מתייבשים בתחנה: כמה זמן אנחנו מחכים לאוטובוס או לרכבת?
רבע מהנוסעים בתחבורה הציבורית בישראל ממתינים בתחנות יותר מ-20 דקות בממוצע, ו-22% מהם מבלים יותר משעתיים ביום בנסיעה ובהמתנה ■ אורך המסלול הממוצע הוא 13.6 ק"מ - ארוך בהרבה מבמדינות עם רכבת תחתית
- אורן דורי, themarker
- כ"ז סיון התשע"ז
- 5 תגובות
תחנת אוטובוס, צילום: פלאש 90
הנוסעים בתחבורה הציבורית בישראל ממתינים ביום 16 דקות בממוצע בתחנות האוטובוס והרכבת, ומהן ממשיכים לנסיעות שאורכן המצטבר ביום הוא 54 דקות בממוצע עד היעדים, כולל החלפות קווים בדרך. בסך הכל, שעה ועשר דקות ביום מוקדשות להתניידות בתחבורה הציבורית, כאשר המסלול הממוצע הוא באורך 13.6 ק"מ לכיוון אחד — כך עולה מנתוני חברת מוביט (Moovit), המפעילה אפליקציה לחישוב מסלולי נסיעה וניווט בתחבורה ציבורית.
עוד עולה מהנתונים שרבע מהנוסעים מחכים בתחנות יותר מ–20 דקות בממוצע. 22% מהנוסעים מבלים מדי יום יותר משעתיים באמצעי התחבורה הציבורית ובהמתנה להגעתם לתחנה. המידע מבוסס על נתוני GPS אנונימיים בסמארטפונים של יותר מ-1.5 מיליון משתמשים ישראלים באפליקציה.
לפי הממצאים של מוביט, 62% מהנוסעים מחליפים קו לפחות פעם אחת ביום במהלך המסלול, ו–22% מהנוסעים מחליפים קווים לפחות פעמיים בנסיעה כדי להגיע מתחנת המוצא לתחנת היעד.
אפליקציית מוביט מציעה גם שירותי ניווט להולכי רגל, בעיקר בהגעה אל התחנות. לפי הנתונים, המרחק הממוצע שצועדים המשתמשים במוביט, הוא 640 מטר למסלול בודד. נתון זה מספק אינדיקציה למרחק בין תחנות האוטובוס לבין מקום המגורים או העבודה של הנוסעים. 16% מהמשתמשים באפליקציה הולכים ברגל יותר מקילומטר אחד לכל יעד.
מהשוואה בינלאומית שערכו במוביט בין מדדי התחבורה בישראל למדדים במדינות אחרות שבהן האפליקציה פעילה, עולה כי מערך התחבורה הציבורית בארץ טעון שיפור — אך נראה כי הוא אינו מפגר בהרבה לעומת מדינות מערביות.
למשל, בעוד הישראלי ממתין 16 דקות ביום בתחנות האוטובוס או הרכבת, בניו יורק ובניו ג'רזי נוסעים ממתינים 15 דקות בממוצע, בלונדון ובדרום־מזרח אנגליה 13 דקות, ובפריז 12 דקות בלבד. בהתאם, רק 14% מהפריסאים מתייבשים בתחנה למשך יותר מ–20 דקות, לעומת 25% מהישראלים.
משך המסלול בישראל אינו ארוך יחסית — 70 דקות לעומת 87 דקות בניו יורק, 84 דקות בלונדון ו–64 דקות בפריז. באופן מפתיע מעט, המסלול הממוצע בישראל הקטנה ארוך משמעותית (13.6 ק"מ) ביחס למסלול במדינות הביקורת — 9.5 ק"מ בניו יורק, 8.9 ק"מ בלונדון ו–10.8 ק"מ בפריז. אחד ההסברים לכך הוא שבמקומות עם רכבת תחתית מסלול הנסיעה מתקצר, בעוד שבישראל האוטובוסים מתפתלים עם הכבישים העירוניים.
"הדאטה יחליף את הסקרים המיושנים"
דגימת הנתונים של מוביט מתפרסמת לרגל הודעתה מאתמול, על הנגשת הנתונים שאספה לממשלות, רשויות וערים ברחבי העולם. מעתה תשווק חברת הטכנולוגיה הישראלית חבילת כלים למקבלי החלטות וקובעי מדיניות בתחום התחבורה הציבורית, שתוכל לסייע להם לפעול כשברשותם מאגר המידע שנבנה על בסיס נתוני הנוסעים בזמן אמת.
חבילת מוצרי התחבורה של מוביט נבנתה לאחר איסוף של מאות מיליוני נקודות מידע מדי יום ולאורך כמה שנים, ביותר מ–1,400 ערים שהחברה פועלת בהן.
נכון להיום, במשרד התחבורה בישראל לא עושים כל שימוש בנתוני מוביט. החברה עבדה עד כה על פיילוטים עם כמה רשויות בעולם, כמו גרנדה בספרד, ואף שימשה כאפליקציה הרשמית של התחבורה הציבורית באולימפיאדה בריו.
מנכ"ל מוביט ואחד ממייסדיה, ניר ארז, אמר בראיון ל–TheMarker לפני חצי שנה: "באמצעות הדאטה שלנו, יוכלו לתכנן נכון יותר את פעילות התחבורה הציבורית. זאת, במקום השיטה המיושנת של עריכת סקרי תנועה. הסקרים האלה עולים הרבה מאוד כסף. עורכים אותם פעם בחמש־עשר שנים ולכן הם בדרך כלל לא עדכניים". הראיון נערך טרם השקת המוצר הרשמי של החברה לרשויות.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות