כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

המדינה בוערת? הפוליטיקאים עסוקים בפרשת 'ביביטורס'

אין גראדים. אין פיגועים. יש 'ביביטורס' • המערכת הפוליטית סוערת: חשד לנסיעות פרטיות של ביבי בניגוד לחוק • ח"כ שלמה מולה מסביר: למה הגשתי תלונה במשטרה

שחיתות ציבורית חסרת תקדים? נתניהו. צילום: יוסי פורמנסקי
שחיתות ציבורית חסרת תקדים? נתניהו. צילום: יוסי פורמנסקי



כאילו חסרות לה למדינה צרות, עצרו פוליטיקאים רבים את שגרת יומם, ומאז אתמול בלילה הם עסוקים בפרשה מסעירה: ביבי-טורס.

ראשיתה של הפרשה בפרסום תחקיר בתוכנית 'המקור' בערוץ 10. בתוכנית הוצג תחקיר, המשתרע על פני מספר שנים, ובו הוצגו כמה נסיעות לחו"ל של נתניהו ורעייתו, שמומנו, כביכול, בידי אנשי עסקים וגופים ציבוריים.

התוכנית פורסמה בעיתוי 'לא נחמד' במיוחד: בערבו של יום גדוש טילים בדרום ופיגוע רצחני בכניסה לירושלים.

אבל על כך אי-אפשר להלין, שכן דרכן של תוכניות שכאלו שהן מתוכננות זמן רב מראש וקשה להזיזן בשל אירועים כאלו ואחרים. אגב, פרסומה תפס את ראש הממשלה כשהוא על המטוס... בדרכו לרוסיה.

הבוקר (ה), שעות אחדות לאחר פרסום התחקיר, פנה עו"ד של סיעת 'קדימה' אל היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, בבקשה לפתוח בחקירה "על עבירות לכאורה שביצעו בנימין ושרה נתניהו".

"מן התחקיר עולה כי נוהג עשו להם בני משפחת נתניהו לבלות חופשות יקרות ולנסוע לטיולים בחו"ל על חשבונם של אישים, גופים פרטיים וגופים ציבוריים. החופשות והנסיעות המתוארות נערכות בתנאים של פאר מפליג. חופשות ונסיעות אלה, שבהן נטלו חלק בני הזוג נתניהו, ולעיתים גם ילדיהם - עלותן מגיעה למיליוני שקלים, ובעלות זו נשאו גופים ואישים ולא בני משפחת נתניהו.

"אין צורך להבליט כי החוק אוסר על נבחרי ציבור קבלת מתנות, מימון נסיעות חופשה – כמוהו כתשלום, שהרי שווה כסף - כמוהו ככסף, וקבלתם של אלה כמו אלה אסורה על פי הדין.

"דומה שההתנהגות של מר נתניהו ושל רעייתו, כפי שהיא משתקפת בכתבה האמורה ובעובדות שפורטו והוצגו בה, מחייבת פתיחה של חקירה בשל ההיבטים הפליליים, היבטי המיסוי, היבטים אתיים, קבלת טובות הנאה אישיות ומתחם ניגוד העניינים המגבשים חשד לכאורה לביצוען של עבירות שונות לאורך זמן רב, באורח שיטתי, בהיקף כספי רחב, תוך שימוש והפעלה של אישים פרטיים, אישי ציבור, גופים פרטיים, וגופים ציבוריים והכול תוך הסתרת המידע הנוגע להם".

נתונים מנופחים ושקריים

ב"קדימה" מדגישים: "חשיפתה של התנהגות מושחתת ושיטתית של קשרים אסורים על פי דין ועל פי מוסר בין הון לבין שלטון על ידי ראש הממשלה נתניהו ורעייתו, הגובלת בתת תרבות של ממש, מוכיחה באופן שאינו משתמע לשתי פנים שבראש ממשלת ישראל עומד אדם שאינו מבדיל בין טוב לרע, בין מותר ואסור, בין ראוי ובזוי - ועל רשויות אכיפת החוק להיכנס לעובי הקורה ולא לאפשר התחמקות מבדיקתם של הדברים".

בלשכת נתניהו ממהרים להדוף את ההאשמות.

ראשית, הם מפרסמים את תגובתם, כפי שנשלחה לעורכי תוכנית 'המקור': "השאלות ששלחתם לנו לקראת הכתבה ממוחזרות ומלאות השמצות שקריות. הדבר משקף מגמה רבת שנים של כתבכם רביב דרוקר לפגוע בשמו של ראש הממשלה ובבני משפחתו.

