כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

מי אשם בבדיקות בשושן פורים? • פינג-פונג בין האוצר לחינוך

בעיצומו של פורים פשטו מפקחים על כולל בעיר חרדית • מי אחראי למחדל? • משרד האוצר, משרד החינוך או משרד רואי החשבון? • ניסינו לבדוק ויצאנו מבולבלים

ביקורת בישיבה. צילום אילוסטרציה: יואל קוריץ
ביקורת בישיבה. צילום אילוסטרציה: יואל קוריץ



הניסיון להבין מי באמת עומד מאחורי ההוראה לצאת לביקורת בישיבה בעיר חרדית בעיצומו של שושן פורים, הצליח להכניס אותנו למטוטלת.

תחילה העובדות:

בבוקרו של יום שני, שושן פורים, נחתה משלחת פקחים באחד הכוללים בעיר החרדית. מספר מצומצם של אברכים, שעזב את הילדים המחופשים והגיע ללמוד, התבונן בקבוצה בעיניים מופתעות ורץ לדווח למנהל הכולל.

סיור מהיר שלנו ברחבי אותה עיר העלה את התמונה הבאה: תחנות אוטובוס 'מפוצצות' באנשים, כולם לבושים בבגדי השבת שלהם, כולל עשרות ילדים וילדות בתחפושות פורימיות. היעד: האוטובוס לירושלים. ביציאה מהעיר חנו עשרות רבות של אוטובוסים, ממתינים להעלות אל קרבם את המטען האנושי העושה את דרכו לחג הפורים בבירה.

מה מביא פקחים לבדוק מוסד דווקא ביום שכזה?!

מהרגע שהפנייה הגיעה אלינו, יצאנו לבדוק מי האחראי.

לשבחה של מחלקת הדוברות במשרד האוצר ייאמר, כי תגובתה הגיעה אלינו לאחר זמן קצר מאוד. "אכן יצאה הנחייה שלא לבצע ביקורות בימים אלו, הנושא נמצא בבדיקה", נאמר בתגובה.

בדיקה נוספת העלתה כי מייל, שיצא מאחד ממחשבי עובדי משרד החינוך, עשה את דרכו אל אחד ממחשבי פקידי האוצר, אך משם, כך נראה, לא הגיע אל יעדו: משרד רואי החשבון האחראי לשלוח פקחים לשטח.

כידוע, מספר משרדים של רואי חשבון הופקדו על מלאכת עריכת הביקורות בישיבות ובכוללים.

הרשימות השונות חולקו בין המשרדים, והביקורת נעשית באופן מסודר, מוסד אחר מוסד. ההוראה שהוציא הפקיד הממונה במשרד החינוך הייתה שלא לערוך ביקורות מיום חמישי, לפני פורים, ועד ליום שלישי, למחרת שושן פורים. ועד בכלל.

כך או כך, מתגובת משרד האוצר עולה, כי אכן יצאה ההנחיה הנ"ל.

למה בכל זאת התבצעה הביקורת ביום שני האחרון?

"הנושא נמצא בבדיקה", אמרו שם.

הפקידה לא בקיאה. יצחק כהןצילום: הפקידה לא בקיאה. יצחק כהן
הפקידה לא בקיאה. יצחק כהן


סגן שר האוצר: האחריות - של משרד החינוך

אלא שאז הגיע סגן שר האוצר, איציק כהן, וטען בפני כי טעיתי, וכי האחריות לפקחים אינה מוטלת כלל ועיקר על משרד האוצר, כי אם על משרד החינוך.

למה התנצלה דוברת משרד האוצר, אם הדבר אינו קשור אליהם? – שאלתי. יתכן שהיא אינה בקיאה בנתונים.

לא חלפה אלא יממה אחת בלבד, ואל תיבת המייל שלי נחת מייל נוסף - ושוב מדוברות משרד האוצר. הפעם, היה המייל מפורט יותר. "ככלל ההנחייה קבעה שאין לערוך ביקורות בפורים. בשל טעות, אחד הצוותים חשב שבשושן פורים אפשר לעשות ביקורות מחוץ לירושלים, אבל כבר בתחילת היום במוסד הראשון עצרו את הצוות וכמובן שלא ידווחו על ביקורת. אם מישהו נפגע מכך אנו מתנצלים".

אגב, על החלק האחרון, אין כל מחלוקת. כולם מסכימים כי הנתונים שהתקבלו מהביקורת המדוברת לא ישוקללו.

