כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

'חוקי המשכנתאות' יאוחדו • האם זה יעזור?

ושוב דיון בכנסת על חוקי המשכנתאות • איך הפך חוק מוזס לחוק גפני-מקלב? • "זה כמו אקמול", זעם ח"כ ועקנין. "כל היום דיבורים, ובפועל, הקסטרופה נמשכת"

'חוקי המשכנתאות' יאוחדו • האם זה יעזור?
יוסי פורמנסקי



ועדת הפנים, בראשות ח"כ דוד אזולאי מש"ס, התכנסה היום (ג') כדי לדון בחוקי המשכנתאות לטובת פתרון מצוקת הדיור בקרב הזוגות הצעירים.

למרבה האבסורד, דווקא סגן שר החינוך, מנחם אליעזר מוזס, נעדר מהדיון, למרות הזיהוי המוחלט שלו עם חוק המשכנתאות, שכבר זכה לשם "חוק מוזס". היכנסו לתפקיד סגן השר מונע ממנו להיות חתום על חוק, ולכן העביר את השרביט לחברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב מסיעתו.

בפתח הדיון, ביקש ח"כ גפני לצרף את החוק 'שלהם' לחוק של ח"כ יצחק ועקנין, החוק המכונה 'חוק ועקנין'. מדובר בחוק פרי יוזמתו של שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס. בעוד חוק ועקנין מדבר על מתן מענק של 140 אלף שקל לזוגות צעירים הרוכשים דירה באזורי הפריפריה, מדבר חוק מוזס על מענקים גם בשאר אזורי הארץ.

ח"כ מקלב ניסה לחדד את דבריו. "כאשר פיצל יעקב אבינו את מחנהו לשניים, עשה זאת למרות שכל ילדיו היו חשובים לו. המצוקה של הדיור קיימת בכל הארץ, העובדה שפיצלנו את החוקים נובעת מכך שרצינו לבטח את עצמנו שבכל מקרה לפחות חוק אחד יעבור. אבל במציאות, מצוקה יש בכל הארץ".

ח"כ ועקנין היה תקיף יותר בדבריו. "בדיון שהיה לנו בוועדת הכספים, בהשתתפות שר האוצר יובל שטייניץ, שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס ונגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר, אמר הנגיד כי 'הצעדים שעשינו כבר הביאו להתמתנות השוק'. ואני", קרא ועקנין, "קורא לזה צעדי אקמול. לצערי המגמה ממשיכה, אין שום התמתנות, יש קטסטרופה!".

נציג האוצר בוועדה ניסה להאשים את משרד הבינוי והשיכון, שכביכול בשל אי הסכמות בינם לבינו 'נתקע' קידום הנושא. חברי הכנסת החרדיים קטעו אותו, והבהירו כי לא זוהי הבעיה האמיתית.

ועקנין שב אל החוק המוצע. לדבריו, החוק שלו עבר בוועדת שרים לחקיקה, אבל אז הגיע שטיניץ והגיש ערר. באחד הימים, סיפר, פגש בו שטיניץ ואמר לו "נכון שהיתה הסכמה ביני לבינך על כך שאני מגיש ערר? ועקנין". התקשה להבין על מה מדבר שר האוצר. "הבנה? בינינו?", הוא קרא לראש הממשלה ולשר הבינוי והשיכון ובפני שניהם התרעם על ה'הסכמה' שלא הייתה. "אולי הזכרון שלי לא משהו", סיכם שטיניץ את הדיון ההוא.



ה'מומחיות' של נערי האוצר

ה'בעיות' החלו כאשר החל נציג האוצר להציג, בעזרת שקף מאורגן מראש, את המספרים.

כמה זה יעלה לנו? ובכן, מתברר כי החוק של ועקנין הכולל ה-7,300 עסקאות בשנה יעלה למשק הישראלי 27.9 מיליארד שקלים ל-20 שנה, כאשר החוק של מוזס (גפני-מקלב) הכולל כ-21,840 עסקאות בשנה תעלה למשק הישראלי 83.86 מיליארד שקלים ב-20 שנה.

