ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024

הרב הראשי: "צריך לומר: די לתירוצים!" • ראיון בלעדי

בשעת הפיצוץ ניהלה מועצת הרבנות הראשית דיון ערני בבית יהב, הסמוך לזירת הפיגוע • הגר"י מצגר מתוודה: "כנראה שאנחנו מנסים לשכנע את האנשים הלא נכונים"

"לך כנוס את כל היהודים". הגר"י מצגר. צילום: יוסי פורמנסקי
"לך כנוס את כל היהודים". הגר"י מצגר. צילום: יוסי פורמנסקי



בשעת הפיגוע שהתרחש בשעות הצהריים בירושלים, ניהלו חברי מועצת הרבנות הראשית, ובראשם נשיא המועצה הרב הראשי לישראל יונה מצגר, דיון ער בלשכתו הממוקמת מאות מטרים ממקום הפיגוע.

על השולחן עלו נושאי הכשרות הבוערים לקראת חג הפסח - ואז נשמע הפיצוץ המחריד.

"בעיצומה של הישיבה, נודע לנו על האסון שהתרחש", מספר הרב הראשי בראיון בלעדי ל'בחדרי חרדים'. "שמענו על כך שיש הרבה פגועים וכעת אנחנו כבר יודעים שיש גם הרוגה אחת. זה מקרה שמשנה לנו את כל הכלים בהם אנחנו אמורים להשתמש אחרי תקופה ארוכה של רגיעה ושקט יחסי.

"מה שקורה בדרום ומה שקרה היום בירושלים זאת פגיעה מחודשת שמחזירה אותנו לתקופות קודמות. צריך לומר די לתירוצים הנשמעים ממקומות שונים.

"אני מצפה ממנהיגי האיסלאם לגנות את הפיגוע הזה באופן רשמי", אומר הרב מצגר וממהר לאיים: "אחרת, הרבנות הראשית תפסיק את הדיאלוג והמועצה שהיא מקיימת עם ראשי האיסלאם".

רק תפילה אשא

• מה בכוחו של הרב - אם בכלל - לעשות כדי שההסתה הזו תיפסק?

"אנחנו מנסים ליצור כמה שיותר מפגשים בינלאומיים עם אנשים מהעבר השני. לצערי, הקיצוניים מאותו עבר לא באים למפגשים הללו מכיוון שהם לא מכירים בראשיה וברבניה של מדינת ישראל.

"אתה פתאום מבין", מתוודה הרב מצגר, "שאתה מנסה לשכנע את הצד הלא נכון. הצעתי תמיד הקמת או"ם לנציגי דתות של מדינות, זאת מכיוון שהטרור בעולם מגיע ממניעים דתיים אשר מתבצעים בשם הדת. הניסיון לפתרון הסכסוכים הללו יצור מפגש רשמי בין-לאומי בין נציגים פוליטיים מדיניים ודיפלומטיים באו"ם לבין נציגי דתות.

"המטרה ברורה: שגם בקרב מדינות חסרות קשרים דיפלומטיים, ייפגשו עם נציגי הדתות וינסו לגשר על סכסוכים שונים. אולי זאת תהיה הדרך המסייעת והמקבילה למדינאים, שאנשי הדת בעולם לא תמיד מכירים את לשונם".

• האם אתה רואה קשר בין הגראדים בדרום, הטבח המחריד באיתמר והפיגוע היום בירושלים?

"ודאי. זה קיבל תאוצה בעקבות הפיגוע המזעזע באיתמר. הם ראו את התדהמה של העם היהודי בארץ ובעולם כולו שהתאבל על רציחת משפחה שלמה, ילדים חפים מפשע ותינוקת בת חודשים אחדים. וזה מה שגרם לתאוצה רבה בהמשך ההרס בדרכים נוספות.

"צריך לדאוג שכוחות הביטחון יעשו כל מה שהם מבינים לשינוי המצב".

• שמעתם מגדולי ישראל מה עלינו לעשות בימים קשים אלו?

"אני בטוח שגדולי ישראל היו מצטרפים לכל קריאה להתפלל מבחינת "לך כנוס את כל היהודים" כמו שקראנו לפני ימים אחדים במגילת אסתר. ברגע שמאיימים עלינו להשמיד, להרוג ולאבד - עלינו להתפלל להקב"ה שיושיע אותנו במהרה ויגיד לצרותינו די".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד