כ"א תשרי התשפ"ה
23.10.2024

מחלוקת קורח ועדתו או קורח ומשה? // הרב אשר זורייבין

כאשר קבוצה מתארגנת למאבק למען מטרה משותפת, והמניע שלה חיובי-יש סיכוי שהם יישארו מאוחדים לאורך זמן, אך כאשר מה שמאחד את הקבוצה, הוא רק שנאה לגורם אחר, ואין באמת משהו מהותי שמחבר ביניהם, בסופו של דבר הם יפנו את החיצים זה למול זה

הרב אשר זורייבין יו''ר מש''י
הרב אשר זורייבין יו''ר מש''י



מובא במשנה: "כל מחלוקת שהיא לשם שמים סופה להתקיים, ושאינה לשם שמים אין סופה להתקיים. איזו מחלוקת שהיא לשם שמים? זו מחלוקת הלל ושמאי, ושאינה לשם שמים - זו מחלוקת קרח ועדתו" (אבות פ"ה).

מדוע אומרת המשנה "מחלוקת קרח ועדתו" ולא "מחלוקת קרח ומשה"?

התשובה היא, מפני שזו הייתה מחלוקת חד צדדית, כשהצד השני לא היה מעורב בה. אדרבא, משה רבינו ניסה בכל כוחו להתרחק מן המחלוקת, לכן לא הייתה כאן מחלוקת בין קרח ומשה, אלא המחלוקת הייתה בין קורח ובין עדתו. במחלוקת שאינה לשם שמים, אין מטרה חיובית מוסכמת, המאחדת את הקבוצה, וחברי הקבוצה בעצם חלוקים עם עצמם, כשלכל אחד ואחד יש אינטרס שונה, ומניע אחר. הדבר היחידי שמאחד אותם לקבוצה אחת, זה ההתנגדות לצד השני. ולכן אמרו במשנה, שהמחלוקת הייתה בין קרח ובין עדתו, כי לכל אחד מהשותפים במחלוקת היה מניע אחר.

כאשר קבוצה מתארגנת למאבק למען מטרה משותפת, והמניע שלה חיובי-יש סיכוי שהם יישארו מאוחדים לאורך זמן, אך כאשר מה שמאחד את הקבוצה, הוא רק שנאה לגורם אחר, ואין באמת משהו מהותי שמחבר ביניהם, בסופו של דבר הם יפנו את החיצים זה למול זה. ולכן מציינת המשנה, שזהו מבחנה העיקרי של מחלוקת, שהיא לשם שמים, ש"סופה להתקיים", מה שאין כן לגבי מחלוקת שאינה לשם שמים, שאינה מחזיקה מעמד.

****

אמר ר' אלעזר: "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם, שנאמר "וכל בניך לימודי ה', ורב שלום בניך", אל תקרי בניך, אלא בוניך".

"יש טועים שחושבים שהשלום העולמי לא ייבנה כי אם על ידי צביון אחד בדעות ותכונות, ואם כן כשרואים תלמידי חכמים חוקרים בחכמה ודעת תורה, ועל ידי המחקר מתרבים הצדדים והשיטות, חושבים שבזה הם גורמים למחלוקת והיפך השלום. ובאמת אינו כן, כי הריבוי של השלום הוא, שיתראו כל הצדדים וכל השיטות, ויתבררו, איך כולם יש להם מקום, כל אחד לפי ערכו, מקומו ועניינו" (הרב קוק).

למדנו שמגוון דעות אינו מוביל למחלוקת, אלא להיפך. שלום פרושו, לדעת להכיל את כל הדעות, על מנת להגיע לחקר האמת. בסייעתא דשמיא זכינו במש"י - מרכז שיקום ילדים, לשרת את האוכלוסייה על כל גווניה. במש"י ניתן לראות ילדים מכל המגזרים משחקים בצוותא. במסגרת הפעילות שאנו עושים למשפחות הילדים, נוצרו קשרי ידידות בין אימהות, הבאות מרקע שונה לחלוטין. גם הצוות המקצועי והחינוכי אינו הומוגני, ויש ייצוג לכלל המגזרים. מרנין לראות, כיצד העובדים מכבדים זה את זה, ופועלים בהרמוניה, תוך שיתוף פעולה מלא, למען המטרה החשובה - לתת לילדים הזדמנות לעתיד טוב יותר.

הכותב משמש כמנכ"ל מש"י (מרכז שיקום ילדים) המטפל ומסייע לילדים עם נכויות פיזיות ומעניק להם את מכלול הכלים הנדרשים להם לצורך קידומם ושילובם בקהילה

הרב אשר זורייבין יו''ר מש''י קורח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}