כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

עוצר יפני • הקרינה מסוכנת, הפינוי מיידי

הממשל היפני מזהיר: "יש להישאר בבתים, לנעול את החלונות ולא להיכנס לפאניקה" - והציבור ממושמע • הקרינה המסוכנת הגיעה עד רוסיה • ואיך זה משפיע על הכלכלה?

האסון הגרעיני ביפן
האסון הגרעיני ביפן



מנהלי המתקן של תחנת הכוח הגרעינית כינסו הלילה (ג) מסיבת עיתונאים, בה הודיעו כי פיצוץ מימן נוסף אירע בתחנה. מדובר בפיצוץ שלישי באתר בחמשת הימים האחרונים מאז אירע האסון.

מרבית העובדים פונו מהמתקן, ולאחר כמה שעות האש כובתה.

גם בכור מספר 2 ומספר 4 פרצו שריפות במהלך הלילה. הן כובו לאחר זמן קצר יחסית, אך נמסר על דליפת קרינה רדיואקטיבית.

רמת הקרינה באזור הכורים ממשיכה להיות הסכנה המרכזית. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית דיווחה כי רמת הקרינה באזור היא כ-400 מיליסיוורט לשעה - רמה המחייבת פינוי מיידי של אזרחים.

כלי התקשורת מדווחים כי במקומות מסוימים, צפונה מטוקיו, רמת הקרינה היא פי עשרה מהרמה הרגילה בה היא אמורה להיות. גם בטוקיו עצמה רמת הקרינה גבוהה מהרגיל.

התושבים במדינה נשמעים לאזהרות הממשל, לפיהן "יש להישאר בבתים, לנעול את החלונות ולא להיכנס ללחץ ולפאניקה".

גם ברוסיה דיווחו על קרינה חריגה באזורי המדינה הקרובים יחסית ליפן.

הדאגה המרכזית היא מפני חשיפת מוטות הדלק הגרעיניים בכורים, שעלולה להוביל לתהליך של התכה ולדליפה של קרינה מסוכנת. אתמול נמסר כי הרשויות היפניות פועלות תחת ההנחה שתהליך כזה החל כבר בכורים 1 ו-3, וממשיכות לצנן אותם באמצעות מי ים.

במהלך הלילה ביקשה ממשלת יפן מארצות הברית לסייע לה להשתלט על התקלות שבכורים מתוצרתה, וביקשה גם מסוכנות הגרעין של האו"ם לשלוח לאזור פקחים מטעמה.

במקביל, אתמול נודע כי משפחותיהם של חלק מהדיפלומטים הישראלים השוהים בטוקיו החליטו לחזור לארץ. דובר משרד החוץ, יוסי לוי, מסר כי "משרד החוץ מאפשר לבני המשפחות של חלק מהשליחים הישראלים בטוקיו להגיע לישראל לחופשת התרעננות, לאור רעידת האדמה שפקדה את יפן".

שר האוצר: הכלכלה היפנית תתאושש

פאניקה רבתי אוחזת היום (ג') בשוק המניות ביפן ובעקבותיו גם בשווקים בעולם כולו: מדדי המניות המובילים צללו בכ-10% לאחר צניחה של כ-14%, ורושמים בכך את הירידה החדה ביותר מאז המפולת ב-1987, אותה מפולת ממנה לא התאוששה יפן למעשה עד ימים אלה.

מדובר ללא ספק באחד מימי המסחר הגרועים ביותר בתולדות הבורסה היפנית.

הסיבה לנפילה היא הנזק העצום שנגרם ליפן בשל רעידת האדמה, הצונאמי והפיצוצים בכורים הגרעיניים. המפולת ביפן משפיעה כמובן על כל הבורסות במזרח אסיה, כאשר מדד MSCI אסיה, המהווה בנצ'מרק למדדי המניות המובילים במזרח הרחוק, נפל ב-5.2% - הירידה החדה מזה כשנתיים.

הבנק המרכזי של יפן הזרים היום עוד 245 מיליארד דולר למערכת הפיננסית, במטרה לתמוך בבנקים ובחברות הביטוח ולספק להם נזילות.

שר האוצר של יפן ניסה להרגיע ואמר לכתבים זרים כי הכלכלה היפנית תתאושש וכי הפאניקה בשווקים הינה זמנית בלבד.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}