כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

צה"ל השתלט על ספינת 'סחר' • על הסיפון: טילים ורובים

מידע מודיעני הוביל את לוחמי שייטת 13 להשתלט על 'ספינת סחר' שיצאה מטורקיה והניפה דגל ליברי • באוניה נמצאו אמצעי לחימה שיועדו לארגוני טרור בעזה

פשיטה על האוניה. צילום דובר צה"ל
פשיטה על האוניה. צילום דובר צה"ל

בשעות הבוקר (ג') השתלטו לוחמי חיל הים על ספינת סוחר במרחק של 200 מייל מערבה לחופי ישראל.

על ספינת הסוחר, שכונתה 'ויקטוריה', הונף דגל ליבריה, והיא נרשמה כספינה המובילה מכולות לצורכי מסחר. בפשיטה שערכו לוחמי חיל הים על הספינה נמצאו מכולות המכילות אמצעי לחימה מסוגים שונים.

ההשתלטות על האוניה התבצעה באופן מהיר וללא התנגדות של אנשי הצוות. עם סיום ההשתלטות מובלת כעת הספינה על ידי חיל הים לחופי ישראל לצורך המשך הסריקות ובדיקה יסודית של המטען.

האוניה הייתה בדרכה מנמל מרסין שבתורכיה והיא עשתה דרכה לנמל אלכסנדריה שבמצרים.

על פי הערכות, אמצעי הלחימה אשר באוניה היו מיועדים לארגוני הטרור אשר פועלים ברצועת עזה.

דובר צה"ל מדגיש כי ככל הידוע תורכיה איננה קשורה לאירוע זה בכל היבט שהוא.

הפעולה אושרה כנדרש על ידי הדרג המדיני לאור המלצת הרמטכ"ל.

בשעות הבוקר עדכן הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ את שר הביטחון, מר אהוד ברק, על הממצאים שנמצאו על גבי האוניה.

צה"ל ומשרד החוץ הודיעו על מעצרה של האוניה "ויקטוריה" לרשויות גרמניה לאור העובדה שהאוניה שייכת לחברה גרמנית, לממשלת ליבריה שבדגלה השתמשה האונייה ולצרפת לאור העובדה שחברת ההפעלה הינה צרפתית. על הפעולה פיקד מפקד חיל הים, אלוף אליעזר מרום (צ'ייני) ועל ההשתלטות פיקד מפקד שייטת 13. צוות האונייה ותכולתה מועברים כאמור לתשאול ובדיקה בנמל בישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום להצלחת צה"ל בסיכול הברחת הנשק שהובילה הספינה "ויקטוריה". לדברי ראש הממשלה "היה לנו יסוד סביר להניח שיש עליה נשק שנועד לפגוע באזרחי ישראל".

ראש הממשלה נתניהו הבהיר כי "מקורם של הנשקים מאיראן, שמנסה לחמש את הרצועה. איראן העבירה מכאן תחנת ממסר. ההשתלטות נעשתה בלב ים על פי החוקים הבינלאומיים והספינה מובלת לאשדוד". עוד הוסיף ראש הממשלה כי "עידכנו את כל המדינות המעורבת בדבר ואת מדינות העולם".

גם שר הביטחון, אהוד ברק, בירך מוקדם יותר את לוחמי השייטת וחיל הים על תפיסת אוניית הנשק "ויקטוריה" שהייתה בדרכה מטורקיה למצרים כשעליה נשק רב המיועד לרצועת עזה. השר ברק עקב בימים האחרונים יחד עם גורמים מבצעיים ומודיעיניים בצה"ל אחר ספינת הסוחר ועודכן כל העת עד להשתלטות עליה הבוקר.

"צה"ל ולוחמי חיל הים מנעו היום הברחת אמל"ח לרצועת עזה שאמור היה להיות מופעל נגד תושבי ישראל", אמר שר הביטחון לאחר תפיסת האונייה. "מטרת ההברחה הייתה לפגוע בביטחון ישראל ולוחמי צה"ל פעלו כדי להגן על ביטחון המדינה".

