ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024

ספינר בעל שלוש כנפיים: מה עובר על יאיר לפיד ונפתלי בנט

בנט, יקיר החרדים, מחבק לפתע את הרפורמים. לפיד ששתק עד כה, תוקף את הקפאת מתווה הכותל. והחרדים שהיו הכל-יכולים בממשלה, התגמדו ונאלצו להתפשר • מה הם האינטרסים העומדים מאחורי ההצהרות • מבולבלים? יעקב גרודקה עושה סדר

צילום ארכיון: פלאש 90
צילום ארכיון: פלאש 90 צילום: פלאש 90



ימים הפוכים עוברים על הפוליטיקה בישראל, כך לפחות נראה בעיני האזרח המתבונן. יאיר לפיד - שבמשך זמן רב שמר את פיו חתום – "חזר לסורו", והחל לתקוף את "העסקנים החרדים".

בנט, בן בריתו לשעבר, שהפך בשנתיים האחרונות ל"יקיר החרדים", הפתיע אפילו את עצמו וחיבק את הרפורמים ואת הקונסרבטיבים, והחרדים שהיו עד היום צמודים לשיבר של המדינה, מצאו את עצמם לפתע בעמדת מיעוט, כשהם נאלצים להסכים לפשרות.

שאלות רבות נשאלו בימים האחרונים: מה ראה בנט לשטות זו, לפעור תהום בינו לבין בני בריתו החרדים ולחבק את "עוכרי ישראל" הרפורמים והקונסרבטיבים, ולדרוש בהכרתם?

גם על לפיד נשאלו שאלות והורמו גבות: מדוע לאחר חודשים רבים שבהם הוא לובש את מסכתו החדשה והממלכתית שמתנזרת מתקיפת חרדים, כעת הוא שב לתקוף את המגזר החרדי, לא חבל על ההשקעה בשנתיים האחרונות, הרי עוד רגע אפילו ליצמן היה משתכנע שהוא חזר בתשובה.

לשתי השאלות, יש תשובה אחת: החרדים לא מעניינים את לפיד והרפורמים לא מענינים את בנט. הסיבה שלפיד חזר לתקוף את החרדים והסיבה שבנט נטש את החרדים – היא: בנימין נתניהו.

גם לפיד וגם בנט רואים את עצמם יורשים ראויים של נתניהו ושניהם מתכוננים לכך – זמן רב. כעת, שניהם הבינו, שקיימת הזדמנות פז לעשות כמה צעדים קדימה בדרך אל כס המלוכה.

הסיבה שלפיד הפסיק לתקוף את החרדים בתקופה האחרונה היא לא בגלל אהבתו לחרדים והיא גם לא בגלל רצונו שהחרדים יתמכו בו ביום שאחרי. לפיד לא צריך את החרדים, הוא יודע שגם אם הוא יגדל זקן עבות ויחבוש שטריימל אדמו"רי, אף חרדי לא ייבחר בו בבחירות. מנגד, הוא סבור, כי בבוא היום, כשהוא יהיה ראש ממשלה, החרדים יצטרפו אליו, אם לא תהיה להם ברירה אחרת.



ישיבת ראשי הסיעות החרדיות על רקע כרסום הסטטוס קוו בנושאי דתצילום: ישיבת ראשי הסיעות החרדיות על רקע כרסום הסטטוס קוו בנושאי דת
ישיבת ראשי הסיעות החרדיות על רקע כרסום הסטטוס קוו בנושאי דת


לפיד צריך את העם, את ישראל המסורתית. אותו עם שהביא לנתניהו את השרביט בזה אחר זה. יועציו של לפיד לחשו לו שהמסורתיים לא אוהבים את שנאת החרדים שהפכה לחלק בלתי נפרד ממנו, הם אמרו והוא ביצע. כעת, כשנתניהו גרם למשבר עם יהדות התפוצות, לפיד היה חייב להתערב ולגנות את מהלכיו של ראש הממשלה, ואכן, מצד אחד הוא גינה את נתניהו וחיבק את הרפורמים ומהצד השני הוא לא זנח את המסורתיים ואת חובשי הכיפה, "הציונות הדתית קיבלה אתמול הודעה: הפסדתם! הרבנים שלכם סוג ב', הדתיות שלכם סוג ב', אתם לא כשרים מספיק. אתם רק חצי כשרים", אמר.

