כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

לדוד - מהרב חיים אידלס, מאושר

לדוד - מהרב חיים אידלס, מאושר

  • כ"א אדר ב' התשע"א

הרב הגאון רבי חיים איידלס שליט"א, הוא רב בצפון תל אביב, חבר מו"צ בבית דינו של הגרי"מ שטרן, ורב בקהילות נוספות ברחבי הארץ. מעלה נימוקים, שעל פיהם ראוי להימנע מלצאת לחו"ל, זולת יחידי סגולה, כמו אצל הרה"ק מליזענסק או הרה"ק מברסלב שהביעו את שאיפתם, כי הציבור יפקוד את מקום קבורתם.

"ידוע ממקובלים, כי נפש הצדיק שנפטר בחו"ל, איננה שוהה כלל במקום והיא בכלל עולה לארץ ישראל, מיד עם סילוקה מהעולם. גם ידוע בשם מקובלי חברון, כי בכל ערב שבת אחר חצות היום, גם סתם נשמות עם ישראל, מתקבצות ובאות אל הכותל המערבי עד מוצאי שבת.

הרבי מקוצק זצוק"ל כמו רבים אחרים, היה מתנגד חריף ביותר, לעליה לקברי הצדיקים בחו"ל, שכן כפי שנאמר, כולם הועלו לאחר הסתלקותם, בידי מלאכי מעלה לארץ ישראל. היו צדיקים בודדים שאמרו עליהם, שאל אדמת קברם נמשכה קדושת ארץ ישראל, כמו הרה"ק רבי מרדכי מטשרנוביל זצוק"ל. גם בכל הכרוך בציונו של הרה"ק רבי אלימלך מליזענסק זי"ע, מתהלכות עדויות מסמרות שיער מקרב אנשים, שנכחו בתקופת השואה, במהלך חפירת הקבר בידי הנאצים ימ"ש,אלו ראו את פניו הקדושות של הצדיק, והעידו כי זקנו נטף מים. ואמרו בשם אחד מצדיקיח הדור הקודם, כי היו אלו מי הטהרה של המקוה.

בנוסף, ידועים דברי הגר"א זצ"ל בפירושו על איוב שאומר, כי מאז שחרב בית המקדש, נדדה שכינה ועיקר מקום מנוחתה היא על קברי הצדיקים ובפרט על קבר רחל אמנו.

שונה הדבר גם במסעות הנערכים ע"י מנהיגי קהילות ואדמורים. בוודאי שטעמם הכמוס עימם, לעניין תפילה באותה שעה ויהי זה כהיתר לאותה שעה.

אמנם, הנושא האמור שנוי קצת במחלוקת. עובדה, שנושא הטיסות לחו"ל, התקדש בקרב הציבור החרדי בצורה בלתי רגילה, ומדובר על פניו במסורת חדשה התמוהה לכאורה. למרות זאת, אם ניקח את דברי המקובלים וגדולי האדמו"רים בסוגיה זו, נמצא, כי אין מקום לכאורה לטוס לחו"ל לקברי צדיקים כלל, זולת הנוסעים למשל לליזענסק ביום ההילולא, או חסידי ברסלב לאומן לראש השנה, שכלפיהם ודאי שהדבר ראוי, מחמת הנסיבות המיוחדות של המקומות הללו. אך בוודאי, שאין מקום להעדיף קברי חו"ל, על פני הקברים המצויים בשפע, בירושלים, בחברון, בצפת ובטבריה, שהם ודאי שוכנים כאן. כך שבכל מקרה, למעט קברים חריגים במיוחד, שהצדיקים פעלו שתשרה במקומם, קדושת ארץ ישראל, אין מקום לכאורה להרחיק נדוד עד חו"ל, ובוודאי שראוי להשתטח ולפקוד את קברי הצדיקים שנטמנו בארץ ישראל. בפרט, שעליהם נאמר 'וכפר אדמתו עמו', ובכך שהם שרויים בינינו, הם מגינים על הדור".




תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}