כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

הכונו לסערה החדשה: 'פרשת הגיור האמריקני'

סערה בקרב גורמי העלייה • הרבנות הראשית מסרבת להכיר בגיורים מארה"ב, גם לא בגיורים אורטודוקסיים • הגר"ש עמאר: "גילינו שם תופעה של גיור תמורת כסף"

הכונו לסערה החדשה: 'פרשת הגיור האמריקני'



פרשה חדשה מאיימת להסעיר את המדינה. בעוד חוק הגיור הצבאי שקע אי שם בין ערמות הניירת שבוועדת חוקה חוק ומשפט, בראשות ח"כ דוד רותם, הולך ומתרקם לו חוק חדש, בינתיים בלי לעורר רעש תקשורתי מיותר, אך בהמשך, מן הסתם, זה יקרה.

יש אומרים, שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוא זה שביקש מ'ישראל ביתנו' להרפות, לעת עתה מהחוק 'הצבאי'.

אחרים טוענים כי יו"ר תנועת 'ישראל ביתנו' שומר את הקלף הזה בחיקו עד לרגע בו יתאים לו לפרוש מהממשלה. ברגע ההוא, הוא ירים חזרה את החוק המאיים על הסיעות החרדיות, ישסע את הקואליציה, ויצא בכבוד.

כך או כך, אם אתם סבורים שחוק הגיור הצבאי הוא הבעייתי מכל, כפי הנראה עוד לא שמעתם על הבעיה החדשה.

השבוע עשו חברי ועדת העלייה והקליטה של הכנסת את דרכם אל משרדו של הגר"ש עמר, בבית יהב בכניסה לירושלים. ח"כ ניצן הורוביץ, ממרץ, פנה ליו"ר הכנסת, ראובן רובי ריבלין, בתהייה למה הוועדה אמורה להגיע אל הרב, ולא הרב אל הוועדה.

ריבלין בדק, ושב להורוביץ עם תשובה, אותה העבירה אלינו לשכתו:

לדבריו, "קיים נוהג רב שנים בכנסת לפיו, אם חברי הכנסת או וועדה מוועדות הכנסת מבקשים את חוות דעתו של הרב הראשי בנושא הלכתי מסוים, אזי הם נפגשים עמו בלשכתו. לעומת זאת, אם הרב הראשי מעוניין להשמיע את דעתו בפני הוועדה, אזי הוא מגיע אל הכנסת. היות ובמקרה זו נתבקשה חוות דעתו ההלכתית של הרב הראשי, נפגשת הוועדה עמו בלשכתו, ויו"ר הכנסת החליט שלא להתערב".

עד כאן, הבעיה הקטנה של העסק.

תמורת מיליון דולר...

על מה בעצם נסוב הדיון?

על פי חוק השבות זכאי כל יהודי לעלות ארצה ולקבל אזרחות. ומה בדבר מי שהתגייר? ובכן, על פי קביעת משרד הפנים זכאים לעלות ארצה רק מי שהתגיירו בבתי דין מוסמכים לכך בחו"ל. מי קובע מי מוסמך ומי לא? הרבנות הראשית, כמובן.

אל קו התפר הזה נכנסו שני חברי כנסת: ניצן הורוביץ ויוחנן פלסנר מ'קדימה', שביקשו למחות על כך שרק בתי דין מסוימים, כעשרה במספר, נחשבים ככשרים בעיני הרבנות בישראל.

"אנחנו מדברים על גיורים אורטודוקסיים!", מדגיש הורוביץ בשיחה ל'בחדרי חרדים'. מבלי לערב את דעתו האישית, הוא לא דיבר על גיורים רפורמים או קונסרבטיביים, ומחאתו התעוררה לנוכח העובדה שרבני קהילות מפורסמות בארה"ב אינם זכאים לכך שגיוריהם 'יתפסו'. "האבסורד היותר גדול הוא שבגיורים רפורמים וקונסרבטיביים מכירה ישראל, בשל הוראת בג"ץ בנושא. אבל לגבי גיור אורטודוקסי, משרד הפנים, שממונה על האזרחות ועל חוק השבות, העביר את ההכרעה לידי הרבנות הראשית".

הורוביץ מספר כי אל הדיון הגיעו גם מספר רבנים, חלקם טענו שהם גיירו במשך שנים ללא כל בעיה, אך בשנתיים האחרונות לא מכירים בגיורים שלהם.

