כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

גשר המוגרבים: הדילמה של רב הכותל

מאבק סביב הקמת הגשר המחבר בין הכותל המערבי להר הבית ניטש בין לשכת ראש הממשלה לראש עיריית ירושלים • ומה עמדתו של הרב שמואל רבינוביץ'?

גשר המוגרבים. צילום: פלאש 90
גשר המוגרבים. צילום: פלאש 90

המאבק סביב שיקום ובניה מחדש של גשר המוגרבים (שער הכניסה היחיד ליהודים ולתיירים המבקשים לבקר בהר הבית), המחבר את רחבת הכותל המערבי להר הבית, מרכז לתוכו יצרים ומאבק קשה.

הגשר הרעוע יכול להתמוטט בכל סערה או מעט לחץ. ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים, הודיע השבוע כי הגשר מהווה סכנה וכי יש להרסו ולהקים חדש במקומו.

אלא שבלשכת ראש הממשלה לא מתלהבים.

נתניהו סבור, כי בימים בהם העולם הערבי עובר תהפוכות, אין זה נכון לאחד אותו מחדש סביב מלחמת קודש על בניה בהר הבית. אך יותר מכך. העיתונאי שלום ירושלמי מפרסם היום ב'מעריב', כי נתניהו רואה בראש עיריית ירושלים גורם עוין, שחבר לשונאיו, ומבקש להפילו.

נתניהו ואנשיו עוקבים אחרי הפעילות של ברקת בשבע עיניים. הם רואים אותו מתחבר עם איל ארד ועם ארתור פינקלשטיין, שני יועצים אסטרטגיים שיש להם גם אג'נדה אישית נגד נתניהו.

ראש הממשלה זוכר לברקת את הקמפיין שיצא לפני מספר שבועות, בו קרא ברקת לנתניהו ולשרי הממשלה להעביר תקציבים לעיריית ירושלים. ברקת טוען כי הוא דואג לעיר, נתניהו סבור שמשהו אחר עומד מאחורי היוזמה, וכי גשר המוגרבים הוא רק הסימפטום. האג'נדה הפוליטית והאישית משחקות כאן תפקיד מכריע הרבה יותר.

את העבודות שהופסקו מבקשת לחדש היום הקרן למורשת הכותל, שהיא עמותה מטעם משרד ראש הממשלה. כל האישורים בידיה, אבל הרב שמואל רבינוביץ, רב הכותל והמקומות הקדושים, לא מרוצה במיוחד.

הרב רוצה לבנות את הגשר כדי להציל חיי אדם ולהרחיב את רחבת הכותל. מנגד, הוא היה מעדיף להרוס את גשר העץ הקיים, ולא לבנות אחר במקומו. הרב סבור שאסור לעלות על הר הבית, ומי שעושה זאת חייב כרת.

"ברבות הימים נעלם מאיתנו המקום המדויק של בית המקדש, וכל הנכנס אל שטח הר הבית עלול להיכנס ללא יודעים אל מקום המקדש ואל קודש הקודשים", הוא מצטט את קביעת הרבנים.

הרב רבינוביץ' אומר ל'מעריב': "הייתי רוצה שהגשר הזה ייהרס, לא יהיה קיים. שמתי שלט שאוסר עלייה להר הבית. אני צריך אותו כמו עפרא דארעא, כמו חמץ בפסח. הוא לוקח אנשים אל הר הבית, וגם הורס לי את השטח. אבל אין ברירה. הגשר רועד".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}