כ"א תשרי התשפ"ה
23.10.2024

מלחמת הרבנות בלוד לבג"צ: הוגשה עתירה לביטול הבחירות

עתירה לבג"צ נגד ראש העיר לוד יאיר רביבו, הוגשה עלי ידי הסגן שהודח מתפקידו בשיא הפרשה: "פגיעה בטוהר הבחירות"

צילום: יוסי זליגר, פלאש90
צילום: יוסי זליגר, פלאש90



פרשת הקרב על הגוף הבוחר לרבנות העיר לוד, שפורסמה לראשונה ב"בחדרי", בעת שהגיעה לשיא, עם הדחת סגן ראש העיר מטעם ש"ס, הרב ממן, רושמת התפתחות נוספת: הוגשה עתירה לבג"צ נגד ראש העיר, עלי ידי הסגן שהודח מתפקידו בשיא הפרשה.

כזכור הפרשה, כפי שדווח ב'בחדרי חרדים' גם הגיעה גם לחקירות דרעי במשטרה, בחשד למעורבותו ש"ס בהליך בעניין העדפת מועמד בו מעוניין הנגיד מיכו מיראלשווילי.

עתה הרב אליהו ממן והרב יעקב גלויברמן, הגישו עתירה לבית משפט העליון למתן צו על תנאי, לפיו ראש עיריית לוד יאיר רביבו לא יוכל בשלב זה להמשיך ולקדם או לבצע כל פעולה במסגרת בחירת רב העיר, עד למתן הכרעה בעתירה. בעתירה מבקש עו"ד אשר דל בשם מגישי העתירה, לנמק מדוע לא תבוטל חברותם של ראש העיר רביבו ושירן ג'רבי בוועדת הבחירות לבחירת רב לעיר.

הרב אליהו אליהו ממן, "הודח מתפקידו כסגן ראש עיר בשכר, בעקבות אי הסכמתו למינוי נציגים לאסיפה הבוחרת על פי רמון ראש העיר", נכתב בעתירה שהוגשה לפני שבוע לבג"ץ והגיעה ל'בחדרי חרדים'. לטענתם, ישנה "פגיעה בטוהר הבחירות - בתמורה כספית עבור נציגי האסיפה הבוחרת".

על פי תקנות שירותי הדת, יש להביא לכך שנציגי הרשות המקומית באסיפה הבוחרת את רב העיר, ישקפו את יחסי הכוחות במועצת הרשות המקומית. אולם, על פי הנטען, ראש העיר "מנע את בחירת הנציגים באופן עצמאי על ידי הסיעות ולשם כך אף השתמש במשאבי העירייה לתגמול כספי של חבר מועצה, תמורת תמיכתו בנציגים לאסיפה הבחורת". עוד נכתב כי לא מדובר בספקולציה אלא "הצהרה מפורשת של ראש העיר קבל עם ועדה ולאחריה מימוש ההצהרה".

לפני כארבעה חודשים בתאריך 6/03/2017 התקיימה ישיבת מליאה במועצת העיר לצורך אישור נציגי הסיעות לבחירת רב עיר. במהלכה, הכריז ראש העיר כי תמורת כך שחבר המועצה מאיר אסולין הודיע על בחירתו בנציג האסיפה, הוא ימנה אותו לסגן ראש עיר בשכר ואמר "כל הכבוד לו, ואני אפצה אותך. אני אמנה אותך סגן במקומו, אני אפצה אותך. מבחינתי יש כבוד למילה".

לעומת זאת אמר "אני מודיע בזאת על פיטורי הסגן שלי אליהו ממן, אני מפטר אותך, אתה לקחת סמכויות, אתה בגדת בי". עוד הוסיף, "אני חושב שהעברתי מסר היום.. תזכרו את זה טוב טוב, כולם, גם מי שבשולחן הזה - אני לא פראייר". לטענת מגישי העתירה, מעשיו של ראש העיר מהווים פגיעה קשה בטוהר הבחירות לרב העיר. "המשיב השתמש בכח השררה על מנת לתגמל ולהעניש את מי שבחר נציגים לפי טעמו ובכך זיהם את הליך הבחירות ועקר לחלוטין את העיקרון של עצמאות הסיעות בקביעת נציגיהן לגוף הבוחר".

כפי שהבטיח ראש העיר, בישיבת מליאת המועצה בתאריך 5/06/2017 הוחלט למנות את מאיר אסולין לסגן ראש העיר בשכר במקומו של הרב אליהו ממן. "מינוי סגן הוא חלק ממשחק של תן וקח פוליטי.. זה לא שוחד פוליטי כי.. סגן זה חלק מכללי המשחק שהמחוקק נתן לראש עיר אפשרות למנות" אמר ראש העיר. לטענת מגישי העתירה, ראש העיר לא בחל בשום דרך להטיל את מרותו ולכפות על חברי כל הסיעות, לבחור לגוף הבוחר נציגים המקובלים עליו - תוך פגיעה בהליך הדמוקרטי ובטוהר הבחירות.