הפעם, החלטתי לפנות אל הדוברת בשאלה גלויה: מי באמת אחראי על הפקחים – משרד האוצר או משרד החינוך?

"ככלל, מערך ביקורת התמיכות המרכזי, המבקר את כל הגופים הנתמכים על ידי הממשלה (בכל המשרדים), כפוף לחשב הכללי וכל ההנחיות המקצועיות מועברות על ידו. ישנם דגשים שניתנים על ידי הגורמים המקצועיים הספציפיים בכל משרד ובעיקר באגף למוסדות דת במשרד החינוך שהוא גורם דומיננטי בעניין, שגם שולח את הביקורת למוסדות שונים על פי שיקול דעתו ועל פי אינדיקציות שמתקבלות אצלו, מעבר לתוכנית העבודה השנתית שמאושרת על ידי החשב הכללי.

"חשוב לציין שתחום ביקורת מוסדות הדת שונה מאוד מהביקורת בשאר התחומים ומעורבות האגף למוסדות דת במשרד החינוך בביצוע הביקורות (מוסדות, בדיקות, מועדי הביקורת וכו') גדולה הרבה יותר מאשר של יתר משרדי הממשלה".

במילים אחרות: אילו היה המכתב שיצא ממשרד החינוך מועבר אל הפקחים בשטח, הביקורת לא הייתה מתבצעת ביום שני האחרון.

הביקורות יהיו מכובדות. מוזסצילום: הביקורות יהיו מכובדות. מוזס
הביקורות יהיו מכובדות. מוזס


סגן שר החינוך: האחריות - של משרד האוצר

בשיחה שערכתי עם גורמים בכירים מאוד במשרד החינוך הם טענו בפני, במלוא התוקף, כי אין למשרד החינוך כל אחריות על עבודת הפקחים בשטח. הם עשו מעל ומעבר כשהורו להם שלא לצאת לביקורת בימי חגים, אך בכך הסתיימה אחריותם.

הראיה לכך: בפגישות השונות שמקיימים אנשי הוועדה המיוחדת שהוקמה כדי לפתור אחת ולתמיד את נושא הפקחים והחרדים, לא עלתה לרגע הטענה כאילו מדובר בבעיה של פקידי משרד החינוך. קיימת הסכמה ברורה לכך שהאחריות מוטלת על משרד האוצר.

"משרד האוצר הוא האחראי ישירות על משרדי הרו"ח שעורכים את הביקורות", אמר לי גורם בכיר במשרד החינוך. לדבריו, "הרשימות מתקבלות מאגף הישיבות במשרד החינוך, אך משרד החינוך אינו מתערב בביצוע לפועל של הביקורות".

שיחה עם סגן שר החינוך, מנחם אליעזר מוזס, העלתה כי לבקשתו ביקש שר החינוך, גדעון סער, מהחשכ"ל (במשרד האוצר) ש"הביקורות יהיו מכובדות. כמו כן, הנחה משרד החינוך שלא לערוך ביקורות מיום חמישי ועד יום שלישי של פורים".

אגב, גם לדבריו, "הביקורות שנעשו אפילו לא יועברו כי זה נעשה בטעות ע"י משרדי הרו"ח".

אפרופו נכונות לבוא לקראת הציבור החרדי. הרוח הטובה אותה הביא מוזס ודרישתו להעביר את תקציב הישיבות גרמה שעמוס צייאדה ואגף הישיבות אישרו בשבוע האחרון כל יום עשרות מוסדות מטעוני הבדיקה. בסך הכל: מתוך 1500 ישיבות, 1349 קיבלו את התקציב בתור מקדמה, 151 בתהליך השלמת מסמכים, ביקורות וכדומה, ולכך מעוכבים ויקבלו את התקציב כשיסתדרו. 15 מתוכם נפסלו לגמרי... (נ.ב. - המוסדות ההולכים בדרך הישר אושרו כולם).

"לקראת החודש הבא ביקש משרד החינוך מהאוצר להשלים בפרק זמן הקצר את תוצאות בדיקות המוסדות, בכדי שיועבר התקציב בצורה חלקה".

ובכן, אם נסכם במילים פשוטות את אירוע שושן פורים, במשרד החינוך אומרים - ביקשנו. במשרד האוצר - מתנצלים. כולם מבטיחים שהנתונים שהתקבלו לא ייחשבו.

והעיקר, שהיה לכולם פורים שמח.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}