כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

"הממשלה תתנגד? יש לנו כלים להתמודד מולה" • ראיון

הזוכה המאושר בחוקי המשכנתאות, ח"כ דוד אזולאי, מסכם את ההישג הזמני • "נושא הדיור לא שייך לקבוצה כזו או אחרת. הבעיה היא כללית, והציבור תומך בנו"

דוד אזולאי בראיון ל'בחדרי חרדים'. צילום ארכיון
דוד אזולאי בראיון ל'בחדרי חרדים'. צילום ארכיון



במשך שבועות ארוכים התקוטטו סיעות ש"ס ויהדות התורה על הבכורה: לאן יילכו חוקי המשכנתאות - החוק של יצחק ועקנין (מענקים בפריפריה) והחוק של מנחם אליעזר מוזס (מענקים בכל אזורי העדיפות).

בסופו של קרב, ניצחה ש"ס כשידה על העליונה ושני החוקים עושים את דרכם היישר אל ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשותה, כלומר בראשות האיש שלה: דוד אזולאי.

לשבחו של הח"כ צריך לומר כי נהג בשני החוקים בהגינות רבה, ובסופו של דיון הצליח לאחדם לכדי חוק אחד ולדאוג גם לחוק של תנועת האחות. הגם שסגן השר מוזס לא נכח בדיון, דאג לו אזולאי כאילו היה גם זה החוק שלהם.

בראיון שהעניק ל'בחדרי חרדים' רגע לאחר שהסתיים הדיון, מדבר אזולאי על ההישג, ומספר לאן מועדות פני החוק בשלבים הבאים.





'חוק מוזס' - אין סיכוי

• ח"כ דוד אזולאי, 'זכית' שהדיון יגיע אליך, לועדת הפנים. איך עשית את זה?

(מחייך) "מגלגלין זכות על ידי זכאי. אני שמח שהחוק הזה הגיע אל הוועדה שלי ואני מתכוון לקחת אותו בשיא הרצינות. מדובר בבעיה שנוגעת כמעט לכל אזרח במדינת ישראל. אם לא נדע לטפל נכון במצוקת הדיור, בסופו של יום נצטרך להתמודד עם הבעיות שייווצרו לנו בשל חוסר דיור, ואז יהיה לנו הרבה יותר קשה.

"אי לכך, לקחתי את הנושא הזה באופן אישי, החלטתי לקדם אותו, ועיניכם הרואות שהדיון התחיל בגלים גדולים. בסופו של יום העברנו את זה לקריאה ראשונה, היו כאן אנשי קואליציה ואנשי אופוזיציה, שדאגו כולם לחוק".

• שמתי לב, שלמרות שאתה איש ש"ס, דאגת גם לחוק של המפלגה היריבה - 'יהדות התורה'.

"אני חושב שהצעת החוק היא הצעה טובה. לא הסכמתי בדבר אחד: על זה שמדובר בכל הארץ! ולזה אנחנו עלולים להיתקל בהתנגדות הממשלה. הצעת החוק של ועקנין היא יותר מידתית, היא מדברת על עידוד צעירים לרכוש דירה באזורי הפריפריה. אני חושב שהמצוקה של האזור הקרוי 'מחדרה עד גדרה' היא פחות בעייתית. אבל יחד עם זה אני אומר: טוב שזה בחוק, מזה נצא למשא ומתן. הממשלה תשב, צריך לקבוע הגדרות מי יזכה בהנחה במשכנתא ומי לא יזכה. אבל שוב: בשלב הזה, לקריאה ראשונה, גם אם זה לא יגיע למליאה זה יחייב את הממשלה לנהל משא ומתן רציני למתן פתרונות אמיתיים לדיור לזוגות צעירים, בפרט, ולכלל האוכלוסייה בכלל".

• למרות שכולנו יודעים של'חוק מוזס' אין כמעט סיכוי, שטייניץ מתנגד אליו בכל תוקף.

"לא הייתי אומר שאין סיכוי. הסיכוי היחיד הוא שזה יחייב את כולם להמשיך ולדון בו ולמצוא פתרונות. ולא, לא תהיה ברירה, נביא את זה למליאה ויצביעו. העלות היא גבוהה, אבל אני מודיע לך שיש 55 חברי כנסת בבית הזה שיתמכו בהצעת החוק הזו כפי שהוקראה היום".

• למרות רצון הממשלה? גם אם היא תתנגד בכל תוקף?

"הממשלה לא יכולה להתנגד לאורך כל הדרך. היא לא יכולה להגיד 'לא' לחוק הזה מצד אחד, ומצד שני לא לתת פתרונות. היא חייבת או לתת לחוק להתקדם, או לומר, במענה רציני: אלו הם הפתרונות אותם אני מציעה. אי אפשר לטמון את הראש בקיר ולומר ששום דבר לא קרה!".

"כל אחד והתוכניות שלו"

• נתניהו מדבר על סופרטאנקר ועל וד"לים.

"אני לא רוצה להתייחס לדברים הללו, כל אחד והתוכניות שלו. אני טוען שהרפורמה חייבת להתקדם, וההצעות של הוד"לים טובים, וכל הצעה שיכולה לקדם את נושא הדיור במדינת ישראל היא טובה ובלבד שתהיה מעשית. כרגע? – הכול דיבורים, ומדיבורים עוד לא יצא שום דבר".

• יש לך הערכה מתי זה מגיע למליאה לקריאה ראשונה?

"אם הכול ילך כשורה, אני מעריך שביום שלישי ההצעה תעלה לקריאה ראשונה. בהתחשב בעובדה שהשבוע הבא קצר: ראשון-שני זה פורים, בשלישי המליאה מתחילה לעבוד, אני מניח שזה היום הקרוב ביותר בו הדיון יתחיל".

• אתה עוד לא יודע מה הממשלה מתכוונת לעשות בנושא, מה תהיה עמדתה.

"אני מאמין שהממשלה תרצה לנסות לעכב את זה, לנו יש את הכלים שלא לתת לזה להתעכב".

• יש לכם גיבוי מלא מהגר"ע יוסף ללכת בנושא הדיור 'עד הסוף'.

"נושא הדיור נמצא בנפשנו! ואני חושב שזו בעיה של כלל ישראל, זה לא שייך לקבוצה כזו או אחרת. הבעיה היא כללית, והציבור בהחלט תומך בנו בנושא הזה!".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}