"אינכם מהססים להוציא דיבה על מר נתניהו שמאות פעמים הגן במסירות ובנחישות על מדינת ישראל בפורומים ברחבי העולם, פעמים רבות בהתנדבות כאזרח פרטי, וכן גייס תרומות למען עשרות גופים ועמותות הפועלים למען אזרחי ישראל.

"עובדה היא שאחר חודשים רבים של נבירה מיקרוסקופית במאות קבלות ובדיקת נסיעותיו ב-12 השנים האחרונות, התברר שלא נפל כל פגם בהתנהלותו של ראש הממשלה ובני משפחתו.

"יש לציין שעד נובמבר 2002 היה מר נתניהו אזרח פרטי ויכול היה לעשות כרצונו. מעולם לא נתן טובת הנאה כלשהיא כאיש ציבור למישהו מידידיו. כמו כן מעולם לא שילם שום גוף חיצוני עבור טיסות ילדיו של מר נתניהו בעת שכיהן בתפקיד ציבורי כלשהו.

"הנתונים שהצגתם על נסיעותיה של הגברת נתניהו מנופחים ושקריים. במהלך העשור האחרון התלוותה הגברת נתניהו מידי פעם אל בעלה על חשבון גורמים מזמינים, על חשבונה או על חשבון בני משפחתה, כמקובל ובאופן חוקי. עד שנת 2007 רשאית הייתה להתלוות לבעלה כאשת ראש הממשלה לשעבר על חשבון הגורם המזמין. לאחר מכן שולמו נסיעותיה על ידה, על ידי בני משפחתה או על ידי גופים שהזמינו אותה להרצות בפניהם בנפרד.

"על אף ניסיונותיכם להכפיש את מר נתניהו, כולם יודעים שלא דבק בו ובבני משפחתו רבב בעשרות השנים בהן הוא משרת נאמנה את מדינת ישראל ואזרחיה".

מכתבים, תלונה במשטרה

אבל אם חשבתם שבזה תם הסיפור - טעיתם.

הטילים המשיכו לנחות בערי הדרום, כשלצידם, ממשיך העיסוק בפרשת הנסיעות לצבור תאוצה.

הבוקר, בתוכנית 'נכון להבוקר', עלה לשידור רן ישי, סמנכ"ל בכיר לענייני מנהל ומשאבי אנוש במשרד ראש הממשלה, כדי למסור את תגובתו של ראש הממשלה.

ח"כ אורית זוארץ, מקדימה', שמעה, ומיהרה לשגר מכתב אל אהוד פראוור, ממלא מקום נציב שירות המדינה בטענה: "מדובר בפקיד ציבור בכיר, שאין כל קשר בין תפקידו לשימוש הפוליטי שנעשה בו. כידוע, חל איסור חמור על שימוש בעובדי מדינה למען צרכים פוליטיים, כפי שנעשה לכאורה הבוקר, תוך ניצול תפקידם לצורך העניין. קל וחומר כאשר מדובר בפקיד בכיר שהתראיין בנושא שלא קשור כלל לתפקידו ולתקופה בה הוא מכהן בו".

ח"כ זוארץ סיימה את מכתבה בבקשה: "לבצע בדיקה מקיפה של הנהלים ולרענן אותם במידת הצורך בכדי למנוע המשך ניצול פוליטי של פקידים בשירות המדינה ומעמדם למען צרכים פוליטיים של אישיות ציבורית זו או אחרת".

עוד שעות אחדות חלפו, ופרק נוסף נרשם בתולדות הפרשה. בסביבות השעה 12:00 בצהרים הגיע ח"כ שלמה מולה אל תחנת מטה מרחב ירקון בתל אביב, כדי להגיש... תלונה רשמית כנגד נתניהו ורעייתו נוכח מה שהוא מגדיר הממצאים החמורים שעלו בתחקיר ערוץ 10.

"הדברים שפורסמו חמורים ולכאורה נראה שיש בהם עבירות על חוקי מדינת ישראל – עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים", אמר עם כניסתו לתחנה. "מאחר שמדובר בראש הממשלה, חשוב מאוד שהעננה הזאת תתבהר על ידי משטרת ישראל. ראש ממשלה, שיש מעליו עננה כזאת, חייב להסיר אותה. לכן, הגשתי את התלונה ואני מקווה שמשטרת ישראל תבדוק את התלונה מהר ככל האפשר בכדי להגיע למסקנות הנדרשות".

