כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

מיהו חרדי וכמה אנחנו בדיוק? • הנתונים נחשפים

הלמ"ס בדו"ח מפורט מחשבת את השיטות למניין האוכלוסייה החרדית בארץ • אז כמה זה יוצא בסוף? תלוי איך מסתכלים • 4 שיטות לבדיקה חושפות פערים גדולים • כל הפרטים

מיהו חרדי וכמה אנחנו בדיוק? • הנתונים נחשפים

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הנפיקה דו"ח מעניין, המסקר את ארבעת האופנים המשמשים בכדי לאמוד את גודלה של האוכלוסייה החרדית בישראל, ואת הנתונים המתקבלים על פי השיטות הללו.

ארבעת השיטות הם: 1. אומדן לפי איזורים גיאוגרפיים, בהתבססות על דפוסי הצבעה למפלגות חרדיות. 2. זיהוי לפי סקרי כוח אדם או משק בית כאשר בין מקומות הלימודים ניתנת האופציה 'ישיבה גדולה'. 3. זיהוי לפי הגדרה עצמית בסקר חברתי כאשר ניתנת ההגדרה 'חרדי' כאפשרות. 4. זיהוי לפי סוג מוסדות הלימוד והפיקוח עליהם.

במסגרת האפשרות הראשונה נערך בארץ מבדק אחד ויחיד בשנת 2004, מחקר זה התבסס על תוצאות הבחירות של 1996 ומאוחר יותר אף על אלה של 1999, כך שיש לקבל את תוצאותיו בעירבון מוגבל, המחקר גיבש רשימת דירוגים לרמת החרדיות של כל יישוב, זאת על פי אחוזי ההצבעה לג' ולש"ס, כאשר מצביעי ג' מהוים קריטריון נוסף ומחמיר יותר (זאת מתוך הנחה שלא כל מצביעי ש"ס אכן מוגדרים כחרדים).

על פי שיטת מחקר זו, יצא גודלו של הציבור החרדי בשנת 2003 בין 254 ל-288 אלף בעלי זכות בחירה, דהיינו בני 18 ומעלה.

אופציה שניה, המתבססת על זיהוי משקי בית חרדים ככאלה בהם קיים לפחות אחד שלמד בישיבה גדולה, מחשבת מספר קריטריונים נוספים, כך למשל, משק בית אשר יש בו תלמיד ישיבה, אך מאידך 2 מדיירי משק הבית גם שירתו בצבא, לא יוגדר כחרדי, לעומת זה משק בית בו אין אף תלמיד ישיבה אך הוא שוכן ב'איזור גרעין' חרדי דוגמת מרכז בני ברק יוגדר כחרדי.

על פי שיטת חישוב זו, המשקללת את מספר משקי הבית החרדים, היו בארץ בשנת 1998 56,600 משקי בית חרדים, ובשנת 2009 גדל מספרם ל-94,700 משקי בית, גידול של למעלה מ60% כ"י. ובסך הכל נאמד מספרם של החרדים בני 15 ומעלה לפי חישוב זה בשנת 1998 ב-139,400 ובשנת 2009 ב-244,100 נפש.

באופציה השלישית והרביעית אופני החישוב מורכבים למדי והם מבוססים על סדרת אלגוריתמים, בחרנו לדלג ישירות לאומדן האחרון, זה שמציג מספר משוער של הציבור החרדי כולו בשנים האחרונות.

ההבדלים בין השיטות מתבטאים בעשרות ומאות אלפים, אך בלי ספק ניתן לקבל אינדקציה כלשהי על גודלו של הציבור החרדי, כאשר לפי המחקר הממעיט ביותר מנה 468 אלף בשנת 2007, לעומת זאת, בסקר הגבוה ביותר, הגיע מספר הנפשות בציבור החרדי לאומדן של כ-795 אלף נפש עם תחילת שנת 2009.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}