קדימה).

נגיב סרחאן, דובר המשפחות השכולות, תהה האם לא ראוי שגם צוערי השב"ס יזכו לצל"שים. בהמשך, בנימה כואבת, המשיך ושאל "מי הכניס אותם ללהבות האש? ההחלטה להעניק צל"שים לשוטרים הוזילה את יקירנו והוסיפה חורבן על חורבננו". לדעתו, מתן הצל"ש מנוגד לכל כלל דמוקרטי. "הפרקליטות ומבקר המדינה חוקרים כעת את השריפה. אם מתקיימת חקירה, איך זה שגוף דמוקרטי חוקר את עצמו ומקבל החלטה להעניק צל"שים?" סרחאן ביקש לעכב את מתן הצל"שים עד לפרסום מסקנות החקירה.

ניצב עמיחי שי הבטיח כי יביא את בקשת המשפחות, לעכב את מתן הצל"שים,לדיון מיוחד אצל המפכ"ל.

בשיחה עם יו"ר הועדה, ח"כ דוד אזולאי מש"ס הוא הביע צער על כאבן הגדול של המשפחות וסיפר כי הדיון נעשה באווירה עניינית.

"הייתה פניה של בני המשפחה אליי ומיד החלטתי לכנס את הוועדה שבראשותי כדי לדון בנושא. ברקע עמדה כוונת המשטרה להעניק צל"שים למספר שוטרים שפעלו בהצטיינות במהלך האסון, ובני המשפחות ביקשו להמתין עם זה".

• לבני המשפחות היו גם טענות קשות על כך שמעלימים מהם מידע.

"נכון, ובכל זאת האווירה בדיון הייתה עניינית ומכובדת. לא נכנסתי לגופם של הטענות, שכן אין לי את הכלים לבדוק את זה".

• מה יש בדעתך לעשות לסיכום הדיון?

"ראשית, בדיון נכחו שני נציגים בכירים של המשטרה, והם בהחלט קיבלו את הדברים. בנוסף, אני מתכוון להיפגש עם מפכ"ל המשטרה כדי לשוחח איתו על הנושא. כמו כן אני מתכוון לערוך דיון בנושא גם בוועדת המשנה לנושאי משטרה ושב"כ".



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}