גם ח"כ יואל חסון, אף הוא מ'קדימה', מיהר להגיב. כיו"ר הוועדה לביקורת המדינה הגדיר את התנהלותו של ראש הממשלה, כפי שנחשפה בתחקיר "חמורה מאד", ואף פנה למבקר המדינה, השופט מיכה לינדנשטראוס, בבקשה לפתוח בחקירה על מנת לברר האם מדובר בעבירות אתיות או פליליות המצדיקות פתיחת חקירה פלילית. חסון דרש "להתחיל "בחקירה מיידית של עבירותיו השיטתיות והחמורות של נתניהו ומה שנראית מהפרשות החמורות שידענו.

"נחשפה תמונה מזעזעת של שחיתות ציבורית חסרת תקדים. בחסות מילים גבוהות וסיסמאות נבובות נתניהו שנורר עשירי עולם כדי לממן נסיעות תענוגות לו וילדיו זאת בניגוד חמור לחוק ולאתיקה. בראש ממשלת ישראל עומד אדם חסר מעצורים שלא מבדיל בין טוב לרע, בין אסור למותר, בין ראוי לבזוי ובעיקר מזלזל בחוק ובאתיקה", אמר חסון.

בליכוד, לא נשארו חייבים.

"מביך שצמד הנוסעים המתמידים, חסון ומולה, מובילים את המאבק בנושא, בו בזמן ששניהם נמצאים בצמרת רשימת שיאני הטיסות בכנסת. מולה כנראה שכח כיצד נעלמה אצלו באופן מסתורי תרומה שנועדה לסייע לאוכלוסיה איתיופית נזקקת, וכיצד הוא דיווח על תואר אקדמי שכלל לא היה לו.

"חסון ומולה אף שברו שיאים של נהנתנות על חשבון המדינה, כשדורגו רק בשבוע שעבר ברשימת שיאני הבזבוזים מחשבון הקשר עם הבוחר. הפוליטיקה הנקיה של לבני מתגלה כל פעם מחדש במלוא צביעותה. בושה למפלגה שאלו חבריה".

ח"כ שלמה מולה. צילום: פלאש90צילום: ח"כ שלמה מולה. צילום: פלאש90
ח"כ שלמה מולה. צילום: פלאש90


עיתוי?! אצל נתניהו עסקים כרגיל

בשיחה עם ח"כ שלמה מולה, מי שפנה למשטרה הבוקר, הוא הודף את הביקורת על העיתוי.

"אנחנו לא מכתיבים את האירועים לתקשורת, לא אנחנו הזמנו את תחקיר ערוץ 10. כשליחי ציבור, אנחנו מגיבים לתחקיר שהתפרסם.

"הגישה שלי היא שמבחינתי, שראש הממשלה ייצא נקי מזה. עכשיו מדובר באינטרס שלו לקחת את 16 הנסיעות עליהן דובר בתחקיר, להבהיר אותן אחת לאחת ולהראות שהכול היה בסדר. בואו נגמור עם זה".

• עם יד על הלב, הייתם שמחים יותר אילו הלך הביתה, כמו אהוד אולמרט בשעתו...

"כמו חברי אופוזיציה, שאינם אוהבים את ראש הממשלה ואת מדיניותו, ברור שהיינו מעדיפים שהיה הולך הביתה. אבל אנחנו הרי לא נמצאים במגרש של צדיקים, ויש לנו אחריות ציבורית רבה. הדמוקרטיה שלנו היא ערך חשוב, וחשוב שעל כך חשד תהיה גם בדיקה, שהרי התקשורת אינה גם המפרסמת וגם החוקרת. יש גוף אחד שחוקר, בודק, ומעביר לפרקליטות או למשטרת ישראל".

• ובכל זאת, העיתוי אינו מוצלח. אתה לא חושב שהיה חכם יותר מצידה של 'קדימה' לומר 'אנחנו דוחים את הטיפול בנושא התחקיר עד לאחר התבררות המצב הבטחוני'?

"תראי. ראש הממשלה מתנהג כאילו לא מדובר במצב חרום. הוא לא ביטל את נסיעתו למוסקבה, ואצלו עסקים כרגיל. אז למה אנחנו אמורים לחשוב שכשהוא נמצא מחוץ לגבולות המדינה, אנחנו במלחמה? אם אכן היה מבטל את ביקורו ומודיע שמדובר בעת חירום, 'קדימה' בהחלט יודעת להיות ממלכתית!"

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}