כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

אם החוק לא יעבור, הליכוד לא יראה אפילו 10 מנדטים • ראיון עצבני

ביום שאחרי קידום חוק המשכנתאות, ח"כ יצחק ועקנין יורה לכל הכיוונים • "שר האוצר עוד לא נחת על הקרקע" • "'יהדות התורה' העתיקו את החוק שלי"

"אני לא מאיים, אני מתכוון לפעול!". ח"כ יצחק ועקנין
"אני לא מאיים, אני מתכוון לפעול!". ח"כ יצחק ועקנין



כשמדברים עם ח"כ יצחק ועקנין על חוק המשכנתאות 'שלו', נדמה לרגע כאילו מדברים איתו על הילד שלו. אין ספק שהחוק הזה הפך, במהלך החודשים האחרונים, למעין 'בייבי' שלו, והוא נכון לעשות למענו הרבה.

הוא כבר היה אצל הגר"ע יוסף, קיבל את הגיבוי הנדרש. הוא מתייעץ כמעט מידי יום ביומו עם פטרונו לחוק זה, שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, ומעת לעת הוא גם משחרר איומים.

לנתניהו כדאי מאוד לקחת אותו ברצינות, כי הוא בהחלט מתכוון למה שהוא אומר.

אתמול ישב בוועדת הפנים והגן בלהט על החוק שלו, כשהוא מתווכח ללא מורא עם נציג האוצר, ראובן קוגן, שהציג מצגות ושלף מספרים.

הבוקר (ד) פגשתי אותו במזנון הח"כים, מדבר בלהט. לא הייתי צריכה לנחש, היה ברור על מה הוא משוחח.

לצידו ישבו שר האוצר, יובל שטייניץ, ואטיאס.

"אפילו לא רציתי לשמוע אותו". שטייניץצילום: "אפילו לא רציתי לשמוע אותו". שטייניץ
"אפילו לא רציתי לשמוע אותו". שטייניץ


לא מחפש קרדיט

• אז מה, ח"כ ועקנין, יש בכוחך לפרק את הממשלה? שאלתי אותו הערב.

לרגע הוא משיב לי כמו דיפלומט. "לממשלה הזו אין זכות קיום אפילו דקה אחת אם חוק הדיור לא יעבור", הוא מכריז.

אבל עם אמירה כזו, לא מפילים את נתניהו מהכסא.

מכאן הוא עובר לספר לי על תוכן השיחה שלו עם אטיאס ושטייניץ. "שטייניץ התעקש שלא להסכים להעביר את החוק שלי. הוא מוכן להגיע איתי לפשרה: לאשר את חידוש התשתיות באזורי קו העימות. אפילו על מענקי מקום יש על מה לדבר, לדבריו. אבל אפילו לא רציתי לשמוע אותו. 'אם לא תלך על זה, תשאיר את הקופה שאתה כל-כך שומר עליה לממשלה הבאה, כי הממשלה שלך לא תשרוד!', הבהרתי לו".

ועקנין שב ומדבר על "מצב חירום לאומי". כשאני מנסה לחדד את השאלה ולבדוק האם הוא מאיים להפיל את הממשלה, הוא מבהיר, והפעם בלי ללכת סחור סחור: "אני לא מאיים, אני מתכוון לפעול!"

"תראי", הוא מוסיף לאחר רגע של חשיבה. "החוק שלי יעבור! איתם, או בלעדיהם. יש לי תמיכה כמעט מקיר לקיר, חוצה אופוזיציה וקואליציה. גם חברי סיעת הליכוד מבינים שמדובר בבעיה המרכזית של מדינת ישראל. אנשים לא יכולים היום לקנות לעצמם בית! הליכוד לא יראה אפילו עשרה מנדטים בבחירות הבאות, אם הוא לא יקדם ויעשה משהו בנושא הכאוב הזה".

אגב, אם הממשלה תאמץ את החוק בלי להעביר חוק של ממש, אין לו בעיה עם זה. "אני לא מחפש חוק על שמי, אני רוצה תוצאות בשטח".

• איך אתה מסביר את ההתעקשות של שטייניץ? הוא לא קורא נכון את המפה?

"שר האוצר עוד לא נחת על הקרקע. אין לי הסבר אחר".

מעתיק? מוזסצילום: מעתיק? מוזס
מעתיק? מוזס


פחדו שש"ס גונבת את ההצגה

• תגיד, אתה בטוח שהשילוב של החוק שלך בכריכה אחת עם החוק של מוזס, עושה לחוק שלך טוב? זה לא מנפח את העסק לכדי מימדים לא הגיוניים?