אחד מהם, הרב יואל טסלר, רב הקהילה בפוטומק, מרילנד, סיפר כי קהילתו מונה 500 משפחות אורתודוקסיות, וכי הוא עצמו קיבל סמיכה לרבנות מהרב יוסף-דב סולובייצ´ייק ובמשך כשלושים שנות כהונתו גייר כ 300 איש שעד היום הוכר גיורם.

"אני בתהליך עלייה לארץ ורוצים לעלות אתי חלק מבני הקהילה וחלק מהגרים. לפני כשנתיים התברר שלא מכירים בגיורים שלי", אמר.

הרב עמר, מצידו, טען בפני הוועדה כי התקבלו בפניהם עדויות על רבנים שגיירו תמורת בצע כסף, אחרים גיירו באמצעות האינטרנט. את כל זה, כמובן, לא תוכל הרבנות לאשר.

"התופעה קיימת בצפון אמריקה, באירופה ובדרום אמריקה", הוסיף, וסיפר על עדות שהגיע אליו לגבי גיור תמורת תשלום של מיליון דולר!

"מדובר אמנם רק על בודדים, שוליים שבשוליים, אבל וידאנו וזו מציאות קיימת", אמר, והוסיף כי "במערכת בתי הדין ובגיור הצה"לי, אין בכלל מקרים כאלו". כלומר, יש מקרים כאלו גם בארץ, אבל לא בבתי הדין ולא בצבא. "יש רבנים שהכרנו בגיורים שלהם וכשגילינו שמעורב בתהליך גם כסף – הפסקנו להכיר בהם".

מאחר והוא לא פירט, לא ננסה לנחש למי הייתה כוונתו.

הפצצה הפוליטית הבאה?

"ניסינו להסביר לרב שבאמצעות חוק השבות מגיעים ארצה מאות אלפי אנשים, שכלל אינם יהודים! ודווקא לכאלו שהתגיירו עושים בעיות" – מסביר הורוביץ. לדבריו, "ההחמרה היא זו שדוחפת אנשים להעדיף את הגיור הרפורמי והקונסרבטיבי, והרי לא זה מה שהרבנות רוצה להשיג".

"הרב אמר שהוא מודע לבעיה, וביקש מהמשפטנים שבמשדרו לבדוק את הנושא. נקבע כי לאחר הפגרה נקיים פגישה נוספת ובה יוצגו הממצאים המשפטיים, וכן תפורסם רשימה מוסמכת של רבנים או בתי דין בחו"ל המוסמכים לגייר".

לדברי הרב, לשכתו תכין הצעה מסודרת בתיאום עם הפרקליטות ומרשם האוכלוסין, כדי למנוע עלייה לארץ של מי שקיבל תעודת גיור שלא כדין.

"גם בארץ לא כל רב מגייר אלא רק בתי דין. בארה"ב יכול יהודי להתחתן בניו יורק ולמחרת להתחתן עם אישה אחרת שוב בוושינגטון, כי אין שום מערכת שמפקחת ורישום אחיד. לעומת זאת, כאן בארץ זה כמעט בלתי אפשרי, ובימים אלו אנו בתהליכים של יצירת מערכת דומה בארה"ב כדי למנוע תקלות שכאלו גם בענייני נישואין וגירושין", הסביר הרב.

ח"כ הורוביץ מציין כי קיימת "רעידת אדמה" בארה"ב סביב הנושא. אנשים מרגישים "סוג ב'". "הם אומרים, אנחנו תומכים במיליונים, תומכים פוליטית בישראל, אבל כשזה מגיע לנושא של גיורים, לא מכירים בנו כמוסמכים".

בשלב הזה, כך מתברר, מעדיפים אותם רבנים לפעול בשקט, ולא חזיתית נגד גורמים בישראל, אם כי ההערכות הן כי בשלב מסוים הם ינסו לערב גם את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בסיפור.

"צריך לזכור שמדינת ישראל רוצה לעודד עלייה, ולא להפך", אומר הורוביץ, ומזהיר מפני ההשלכות העתידיות שיהיו לנושא.

השלכות עתידיות? – אולי מונחת כאן הפצצה הפוליטית הבאה, שתחסל את ממשלת נתניהו. הכדור, נכון לעכשיו, שוב מוטל לפתחו של הגר"ש עמאר.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}