לפיד לא התכוון לתקוף את החרדים, אלא את נתניהו. הוא ביטל את מסיבת העיתונאים שלו בכותל המערבי כי חשש שהתקשורת החרדית תחזיר אותו שוב למשבצת "שונא החרדים" – ואת זה הוא לא רוצה. הוא חיבק את הרפורמים והקונסרבטיבים – והרגיע את קהל מצביעיו הטבעי, ומנגד, הושיט יד למסורת, לרבני צהר ולציבור הדתי לאומי. בדיוק כפי שמצופה ממי שרוצה מאוד להיות ראש ממשלת ישראל.

וכעת לבנט: מה באמת הוביל אותו ואת חברתו למפלגה, שרת המשפטים איילת שקד, לחבק את הרפורמים ולסכן את הברית היציבה עם החרדים, גם כאן התשובה היא: בנימין נתניהו.

בנט רוצה להיות ראש הממשלה הבא של ישראל. מתחת לפני השטח, הוא עושה הכל שזה יקרה. אולם מה שאצל לפיד טבעי – אצלו הוא מצרך נדיר. ובעוד לשר החינוך הדתי - יש את המסורתיים במפלגתו, הרי שחסר לו דווקא את "העם החילוני". כי בשביל להיות ראש ממשלה צריך גם להביא מצביעים לא מסורתיים, כאלו שבשבילם הוא גייס את שקד החילונית והקים עמה את 'הבית היהודי'.

ולכן, כשבנט ראה שנתניהו מחבק חיבוק אין סופי את החרדים, ובעבורם הוא אף מוכן לרסק את קשריו עם חבריו הוותיקים מארה"ב, הרפורמים והקונסרבטיבים, הרי שהוא נכנס לדמות "המבוגר האחראי" שנלחם למען אחדות עם ישראל, ובכך עקף מימין את נתניהו, אכל ארוחת צהרים עם אלו שהחרימו את ארוחת הערב עם ראש הממשלה והשאיר מאחוריו גל עשן שאיים להחניק את הספינה הקואליציונית.

בנט לא הסתפק בכך. הוא הסתער בחיוך עכברי על עיתון הבית 'ישראל היום' והפך להיות מקורבו של הפטרון אדלסון. ומעתה אל תקרי ביביטון, אלא בנטון.

בתווך החרדים, שסופגים אש משנאתם המשותפת לנתניהו של לפיד ובנט. וכמו בני ברית אמיתיים - הם שומרים אמונים לראש הממשלה ומקבלים בשקט את הפשרות שהציע, "אל תתנו ללפיד עוד מנדטים", הטיח נתניהו בפוליטיקאים החרדים, והם, בכדי להציל את עורו ולהחזיר אליו את העם – הורידו את הראש, גם במתווה הכותל וגם בחוק הגיור.

גם כשבנט סעד עם הרפורמים והקונסרבטיבים, נתניהו ציפה שהחרדים יעשו משהו ויפרסמו הודעה חריפה נגד בן בריתם שבגד, הם – הח"כים החרדים אפילו ניסחו הודעה, אך ברגע האחרון החליטו לגנוז אותה, "עדיף לשתוק בעת הזו, ולא להתלהם יתר על המידה", אמרו האחד לשני.

השורה התחתונה: בימים האחרונים הפוליטיקה בישראל מתנהלת כספינר בעל שלוש כנפיים, לפיד, בנט ונתניהו, כשבעגול האמצעי – ממוקמים להם החרדים שנאלצים לחטוף חבטה מכל סיבוב פוליטי של אחד מדורשי כיסא המלך. כי ככה זה בפוליטיקה.
יאיר לפיד בנימין נתניהו החרדים נפתלי בנט חוק הגיור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}