גפני לא הסכים לתצוגה ה'מנופחת' אותה הציג נציג האוצר. "אתה גרוע מגפני, אתה לא מקשיב", התרה בנציג האוצר, שלרגע לא האזין לדבריו.

גם ח"כ ישראל איכלר, יו"ר סיעת 'יהדות התורה' טען בתוקף כי האוצר מנפח נתונים כדי להפחיד את חברי הכנסת. "לפקידי האוצר יש מומחיות מיוחדת בניפוח מספרים עד כדי הפחדה תקשורתית כדי להרתיע חכי"ם מפני קידום חוקים לטובת כלל האזרחים", אמר.

אגב, לזכותו של אייכלר ייאמר כי לפחות בכל הנוגע לחוק המשכנתאות התאחדו שתי הסיעות ועצרו לרגע את הסכסוכים השונים ביניהם. אין זה סוד שבינו לבין יו"ר סיעת ש"ס, אלי ישי, שוררים יחסי ידידות.

"הן הציבור והן חברי הכנסת הנחשפים למספרים מעין אלה אינם שמים לב שמדובר בתחשוב אקטוארי של עשרים שנה ממנה יהנו עשרות אלפי זוגות צעירים שיוכלו לרכוש דירה בתנאים קלים יותר", הוסיף אייכלר, ושיבח את החכי"ם שאישרו את מיזוג שתי ההצעות כך שיכללו את כלל רוכשי הדירות בארץ, ובתנאי שמדובר בדירה ראשונה אותה הם רוכשים לצורך מגורים ולא להשקעה.

הח"כים החרדיים אף הביעו תרעומת על כך שבכל שנה מחזיר משרד השיכון לאוצר חלק ניכר מ-1.3 מליארד ש"ח תקציב הסיוע בשכר דירה, בנוסף להחזר כשני מליארד שקל תקציב משכנתאות שהציבור מעדיף לקחת בבנקים ולא דרך משרד השיכון.

מעל לכל יש לזכור שהאוצר מרוויח 15 מיליארד ₪ בשנה ממיסים על הדירות.



לאן מועדות הפנים

באופן מעשי סיכמה הוועדה את הדיון בהחלטה להגיש את הצעות החוק, כשהן מאוחדות, להצבעה בקריאה ראשונה.

שלא באופן רשמי, ניסיתי לשאול את חברי הכנסת אורי מקלב וישראל איכלר, לאן באמת פניהם מועדות. אין זה סוד כי שר האוצר מתנגד נחרצות לחוקים הללו, ובעיקר לחוק המכונה חוק מוזס. הגשת שני החוקים כשהם כרוכים כאחד, אולי אינה מעשה חכם?

תשובתם הייתה כי מדובר בעיקר בהגשת ההצעות לצרכי מו"מ. בשטח, הם ישמחו אם יינתן להם חוק ועקנין פלוס הרחבות לכיוון חוק מוזס. לא לכל הישובים, אבל מעבר לפריפריה.

תקוותו של יו"ר הוועדה, דוד אזולאי היא כי החוק יעלה להצבעה כבר בשבוע הבא, מיד לאחר חג הפורים. כששאלתי את חברי הכנסת מקלב ואיכלר לגבי נחישותם ומה יעשו באם הקואליציה לא תתמוך בחוק המוצע, השיבו כי למרות שלא מדובר בחוק ערכי הם נחושים לגמרי בנושא.

נחושים כמו ש"ס? הולכים עד הסוף? על כך לא קיבלתי תשובה ברורה. "אנחנו 15 אצבעות ביחד", הכריזו. הם סיפרו על פגישה שצפויה לכל חמשת נציגי התנועה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אך עדיין לא הסכימו לשחרר הצהרה חד משמעית בדבר "הליכה עד הסוף".







תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}