כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

ראשי החינוך החרדי אובדי עצות: מה עושים עם הבג"צ?

פגישת חירום בין 'ועד הרבנים לענייני חינוך' והח"כים החרדים • על הפרק 'גזירת המפקחים' • המסקנות: סער מוכן לסייע, מוזס עושה את המיטב, אבל הבג"צ עויין

גדעון סער וראשי החינוך העצמאי
גדעון סער וראשי החינוך העצמאי



הערב (א') נערכה פגישה משותפת של חברי 'ועד הרבנים לענייני חינוך', עם ח"כי תנועת יהדות התורה, כולל הח"כ לשעבר, מאיר פרוש. סגן השר יעקב ליצמן נעדר מהישיבה.

במהלך הישיבה נידון הנושא המעיק של "גזירת המפקחים".

סוכם, כי חברי הסיעה, יחד עם שני רבנים מוועד הרבנים, ייפגשו עם שר החינוך גדעון סער, כדי לגבש דרכים להתמודד עם הבעייה הבוערת מעל לראשם של מוסדות החינוך החרדיים.

מאחורי הקלעים מדובר בפלונטר לא פשוט, אולי כמעט בלתי פתיר.

מצד אחד, עומד הבג"צ ודורש מפקחים עכשיו, דבר המעורר חשש לגורל עצמאות החינוך החרדי. כרגע הוא הסתפק ב-15 מפקחים (שמו של עוד מפקח אחד יוכרע בעוד מספר שבועות בידי הבג"צ).

לקראת השנה הבאה אף עתיד מספר המפקחים להיות מוכפל.

אם במערכת החינוך הכללית מדובר במפקח על כל 25 מוסדות, הרי שבמערכת החינוך החרדית יסתפקו במפקח אחד לכל 100 מוסדות. אם מדובר בכ-3000 מוסדות לציבור החרדי, הרי ש-30 מפקחים הם היעד המסתמן שמבקש הבג"ץ.


סער יכול להבהיר לבג"צ שמדובר בסוג של חינוך שזכאי לעצמאות מיוחדת. כך עשה גם בעבר. אלא שסער, משפטן בעצמו, יודע היטב כי אין כל אפשרות 'למרוח' את בית המשפט העליון.

מה עושים עם הבג"צ

מכאן נובעת התוצאה הבלתי נמנעת: גם אם רוצה שר החינוך להיות מאוד נחמד כלפי הציבור החרדי, ויש הוכחות בשטח לכך שהוא אכן רוצה בכך.

גם אם סגנו החדש, מנחם אליעזר מוזס, עושה עבודתו נאמנה, משרה אווירת אמון בינו לבין הגורמים השונים במשרד החינוך, ויש סימנים שכך אכן הוא המצב.

גם אילו כל זה נכון, עדיין יש למוסדות החינוך החרדיים בעיה אמיתית: לא מול סער, אלא מול שופטי בג"צ.

מוזס ממלא כאן תפקיד מאוד רגיש: מצד אחד הוא חייב להיות לויאלי למשרד החינוך, בו הוא ממלא תפקיד רשמי. מצד שני, כחרדי וכנציג מפלגת 'יהדות התורה' הוא חייב לעמוד לצד הדרישות הרבניות הנחרצות, לבל יוצבו מפקחים כלשהם במוסדות השונים.

כסער, גם הוא מבין, כי כלתה הרעה וכי נגד בג"צ אין הרבה מה לעשות. ואי לכך, כל שהוא יכול לעשות הוא לארגן פגישה בין נציגי הרבנים לבין שר החינוך.

מה יכולות להיות תוצאותיה של כזו פגישה? – קשה לתלות בה תקוות מרובות, אך להפסיד אין מה.

זה בעצם מה שקרה לפני מספר ימים, בפגישתו של מנכ"ל משרד החינוך, הד"ר שושני עם מנהלי הסמינרים: שושני שב והסביר למנהלים הנכבדים כי יש להם בעיה אמיתית מול בג"ץ, ואדרבה, הם מתכבדים להגיש בפניו רעיונות להתמודד עמו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}