כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

המהפך הרוסי • מבית קומוניזם ל... בית כנסת

בימי שלטון הקומוניזם ישבו בכלא 'בוטירסקי' במוסקבה יהודים שהואשמו בהפצת תורה • בשבוע שעבר נחנך במקום בית כנסת לרווחת האסירים היהודים • ויש גלריה

אסירים יהודים והרב לאזאר בבית הכנסת החדש
אסירים יהודים והרב לאזאר בבית הכנסת החדש

לאחר שהוקמו בשנה האחרונה ארבעה בתי כנסת בבתי מאסר שונים במספר ערים ברוסיה ואף בסיביר הרחוקה, הגיע גם תורה של הבירה הרוסית - מוסקבה.

בצהרי יום חמישי האחרון נערך טקס מרגש של חנוכת בית כנסת בבית הכלא המפורסם 'בוטירסקי' שבמרכז מוסקבה.

בית הכלא 'בוטירסקי' הוא הכלא הוותיק ביותר ברוסיה והוא פועל למעלה מ-230 שנה. בשנות האימים של השלטון הקומוניסטי, אף 'זכו' לשבת בו יהודים רבים באשמת הפצת תורה וחינוך ילדי ישראל.

לאחר שהנהלת בית הכלא נענתה לרעיון הקמת בית כנסת, נרשמו 29 אסירים יהודים המעוניינים בבית כנסת והם מצהירים בגלוי על היותם יהודים.

האירוע החל בקביעת מזוזה בפתח הראשי לבית הכנסת ע"י רבה הראשי של רוסיה הגר"ב לאזאר ולאחרי קביעת המזוזות הקריא הגר"ב לאזאר פרקי תהלים, כשבסיומם הוא שיבח את הנהלת הכלא שהקדישו מקום מיוחד לבית כנסת ואף שיפצוהו בצורה מכובדת ומתאימה, כולל גם ריהוט של ארון קודש, בימה ועמוד תפילה.

האסירים היהודים שהשתתפו במעמד הייחודי, הודו נרגשות לרב הראשי על פועלו לרווחתם הגשמית והרוחנית.

הנהלת בתי הכלא הבהירה כי היא רואה בפתיחת בית הכנסת הנוכחי, כמו אלו שבשאר בתי הכלא, ערובה למהפך הרוחני החיובי באורח חייהם של האסירים היהודיים.

גם הרב הצבאי והשב"ס הרוסי הרב אהרן גורביץ נשא דברים וחילק תעודת הערכה להנהלת הכלא, כהוקרה על פתיחת בית הכנסת, שנפתח ביוזמת הרבנות הצבאית ברוסיה.

בהנהלת הכלא הבטיחו לעמוד בקשר רצוף עם הרבנות הצבאית הרוסית, להפעלה פעילה של בית הכנסת, הגדלת הספרייה התורנית ופעילות בחגי ישראל ומועדיו.






























תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}