לטענתם, תגמול כספי ואישי לחבר מועצה על מנת שיצביע באופן מסויים במסגרת הליכי בחירת רב עיר, הינו מעשה פסול שיש לגנותו ולבטל את תוקפו. כתקדים לכך הביאו קביעה של בגץ כי "השלמה עם מעשים מעין אלו - אין לך עיוות חמור יותר מזה של עיקרון השיטה הדמוקרטית בחברה נאורה".

עוד טוענים מגישי העתירה כי בתאריך 11/05/2017 נפגש ראש העיר עם עובדת העירייה שירן בוקרה-ג'רבי בבניין העירייה, ולאחר הפגישה הוציא פרוטוקול של הפגישה על נייר של המשרד לשירותי דת אשר כונה "ועדת הבחירות לבחירת רב העיר לוד". מסמך זה, לטענת העותרים, הוגדר ע"י היועץ המשפטי של המשרד לשירותי דת כ'ישיבה שנעשתה ללא סמכות', היות ויו"ר הועדה, נציגת היועמ"ש ויתר חברי הועדה לא נכחו בה, כך שאין כל משמעות לכל סיכום שיצא מפגישה זו של ראש העיר עם העובדת. שבוע לאחר מכן, ב-19/05/2017 פרסם ראש העיר מודעה בעיתונות אשר מודיעה לכאורה בשם ועדת הבחירות על קביעת מקום ומועד לקיום בחירות לרב העיר לוד, וקוראת למועמדים להגיש את מועמדותם לתפקיד.

ראש העיר רביבו, כתב לנציגת היועמ"ש ועדת הבחירות "אני שב ופונה לכבד את ההחלטות שהתקבלו בהיעדרו ולחתום כעת על הפרוטוקול ועל הבקשה לפרסום ברשומות. ככל שלא ייחתם ביום ראשון, אני אפנה ישירות לרשומות עם הפרוטוקול", בניגוד לתקנות. עם פרסום המודעה המזוייפת לכאורה על הבחירות ומועדן, פנו הרבנים ממן וגלויברמן ליועמ"ש של המשרד לשירותי דת והתריעו על הפגיעה הקשה של ראש העיר רביבו בטוהר המידות ועל השתלטותו בניגוד לדין על ועדת הבחירות. בעקבות כך ולאחר התייעצות עם משרד המשפטים, עו"ד דינה לפידות נציגת היועמ"ש לועדת הבחירות הוציאה הודעה חריפה בה הבהירה כי המודעה לא פורסמה על ידי המשרד. "לאחר העברת הפרוטוקולים של הישיבות שהתקיימו בעירייה בה השתתפו שני נציגים מהוועדה, הבהרנו שמדובר בישיבה ללא סמכות. בנסיבות אלה התבקשה העירייה להוציא הודעת ביטול בנוגע לקביעת מועד הבחירות".

עוד טוענים מגישי העתירה כי ראש העיר חיים רביבו הכריז פומבית בתמיכה במועמד הרב שמעון מאיר ביטון לראשות העיר, דבר המעיד על ניגוד עניינים ופוסלת אותו מלכהן כחבר ועדת הבחירות והביאו גם לכך תקדים משפטי מבג"ץ. עוד טוענים כי ראש העיר היה אמור לפסול את עצמו מחברות בוועדה היות והוא עצמו מתפלל בבית הכנסת של הרב ביטון "עוד יוסף חי", זאת מאחר והיועמ"ש כבר התריעה בעניין "היה מקום להימנע מבחירת בית כנסת הזה, ולמצוא בית כנסת אחר בעל מאפיינים דומים - ולו למראית העין".

העותרים טוענים עוד כי כי בישיבה הקודמת של ועדת הבחירות בספטמבר 2016 נפסל בית הכנסת 'עוד יוסף חי' ונקבע כי הוא לא עמד בתנאי הסף - אולם בסיומו של אותו דיון ביקשה שירן בוקרה לאפשר לבית הכנסת לשנות את מטרות העמותה כך שיעמדו בתנאי הסף - דבר שאכן קרה בפועל, עוד יוסף חי היא העמותה היחידה ששינתה את מטרותיה ונבחרה לשלוח נציג לאסיפה הבוחרת, בניגוד לכאורה לחוו"ד של היועמ"ש.
בחירת רב עיר חיים רביבו אליהו ממן לוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}