"עשינו את זה רק לצרכי טקטיקה. אני מעריך שביום שלישי הקרוב נעביר בסופו של דבר רק את החוק שלי, כלומר נפצל את שני החוקים. זה רק נועד כדי להבהיר לאוצר שהוא עלול לקבל חוק גרוע יותר אם לא ילך לקראתנו בחוק שלי".

• יכול להיות ששילבתם את שני החוקים יחד כדי לשמור על שלום בית כלשהו בין שתי המפלגות החרדיות?

"לא, אני לא רב עם אף אחד. מצידי, יכולה 'יהדות התורה' לצעוק עד מחר שזה החוק שלה. דרך אגב, הם העתיקו ממני את החוק שלי, ורק הוסיפו לו תוספות. החוק שלי נוסח כשמונה חודשים לפניהם. השר אטיאס נתן לי את השלד, ואני, יחד עם היועצת המשפטית של ועדת הכספים ניסחתי את החוק. באה 'יהדות התורה', העתיקה ממני מילה במילה והרחיבה מעט".

• למה עשו זאת? למה לא הסתפקו בחוק שלך? הרי הסבירות לכך שהחוק שלהם יעבור שואפת כמעט לאפס.

"הם פחדו שש"ס גונבת להם את ההצגה, כנראה. כאילו שאני מחפש הצגה. חודשים לפני שהם חלמו על החוק שלהם כבר הכרזתי שאני הולך לשים את המפתחות אם החוק שלי לא יעבור. ואז גם הם עלו על העגלה. למה לא, אין לי שום בעיה עם זה".

ארבע מכות על השולחן. הגר"ע יוסף עם ביבי. צילום: יעקב כהןצילום: ארבע מכות על השולחן. הגר"ע יוסף עם ביבי. צילום: יעקב כהן
ארבע מכות על השולחן. הגר"ע יוסף עם ביבי. צילום: יעקב כהן


המכה של הגר"ע

• אבל אתה לא יכול לשים את המפתחות בלי אישור של הרב עובדיה.

"הייתי אצל הרב לפני כארבעה חודשים. סיפרתי לו על הטרגדיה של חיילים משוחררים שאינם מסוגלים לרכוש לעצמם דירה. דירה בירושלים מתחילה היום במיליון וחצי שקלים, מי יכול לעמוד בזה?! מילא חיילים משוחררים, עוד יש להם משכורת קטנה. אבל מה יהא על האברכים?! הרב נתן מכה על השולחן, לא מכה אחת, ארבע מכות!

"אני זוכר שכאשר הגעתי אליו עם חוק המע"מ על הפירות והירקות, גם אז נתן מכה על השולחן ואמר 'לא יהיה'. כשהכה על השולחן, ידעתי שהפעם הנושא רציני, שיש לי גיבוי למהלך תקיף. כשהמשיך להכות ארבע פעמים, ידעתי עד כמה הנושא רציני אצלו.

"לפני כשבועיים היה גם השר אטיאס אצל הרב. באותו נושא. הוא סיפר לי שהרב אמר לו ללכת עם הנושא של הדיור 'עד הסוף'! אז באמת הבין נתניהו שכלו כל הקיצין ושהוא צריך להתחיל לעשות משהו ברצינות".

• היום, בשיחה הבלתי רשמית שלך עם שטייניץ, ניסית להגיד לו את כל זה? להנחית אותו אל קרקע המציאות?

"אמרתי לו שרק עכשיו הם השקיעו בתשתיות 28 מיליארד שקלים, ל-5 שנים הבאות. ולמה? כדי להמריץ את המשק, לדחוף אותו קדימה. אמרתי לו 'אז למה שלא תיתן מענקים? גם זה נותן תמריצים וצמיחה. אבל היועצים שלו מבלבלים אותו. תביני, בג'בלאות של זרעית, באזור קו העימות בו אני מתגורר, דירה עולה לא פחות ממיליון שקל! זה קרוב ל-9 שנים, מאז ביטול המענקים, לא נבנה בישוב בו אני מתגורר, מושב יערה, אפילו בית אחד! יש 200 יחידות מאושרות, עם תב"ע מאושרת, בקו העימות, אבל הם לא ממומשות כי לזוגות אין כסף! במושב זרעית אין אפילו גן ילדים אחד, או מעון אחד, ולמה? כי אין זוגות צעירים!.

"לא, אני לא מחפש פרסום, אני מחפש עשייה. כל צעד שלי מתואם עם השר אטיאס, ואנחנו בהחלט נחושים. נתניהו ושטייניץ יודעים שיש לי רוב מוחלט, איתם או בלעדיהם. אני מעריך שביום שלישי החוק יעבור בקריאה ראשונה, למחרת, ביום רביעי, נקבעה לי פגישה עם שר האוצר, ואני סבור שהמטרה היא להגיע להבנות ולהסכמות. ברגע שנגיע להבנות הללו, מצידי החוק מיותר".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}