כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

כיפת הברזל בטוחה נגד טילים? נתניהו מסתייג

בניסיון להחזיר את השקט לגבול הדרומי, יציב צה"ל את מערכת 'כיפת ברזל' באזור באר שבע • האם היא אפקטיבית? • נתניהו מסתייג בזהירות, והתקשורת העולמית חושפת את כל האמת

כיפת הברזל בטוחה נגד טילים? נתניהו מסתייג



למרות השקט היחסי שעבר בסוף השבוע על יישובי הדרום, עדיין מרחף איום כבד על כמחצית משטחה של מדינת ישראל, ובאופן טבעי העיניים נשואות למערכת 'כיפת ברזל', שכביכול מסוגלת ליירט טילים המשוגרים אל שטחה של המדינה.

אלא שמדינת ישראל מתמהמהת מלהציב את המערכת באופן מעשי בשטח, ובינתיים הוחלט להציבה מעל באר-שבע. בהמשך היום (א) תיכנס לניסוי מבצעי.

מערכת "כיפת ברזל" נחשבת להישג משמעותי של התעשיות הביטחוניות בישראל.

המערכת נמצאת כרגע בתהליך מואץ של קליטה בחיל-האוויר והפיכתה למבצעית. המערכת תהווה חלק מהמענה לאיום ירי תלול-המסלול שמרכיביו הנוספים – התקפה, התראה ומיגון חשובים לא פחות.

"מערכת "כיפת ברזל" תספק לתושבי הדרום הגנה טובה מפני ירי הטילים, אך לא הגנה הרמטית", כך אמר ראש מערך ההגנה האווירית בחיל האוויר, תא"ל דורון גביש, שהתייחס להצבת המערכת בדרום.

"הפריסה, שהיא החלק האחרון לפני ההכרזה על המערכת כמבצעית, תימשך מספר שבועות. במהלכה נעבור בין אתרים שונים בדרום כדי לבחון את ביצועי המערכת", אמר תא"ל גביש באזור אתר הקמת המערכת. לדברי ראש מערך ההגנה האווירית, על הציבור להמשיך ולהתנהג בהתאם להנחיות פיקוד העורף. "ההחלטה האם לשגר מיירט או לא תילקח בזמן אמת לפי תוצאות הניסוי הנוכחי על ידי מקבלי ההחלטות", הוסיף תא"ל גביש.

"צריך לזכור שלא מדובר בכיסוי מלא"

הצבת המערכת אושרה ביום שישי האחרון על ידי הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, באישור הדרג המדיני. שר הביטחון, אהוד ברק, ציין כי "הסוללה תיפרש באזור הדרום, ומפעם לפעם היא תשנה את מיקום הפרישה שלה על פי הצרכים המבצעיים. זאת מערכת שיכולה להחזיר ירי אם יורים לכיוונה. עם זאת צריך לזכור שלא מדובר בכיסוי של 100%".

מפקד פיקוד העורף, אלוף יאיר גולן, טען בסוף השבוע כי על אף הצבת המערכת, היא "איננה תעודת ביטוח". לטענתו של אלוף גולן, אין תחליף למוכנות האזרחים ולחשיבות ההתגוננות שלהם – על ידי יישום הנחיות פיקוד העורף. "צריך לזכור ש'כיפת ברזל' נמצאת כעת רק בשלב של בחינה מבצעית, כך שהאזרחים נדרשים עדיין להמשיך ולקיים את הוראות ההתגוננות של פיקוד העורף. לא להקל בזה ראש, גם אחרי שיש יירוט רסיסים עלולים לנחות על הארץ", הוסיף אלוף גולן.

בצה"ל מדגישים כי הפריסה לא תהיה קבועה והמערכות ינוידו בין הגזרות על-פי הערכת מצב שוטפת.

נתניהו מסתייג

הבוקר (א) בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "ישראל נתונה לאיומי טילים מזה 20 שנה, מאז מלחמת המפרץ. אינני רוצה ליצור אשליה שמערכת כיפת ברזל, שאנו פורסים לראשונה היום, תיתן מענה שלם או מקיף.

"מערכת כיפת ברזל היא עדיין בשלב ניסיוני ובכל מקרה אין באפשרותנו לפרוס סוללות שנוכל להגן על כל בית, כל בית ספר, כל בסיס וכל מתקן. המענה האמיתי לאיום הטילים, הוא בשילוב של אמצעי תקיפה והרתעה עם אמצעי הגנה ובעמידה איתנה של הממשלה והציבור.

"בכל מקרה, ישראל רואה בחמאס ככתובת האחראית בעזה על כל דבר שנורה כלפינו משטח הרצועה".

מאחורי הקלעים, פרסומים בעיתונות הזרה והמקומית מעלים כי למערכת חסרונות כבדים:

ראשית, כל טיל שמיורט כרוך בהוצאות כבדות של כ-100 אלף דולר גם על יירוט של פצמ"ר קטן.

שנית, המערכת אינה מסוגלת לספק הגנה לכל סוג של טיל שנורה. וזה אולי מקור דבריו של נתניהו לפיהם אינו רוצה לתת לציבור אשליה לפיה "מערכת כיפת ברזל תיתן מענה שלם או מקיף".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}