השר ברק הדגיש כי "הניסיון להבריח נשק לעזה מלמד כי גורמים רדיקליים ממשיכים בניסיונות לפגוע בישראל וממשיכים לפעול לערעור היציבות באזור. אני מברך את הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, את מפקד חיל הים, האלוף אליעזר מרום, ואת לוחמי החיל על הפעולה המוצלחת. צה"ל ומערכת הביטחון ימשיכו לפעול בנחישות ובכל מקום כדי להגן על המדינה".

הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, התייחס הבוקר (שלישי) בעמימות למאמצים הביטחוניים של צה"ל במניעת הברחות נשק בדרך הים ואמר כי "בחודשים האחרונים נעשים מאמצים רבים כדי למנוע את התופעה".

כוחות הביטחון מנהלים בעשור האחרון מעקב אינטנסיבי אחרי ציר הברחת הנשק האיראני לפעילי החמאס ברצועת עזה ולארגון חיזבאללה בלבנון. במסגרת זו פועל חיל הים כדי להמשיך ולשמור על הסגר הביטחוני לעזה, זאת כדי למנוע הברחות אמל"ח שיגיע לידיהם של פעילי הטרור.

ספינת הנשק "סנטוריני" נלכדה ב-9 למאי 2001, שיצאה מלבנון במטרה להבריח אמל"ח לעזה. צוות הספינה התכוון אז לזרוק את אמצעי הלחימה בתוך חביות לים, במטרה שהן יצופו לחופי עזה. אנשי הצוות סיפרו בחקירתם כי מדובר בניסיון ההברחה הרביעי שלהם.

לכידתה של האונייה "קארין A", שנתפסה בינואר 2002 סמוך לשארם א-שייח', היה מבצע מוצלח נוסף של חיל הים לבלימת הברחות לעזה. ב-3 בינואר, בעקבות מידע שהגיע מחיל המודיעין, השתלטו לוחמי שייטת 13 שהונחתו ממסוקי חיל האוויר על האונייה. לוחמי הקומנדו הימי פשטו על הספינה, כשעל הסיפון נתפסו שני קציני המשטרה הפלסטינית, שלושה אזרחים לבנוניים (ביניהם פעיל חיזבאללה אחד) וחמישה אזרחים מצרים.

אמצעי הלחימה שנמצאו על סיפונה של האונייה, הועמסו במיכלי אטימה מתוצרת אירנית שהכילו כ-50 טון נשק. צה"ל העריך כי האמל"ח נועד לשימושם של ארגוני הטרור הפלסטינים ברצועת עזה. המטען הכיל בין היתר: רקטות קטיושה, מרגמות, טילי לאו, רובים מסוג "דרגונוב" וAK-47 קלאצ'ניקוב, טילי סאגר, מטולי R.P.G ומוקשים.

לפני כשנתיים נלכדה ספינת נוספת בשם "הנסה אינדיה", אשר הפליגה מאיראן למצרים ב-12 לאוקטובר 2009, תחת דגל גרמניה, זאת במטרה לפרק שם כשמונה מכולות שיעדן - עזה. בעקבות אזהרות מטעם הרשויות בגרמניה, הספינה לא הורשתה לפרוק את משאה במצרים והמשיכה למלטה, שם התברר כי היא נושאת עליה כדורים וציוד תעשייתי שמקורו, ככל הנראה, בסוריה.

חודש מאוחר יותר, במבצע מוצלח ורחב היקף, השתלטו כוחות חיל הים על ספינת הנשק "פרנקופ" ותפסו עליה נשק, תחמושת ואמצעי לחימה שונים לארגון חיזבאללה. אוניית הנשק אותרה בסמוך לחופי קפריסין במהלך סיור שגרתי של חיל הים. צוות הספינה תושאל ובבדיקה מעמיקה יותר התגלו כ–40 מכולות שמקורן באיראן ויועדו להגיע ללבנון. במכולות נמצאו כ–300 טונות של נשק, פי 30 מהכמות שנתפסה על ספינת הנשק "קארין איי".




















תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}