כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

"הם לא מבינים שפה אחרת" • ועקנין נגד שטייניץ ואטיאס

אז מה אם שר האוצר ביקש משר השיכון דחייה של הגשת 'חוק המשכנאות?' • ח"כ יצחק ועקנין: "יש לי רוב מוחלט, עם הקואליציה או בלי. מחר אני מעלה את החוק להצבעה!"

"יש לי ניסיון רב עם חוקים". ח"כ יצחק ועקנין
"יש לי ניסיון רב עם חוקים". ח"כ יצחק ועקנין



המחלוקת בתוך ש"ס בכל הקשור להצבעה על 'חוק המשכנתאות' צוברת תאוצה.

בראיון שערכנו עם ח"כ יצחק ועקנין, מגיש הצעת החוק, לפני כשבועיים, הוא נשמע נחרץ להעביר את החוק כבר ביום שלישי שעבר, מיד לאחר חג הפורים.

אם החוק לא יעבור, הליכוד לא יראה אפילו 10 מנדטים • ראיון עצבני

אלא שאז ביקש שר האוצר יובל שטייניץ הפוגה - וש"ס נעתרה. ביום רביעי נפגשו שר האוצר ושר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, כששטיניץ מנסה לבקש דחיה בהגשת החוק.

לש"ס נמאס לחכות, ובכל זאת נעתר לו אטיאס, לפחות זמנית.

אלא שמגיש הצעת החוק, ח"כ יצחק ועקנין, לא הסכים עם גישה פשרנית זו, לטעמו.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' אמר הבוקר (א) ועקנין כי הוא נחוש להעלות את החוק להצבעה מחר, ותהיה דעתה של הקואליציה אשר תהיה.

"הרב עובדיה אמר לנו חד וחלק: 'ירצו - טוב, לא ירצו - הולכים עם זה עד הסוף'. אז למה אנחנו צריכים לחכות?! לגופו של עניין", אומר ועקנין, "יש לי ניסיון רב עם חוקים. הם לא מבינים שום שפה אחרת, רק חקיקה! לדעתי, ואמרתי אותה לאטיאס בצורה ברורה, אני צריך להעלות מחר את החוק! זה כבר כשמונה חודשים מאז הנחתי אותו, אז מה הטעם לחכות עוד? והרי המושב נגמר השבוע.

"אני יודע שאטיאס ישב עם שטיניץ, אבל אמרתי לו ברור: אריאל, אין טעם! אבל הוא לא שומע לי. השבוע, במהלך ההצבעה על חוק הגז, אמרתי לשר האוצר וגם לממונה על התקציבים באוצר: אני מבין את הצורך של עם ישראל ולכן תומך בך, אבל תתמוך גם אתה בחוק שלי. לדעתי, יש לי רוב מוחלט, עם הקואליציה או בלעדיה, שהרי לקואליציה אין אפילו את עצמה. מבחינתי, מחר אני מעלה את החוק להצבעה!"

אם אכן כך יהיה, עומד יום שני להיות יום דרמטי בתולדות הקואליציה. אבל יותר סביר להניח שבמהלך ה-24 שעות הבאות יעשה יו"ר הקואליציה, זאב אלקין, הכל כדי למנוע את העלאת החוק. אולי אפילו ישלח את ראש הסגל של לשכת ראש הממשלה, נתן אשל, אל הגר"ע יוסף, כדי לבקש ארכה ודחייה.

חוק המשכנתאות תמורת הנחה למשתכן?

בלי קשר ל'חוק המשכנתאות', מתנהל בימים אלו משא ומתן אינטנסיבי בין אריאל אטיאס לבין נציגי האוצר.

על הפרק: אישור לסבסוד של מחיר הקרקע במכרזי מינהל מקרקעי ישראל (במכרזי "מחיר למשתכן"). במשרד השיכון נלחמים בעד, באוצר עושים הכול כדי למנוע את האישור, שיעלה כסף רב לקופה הציבורית. אם אכן יצליח אטיאס להשיג את הסכמת האוצר, עשוי הדבר להוזיל את הדירות במכרזי מחיר למשתכן במאות אלפי שקלים.

מכרזי מחיר למשתכן הם מכרזים בהם המדינה קובעת מראש את מחיר הקרקע, כאשר היזמים מתחרים ביניהם מי יציע את המחיר הנמוך ביותר. אטיאס דורש להעניק מראש הנחה של 50% במחירי הקרקע, וזאת בכדי להוזיל את מחירי הדירות. הטענה העומדת בבסיס הבקשה היא שמחירי הקרקע הנקבעים כיום גבוהים מדי, לעיתים שווים למחירי השוק עצמם, ומונעים סגירתם של מכרזים רבים.

לא כל אחד יוכל לזכות בדירות הנ"ל. כדי לגשת לקניית דירה מהסוג הזה יש להציג תעודת זכאות ממשרד הבינוי והשיכון. עד לפני כמחצית השנה כדי להשתתף בהגרלה לדירה מסוג זה היית צריך להיות בעל משפחה מרובת ילדים. ביוזמת השר אטיאס שונה החוק, וכיום רק 30% מהדירות משוריינות למשפחות בנות שבעה ילדים ויותר. כל השאר: 30% משוריינות למשפחות בנות ארבעה עד שישה ילדים, 20% למשפחות בנות ילד אחד עד שלושה, ועוד 20% לזוגות נשואים ללא ילדים.

סביר להניח כי במהלך היממה הקרובה ינסו באוצר להציע לאטיאס: הנחה במחיר למשתכן תמורת אי העברת חוק המשכנתאות. ההיגיון אומר, שהוא לא יסכים לכך, שכן ש"ס דורשת את שתי ההטבות גם יחד.

מעניין לעקוב אחר ההצעות היצירתיות שישוחררו לפתחה של ש"ס עד למחר, יום שני, להצבעה הגורלית, אם אכן תתקיים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}