כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

השוטרים חנקו את הבן? ועדת הפנים מטפלת

"אני מצפה מאזרח לובש מדים לאיפוק יתר", פנה ח"כ אזולאי אל המפכ"ל • עו"ד אורית סטרוק: "אין דרך למגר את אלימות המשטרה ללא טיפול בתרבות השקר של המשטרה"

התכנסות הוועדה
התכנסות הוועדה

ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ דוד אזולאי, דנה היום (ד') באלימות שוטרים נגד אזרחים ואלימות אזרחים נגד שוטרים. בדיון נכח מפכ"ל המשטרה, רב ניצב דודו כהן.

מה שהביא את הוועדה לכנס את הדיון החשוב היו תלונות רבות שנערמו על שולחנה.

"אנחנו חייבים משטרה שציבור יכול להאמין בה", אמר ח"כ אזולאי בפתח הישיבה. בהמשך הדיון הוצגו נתונים על אלימות השוטרים שנאספו על ידי אורי טל-ספירו, ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, כמו גם מקרי מבחן של אלימות שוטרים.





משה טורס, אזרח ממושב צרופה, סיפר כי בנו, חבר אגד, הותקף על ידי שוטרי יס"מ בעת שהפגין בתוך בית אגד על כוונה להפריט את הקווים באיזור נהריה. טורס ציין כי השוטרים חנקו את בנו עד למצב של מצוקה נשימתית.

"אני מצפה מאזרח לובש מדים לאיפוק יתר", פנה ח"כ אזולאי אל המפכ"ל.

עו"ד אורית סטרוק, מהאגודה לזכויות אדם ביהודה ושומרון, אמרה: "אין דרך למגר את אלימות המשטרה ללא טיפול בתרבות השקר של המשטרה".

ח"כ ד"ר אריה אלדד (האיחוד הלאומי) אמר: "במגזרים שונים במדינה נתקלים באלימות פלילית, סדיסטית וחייתית של המשטרה".

ח"כ ד"ר דב חנין (חדש) אמר: "אלימות המשטרה מציגה תמונת מצב בעייתית בה השוטרים תוקפים אוכלוסיות שהן מוחלשות".

ח"כ אורי אריאל אמר, כי אין הצדקה לאלימות שהייתה בעמונה. הוא הדגיש כי לעיתים מאות שוטרים אינם עונדים תגיות זיהוי.

ניצב יואב סגלוביץ', ראש אגף חקירות ומודיעין, ציין כי קיימת גם אלימות אזרחים כלפי שוטרים וכי הוגשו 1847 כתבי אישום נגד אזרחים.

המפכ"ל הגיב לדברי חברי הכנסת ואמר: "המשטרה שלנו היא משטרה ערכית, משטרה של כבוד אדם וחירותו, משטרה עם תחושת שייכות". המפכ"ל אמר, כי לטעמו קיימות בעיות שאינן פתירות. מידי שנה ישנם עשרות מיליוני פגישות שוטר-אזרח, המשטרה מתמודדת עם פשיעה קשה ולכן מטבע הדברים, מקרי אלימות יתרחשו מידי פעם. עם זאת, אמר כהן, "לטעמי אין תרבות של אלימות שוטרים".

הוא הוסיף: "מוקיע כל שימוש בכוח שלא כדין על ידי שוטרים", ואמר כי לאורך שנים ישנה ירידה באלימות השוטרים. הוא סיפר כי בתהליך הגיוס, השוטרים עוברים "גיבושון" שבו נבדקת הנטייה לאלימות וכי כך ממיינים את השוטרים הלא אלימים.

המפכ"ל התייחס לאירועים בחוות גלעד וציין, כי המשטרה מטפלת בהפרות סדר רב-זירתיות. באירועים כאלו יש מדרג של שימוש באמצעים לפיזור הפרות הסדר. הוא הצדיק את השימוש ב- FN303 היורה כדורי צבע. עוד אמר כי לכל שוטר יש חובת הזדהות בכל אירוע וכי הוא מוקיע אירועים חריגים. המפכ"ל אמר גם כי כיסויי הראש הם חלק מהציוד המבצעי וכי בעתיד הקרוב ייכתב נוהל שמגדיר מתי ייעשה שימוש בכיסוי ראש.

בסיכום הדיון אמר ח"כ אזולאי: "הוועדה מגנה כל תופעה של אלימות ופגיעה בכבודם של השוטרים". כמו כן, "הוןעדה פונה לשר לביטחון פנים ומבקשת לדעת מה הם הנהלים לשימוש ב- FN303, נשק היורה כדורי צבע בעת פיזור הפגנות".

במקביל, פונה הוועדה גם לשר לבטחון פנים, ומבקשת לדעת: "מה הם הנהלים לשימוש בכיסוי פנים על ידי שוטרים".









































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}