ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024

חשיפה: המכתב הגנוז של גדולי ישראל ומאחורי הקלעים של הדרמה

קרבות הסמינרים: דרמה שהתחוללה מאחורי הקלעים, כשבמרכזה, מכתב גדולי ישראל למנהלי הסמינרים שאמור היה להתפרסם ב'יתד נאמן' ונגנז בהוראת הגרי"ג אדלשטיין - נחשפת כעת ב"בחדרי חרדים" • כל הפרטים והמכתב שנגנז בפרסום ראשון

חשיפה: המכתב הגנוז של גדולי ישראל ומאחורי הקלעים של הדרמה



קרבות הסמינרים: חשיפת מכתבו של מנהל המחוז החרדי איציק זהבי, הבוקר ב"בחדרי חרדים", גררה שיח רב, בעיקר מכיוונם של הורי התלמידות שיחלו לתרופה למכתם. אולם, מתברר כי מכתבו של זהבי הוא פיסה קטנה מדרמת ענק שהתחוללה מאחורי הקלעים, כשבמרכזה, מכתב גדולי ישראל למנהלי הסמינרים, שנגנז בהוראת הגרי"ג אדלשטיין. "בחדרי חרדים" עם כל הפרטים ועם המכתב שנגנז בפרסום ראשון.



הדרמה החלה לפני שישה חודשים. "בחדרי חרדים" פרסם את מכתבם של הורי 65 הבנות החרדיות - תושבות טלז-סטון ושכונת אגן האיילות בגבעת זאב - לשר הפנים אריה דרעי. במכתב מאשימים ההורים את סגר"ע צביקה כהן המשמש בתפקיד מחזיק תיק חינוך חרדי בעיריית ירושלים. לטענתם "אנו מבינים את קשייו של הרב צביקה כהן ומכירים את פעולותיו הברוכות, אבל קשיים אינם סיבה להפלות בין דם לדם. גם אנחנו בני הציבור החרדי ואין לאף אדם זכות להשליך אותנו החוצה".

טענות ההורים על כהן באו לאחר שהאחרון התעקש שלא לשבץ את התלמידות, תושבות גבעת זאב וטלז סטון בסמינרים בבירה, לדבריו, "קודם אני צריך לדאוג לתושבות העיר ירושלים, שגם בהן יש כאילו שטרם שובצו. בשבילהן נשלחתי לעירייה".

ל"בחדרי חרדים" נודע כי בעקבות המשך התעקשותו של צביקה כהן, קיבל שר הפנים דרעי פנייה גם מביתו של הגר"ח קנייבסקי, להתערב ולהורות לנציגו כהן להסיר את התנגדותו ולשבץ את התלמידות בסמינרים בירושלים. דרעי השיב כי הוא ייכנס לתמונה וכי הוא יפעל בנושא לטובת התלמידות.

בפועל, כהן המשיך להתנגד לשיבוצן של הבנות, והנציגים מ'יהדות התורה' נכנסו לתמונה והפעילו את כל כובד משקלם.

"בחדרי חרדים" חושף כי בשלב זה הפרשה רשמה את התפנית הדרמטית ביותר שלה: גדולי ישראל החליטו להתערב והוחלט על פרסום מכתב החתום על ידי גדולי ישראל - למנהלי הסמינרים, שבו הם מורים למנהלים לפעול בניגוד להנחיות צביקה כהן, ולשבץ את התלמידות במוסדותיהם.

במכתב שנשלח למנהלי הסמינרים: אברהם הלל, ישראל לוין, ישעיהו ליברמן, יחיאל מנדלסון ואריה רוב, בחתימת מרנן הגר"ח חיים קנייבסקי, הגר"י שיינר, הגר"ד כהן, הגרמ"ה הירש, הגר"י אייכנשטיין והגר"י זילברשטיין, נכתב כי "אחרי שנתבררה לנו מצוקת היישובים החרדיים בסביבות ירושלים, שעל אף המחסור בסמינרים במקומותיהם מפלה עירית ירושלים את בנותיהם לרעה בסדר קבלתן לסמינרים, ודבר זה נוגע לגופי תורה – חינוך הבנות, ויש בזה גם פגיעה בכל אפשרות התפתחותם של ישובים אלו".

"והואיל ונתבררה לנו שאין באפשרותם של ישובים אלו לעת עתה להקים סמינרים במקומם, לפיכך הננו לגלות דעתנו שאין להפלות את בנות הישובים הללו בקבלתן לסמינרים שברשותכם, וכפי שכבר הורה זקן מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל לגבי העיר ביתר בשנותיה הראשונות", כתבו גדולי ישראל למנהלים במכתב שנגנז ומתפרסם כאן לראשונה.

המכתב שנגנז ונחשף לראשונה





ל"בחדרי חרדים" נודע כי מכתב גדולי ישראל היה אמור להתפרסם בקול רעש גדול ב'יתד נאמן' אולם הגרי"ג אדלשטיין סירב לחתום עליו, לאחר שטען כי עדיף להמתין עם פרסומו וכדאי בשלב זה לפעול בשקט מול המנהלים ולא לעורר סערה שבסופו של דבר מכוונת לראשו של צביקה כהן, היו"ר בירושלים של סיעת האחות – ש"ס.

בעקבות התנגדות הגרי"ג, הוחלט לגנוז לעת עתה את המכתב ולפנות לרבני 'דגל התורה' בירושלים, הגר"ב סולובי'ציק והגר"י אפרתי, שיפנו בערוץ ישיר למנהלי הסמינרים ויעבירו להם את המסר החריף של גדולי ישראל.

ל"בחדרי חרדים" נודע כי מי שהעביר את קולם של גדולי ישראל לרבני 'דגל' הוא ח"כ יעקב אשר, כשמנגד, סגן השר מאיר פרוש וח"כ משה גפני פעלו מול המחוז החרדי במשרד החינוך במטרה שלא ישתף פעולה עם דרישותיו של צביקה כהן.

לאחר שהמסרים החד משמעיים הועברו למנהלי הסמינרים, רוב רובן של התלמידות שובצו בסמינרים, מלבד כמה בודדות.

כזכור, במכתב שנחשף הבוקר ב"בחדרי חרדים", מבהיר מנהל המחוז החרדי זהבי כי הוא מגבה את שיבוץ הבנות בירושלים לשנת הלימודים הבאה, אולם כאמור הוא מבהיר כי בשנים שלאחר מכן – הבנות יהיו באחריותן של הרשויות המקומיות בהן הן מתגוררות.

ההערכה היא כי גם בעוד שנה - הסערה לא תשכך, וזאת משום שאין סיכוי שבתוך זמן קצר שכזה יוקמו סמינרים איזוריים בטלז סטון ובגבעת זאב, מסיבות שונות ומשונות.

צביקה כהן אמר בתגובה ל"בחדרי חרדים" כי "הבקשה להכניס את התלמידות מעוטף ירושלים לסמינרים בירושלים הינה בקשה צודקת, אני והורי התלמידות מפנים אצבע מאשימה למשרד החינוך שמתפקידם לתת את המענה בבינוי כיתות".
קרבות הסמינרים צביקה כהן רבי חיים קנייבסקי רבי גרשון אדלשטיין אריה דרעי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד