כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

"יש פאניקה, מדפי המרכולים מתרוקנים" • ראיון מטוקיו

"עזבנו כדי לנהל את הקהילה מהונג קונג" • שליח חב"ד לטוקיו, הרב מנדי סודקביץ', נטש להונג-קונג • רעייתו מספרת על מה שהביא את המשפחה להמלט מטוקיו מוכת החרדה

טוקיו אחרי הרעש
טוקיו אחרי הרעש



הפאניקה ביפן מתעצמת. מדינות העולם מודיעות לאזרחיהן לעזוב את המדינה בשל הסכנה הממשית האופפת את המדינה.

גם ההודעה לפיה הענן הרדיואקטיבי יגיע בימים הקרובים לארה"ב, הצליח להדאיג לא מעט את אזרחי העולם.

הקהילה היהודית ברובה עזבה את המדינה. ונציגי הקהילה עזבו למדינות סמוכות כדי לנסות לנהל משם את העניינים.

שליח חב"ד בטוקיו שביפן, הרב מנדי סודקביץ', נטש אף הוא את המדינה ועבר להונג- קונג כדי לנסות לנהל משם את צרכי הקהילה שנשארה ביפן.

ביום שלישי בבוקר, עוד טרם הוברר החשש הגרעיני בני משפחתו שבו לישראל.
.
"החלטנו לחזור ארצה לפני שהסכנה תהפוך להיות וודאית", מנסה להסביר חנה סודקביץ', אשת השליח, בשיחה ל'בחדרי חרדים': "היה גל גדול של משפחות ישראליות שיצאו לארץ והחלטנו שבני המשפחה יצטרפו אליהם".

• כיצד התנהלו החיים בימים האחרונים?

"ההוראות מצד המדינה לא היו ברורות, הפאניקה לא הייתה גדולה והיה חשש גרעיני שהתחיל להתגבר עם הזמן. אנשים לא ידעו מה לעשות, הרגשנו לא בטוחים. ההרגשה הגרועה ביותר הייתה שאף אחד לא אומר לנו מה באמת קורה. חוסר הוודאות הזה גרם לנו להרגיש לא בנוח ובגלל זה עזבנו את המדינה".

"חשבנו שהמטרה שלהם היא שלא תהיה פאניקה, כדי להרגיע את העולם ולהוכיח שהכל תקין. מצד שני כל הזמן שמענו שלא משתלטים על האסון.

"סבלנו כל הזמן וגם כעת סובלים התושבים מהפסקות חשמל בלתי פוסקות, במרכולים רואים את התושבים חוטפים את האוכל מהמדפים ואחרי דקה הם נשארים ריקים.

"בלובי של בתי המלון היו אנשים שישנו עם שמיכות וכריות כי הם לא יכלו לעלות לחדרים שלהם, לאנשים רבים לא היה איפה להניח את הראש בלילה.

"תחושה של שעת חירום"

רק יממה עברה מאז בני המשפחה עזבו את המדינה וההוראה של השגרירות הייתה ברורה: "הסכנה וודאית-לעזוב את המקום".

רק אז החליט השליח החב"די לנדוד אל סין הסמוכה ולנסות לנהל את הכל משם.

"רבים הגיעו אלינו הבייתה", מספרת סדקביץ', "קיבלנו גל של טלפונים דרך קו האינטרנט שעבד. אנשים חיפשו טיסות, מיטות לישון, חיפשו את הדברים הבסיסים

"הרחוב היה מלא באנשים. הרכבות והאוטובוסים לא עבדו. השלטונות חסמו את הכבישים כדי שיהיה לאנשים מקום ללכת ברחובות מלאי האדם".

גם כשחנה שוהה בארץ ובעלה שוהה בהונג- קונג הם ממשיכים לעזור לקהילה היהודית במדינה.

במסעדה ישראלית הממוקמת בסנדאי נפתח בית תמחוי מאולתר ואוכל רב הגיע במשאיות בשליחות מיוחדת. "בעלי עובד קשה להביא תורמים, העלויות גבוהות ויש תורמים מכל רחבי הארץ".

• איך הילדים מרגישים?

"כעת הרבה יותר טוב. בהתחלה הייתה פאניקה והיסטריה רבה. כשאנחנו פה בארץ הם מרגישים שהם רחוק מהמהומה ומהבלגן וזה גורם להם הרבה יותר רוגע".

• נראה לך שסיום הפרשה קרוב?

"כרגע יש בלבול רב ואין לנו מושג לאן זה הולך. התקווה היא שלפני פסח נספיק לחזור לשגרה וכבר נארח מאות אנשים בליל הסדר המסורתי אצלנו"

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}