כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

ראש הקהילה היפנית: "החשש מאסון גרעיני - מורגש" • ראיון

אלי צוצ'ידה מתמרן בין חיפוש אחר קרוביו הנעדרים לבין סיוע לקהילתו - יפנים החיים בישראל • על סירובה של יפן לקבל סיוע: "בירוקרטיה יפנית מטומטמת"

הצונאמי ביפן. צילום ארכיון
הצונאמי ביפן. צילום ארכיון



מספר ההרוגים והנעדרים באסון הצונאמי ביפן עולה משעה לשעה, לצד החשש הגובר מפני אסון גרעיני מתקרב.

4 כורים גרעיניים בפוקושימה נפגעו מרעידת האדמה הקטלנית. אחד הכורים כבר התפוצץ ואזרחים ברדיוס של 20 ק"מ פונו מבתיהם. אך זה לא הסוף: קיים חשש מפיצוץ כור גרעיני נוסף, שעלול לגרום לקרינה רדיואקטיבית על פני שטח גדול.

מזכיר הממשלה היפנית ניסה בצהריים להרגיע את עמו: "הקרינה תחת שליטה, אנו ממשיכים לנטר אותה".

אלי צוצ'ידה, ראש הקהילה היפנית בישראל, מאשר את הדברים בשיחה ל'בחדרי חרדים': "הדיווחים השוטפים מגיעים אליי מהתקשורת היפנית וגם משיחות עם אנשים הנמצאים שם. אני שומע דיווחים על המצב במדינה. בשעות האחרונות קיים חשש מאסון גרעיני שעלול להתרחש בגלל הצטברות הגז.

"הצבא היפני הציל עד כה 10 אלף בני אדם. אזרחים רבים נותרו עד עכשיו בגגות הבניינים או מתחת להריסות - וממתינים שיבואו להציל אותם".

• איזו תחושה שולטת ברחובות?

"אחותי כתבה לפני כמה שעות שהמצב נהיה חמור יותר ויותר. תחנות הדלק נסגרו כי האספקה מסתיימת ואין יותר דלק. אנשים רצים ברחובות. קונים אוכל, שתייה, בטריות וכל מה שאפשר.

"מחר (ב) מתכננים באזור הצפוני של טוקיו הפסקת חשמל. אנשים מאד בלחץ בעקבות זאת, והם נאלצים להיעזר בתכנון מוקדם. חנויות המשתמשות בשילוט מואר בלילות, קיבלו הוראה להימנע מהפעלתם כדי לחסוך בחשמל".

• אנשים מעדכנים על מצבם?

"מישהי כתבה בטוויטר לפני מספר שעות שהיא מתחת להריסות. היא ציינה כתובת בה היא נמצאת, אבל הכתובת הזו לא מדויקת כי הצונאמי סחף את הבניינים הצידה.

"שמעתי סיפור נוסף, על ילד שצעק בתוך הבית שלו שהוא נמצא מתחת להריסות, אבל אחותו ציינה כי היא לא יכולה לעזור לו או להרגיע אותו כי גם היא מתחת להריסות הבית.

"אדם בן 70 נמצא היום בים", הוא מספר בהתרגשות רבה. "בזמן הצונאמי הוא היה בגג ביתו. אחרי 50 שעות הוא נמצא חי בחוף הים. היה לו מזל גדול", אומר צוצ'ידה.

"היו אסונות, אבל לא בסדר גודל כזה"

אלי צוצ'ידה נמצא בקשר עם יפנים המתגוררים בישראל, להם משפחות המתגוררות באזור האסון. "אני אישית מחפש את בת דודה שלי, הנמצאת ככל הנראה ברשימת הנעדרים. דיברתי הבוקר עם אבא שלי ועם דוד שלי ואין להם מושג איפה היא או בעלה.

"היפנים שמתגוררים כאן מתקשרים אלינו, אנחנו גם מתקשרים אליהם - וכל אחד מסייע בצורה אחרת".

• אתה זוכר אסון בסדר גודל כזה?

"היו אסונות רבים ביפן, אבל לא בסדר גודל כזה. בינואר 1995 הייתה רעידת אדמה. זאת הייתה זוועה שלא תישכח. הייתי בערך בן 20 ונסעתי בדרכים. התעסקתי במשך יומיים שלמים בגופות. אחר-כך חילקתי תרופות על אופנוע בגלל ההריסות".

• הממשלה הוציאה הוראות מסודרות לתושבי יפן?

"כן. לא לבזבז את החשמל. היו הנחיות מהממשלה לעזוב את מקומות העבודה מוקדם מן הרגיל - ולא לעבוד יום שלם. חברת הרכבת הורידה את מספר הרכבות".

• יש לך הסבר לכך שיפן מסרבת לקבל סיוע ממדינות אחרות?

"הבנתי שביממה האחרונה הגיעו מכמה מדינות. באו גם אוניות קרב מארה"ב. אני בהחלט לא יכול להבין את זה. זאת בירוקרטיה מטומטמת של יפן. ייקח זמן וגם שם יבינו את זה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}