כ"א תשרי התשפ"ה
23.10.2024

מבלק ניתן ללמוד על המתנגדים להדתה, הרוצים להידמות לגויים / הרב אשר זורייבין

" מה טובו אוהליך יעקב משכנותיך ישראל": מדוע זכה בלק הרשע שנקראה הפרשה כולה על שמו? ומדוע דברי השבח על עם ישראל נשמעים דווקא מפיו של בלעם הרשע?

הרב אשר זורייבין יו''ר מש''י
הרב אשר זורייבין יו''ר מש''י



על פרשת בלק אמרו חז"ל (בבא בתרא): "משה רבנו כתב ספרו, ופרשת בלעם", ומפרש רש"י שאינה מצורכי משה ותורתו. פרשת בלק אינה חלק מציווי ה' לנו, היא אינה עוסקת בציוויים שנצטווה משה מפי הגבורה, אלא מתארת כיצד עם ישראל נראה בעיני הגויים, ומה הם חושבים עלינו.

המכנה המשותף בכל נבואותיו של בלעם הוא - ראיית עוצמתם וגבורתם של ישראל, החל מכניסתם לארץ עד ביאת גואל צדק. כל השבחים נאמרו דווקא בפרשת בלק, ודווקא מפיו של בלעם הרשע, כדי להורות לנו שלעם ישראל יש תפקיד בעולם - שיכירו כולם במלכות ה'. וגם רשע כזה כמו בלעם, יצטרך להודות, בעל כורחו, שעם ישראל הינו עם סגולה.

"ישראל בין האומות כלב בין האיברים - רב החוליים מכולם, ורב הסגולות מכולם"(כוזרי).

כמו שאי אפשר לנתק את הלב משאר האיברים, וללב לבדו - אין קיום, כך אין להתעלם מהגויים שמסביבנו. מי שחושב שאין לנו שום שייכות לאומות העולם-טועה. הקב"ה שם אותנו בין העמים, כי יש לנו שליחות כלפי העמים - להגיע ליום שבו כל העמים יכירו במלכות ה'. שנאמר: "כי אז אהפוך העמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ה". עלינו לשמש אור לגויים - סמל ודוגמא, כדי שהם יושפעו מאיתנו, וינסו לחקות את הנהגותינו.

כאשר עם ישראל מתנהג על פי ערכי התורה, הרי הם מקדשים שם שמיים. כפי שכתב הרמב"ם, שכול אדם מישראל, שמתנהג בישרות ובאמונה, ודיבורו בנחת עם הבריות, ועל כל צעד ושעל שלו רואים הבריות שיש לפניהם דמות המקרינה יושר ואהבת הבריות, עשיית חסד ואמת, זה מביא את הרואים לכבד את התורה, שחינכה אותו והביאה אותו למדרגה הזאת - והרי זה קידוש ה'.



"הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב"

בלעם יודע ומכיר שבני ישראל הם עם מיוחד "לבדד", וכשעם ישראל באמת שומר ומקפיד על ייחודו ואורח חייו הקדושים, אזי הוא "ישכון", כלומר שגם האומות ידעו להעריך ולכבד את העם הזה. אולם אם ישנם בעם, כאלו שמנסים לטשטש את הזהות היהודית, ורוצים שעמנו ינהג לפי דפוסי תרבות הלקוחים מעמים אחרים, "ובגויים" - אם אנחנו רוצים להדמות לגויים ולהיות כמותם - "לא יתחשב" - אזי נאבד את חשיבותנו וכבודנו בעיני הגויים והם יזלזלו בנו.

*** במסגרת שיתוף פעולה של מש"י-מרכז שיקום ילדים, עם מרכזים שיקומיים בעולם, מגיעים אלינו אנשי מקצוע, על מנת ללמוד מהניסיון הרב, ולהכיר מקרוב את שיטות הטיפול והטכנולוגיות החדישות המיושמות במש"י. גם עמותות וקרנות מרחבי העולם, מגיעות, דרך קבע, לסיור במקום. בין המבקרים ישנם יהודים שאינם שומרי מצוות, או כאלו, שאינם יהודים כלל. האווירה המיוחדת במקום, היא זו שמותירה עליהם רושם רב. הם מתפעלים מהגישה של הצוות הטיפולי והחינוכי, מהמסירות וההשקעה האין סופית, מהכבוד שהם רוחשים כלפי הילדים, ובעיקר מהחום, האהבה והרגישות שהצוות מקרין. הלוואי שנזכה כולנו לקדש שם שמים בהתנהגותנו ובאורחות חיינו.

הכותב משמש כמנכ"ל מש"י (מרכז שיקום ילדים) המטפל ומסייע לילדים עם נכויות פיזיות ומעניק להם את מכלול הכלים הנדרשים להם לצורך קידומם ושילובם בקהילה

.
הרב אשר זורייבין יו''ר מש''י

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}