כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

ביבי מציג: 5 הימים החשובים של ממשלתי

ביבי מציג את 'יומן השלום' של ממשלתו לפני ראש ממשלת צ'ילה: יום א'-קריאה לשיחות ישירות • יום ב'-נאום בר-אילן • יום ג'-הסרת מחסומים • יום ד'-הקפאה • יום ה'-עוד הקפאה

ביבי מציג: 5 הימים החשובים של ממשלתי



בתום פגישה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם נשיא צ'ילה, סמסטיאן פיניירה, בירך נתניהו את הנשיא על מנהיגותו, ועבר להציג את ה'יומן' של ממשלתו.

תחילה התייחס נתניהו למצב במדינות השכנות לישראל: "האדמה רועדת בכל האזור שבין אפגניסטן לג'יברלטר, וסופת חול משתוללת בו. יש בתווך מדינה אחת יציבה והיא ישראל, כיוון שאנו מעוגנים בצורה איתנה בעקרונות הדמוקרטיה, ואנו מקווים לטוב ביותר באזור.

"אנו רוצים לראות את העולם הערבי ורבות מהמדינות האסלאמיות הופכות לדמוקרטיות אמיתיות ויציבות. אם זה יקרה, זה יתרום לשלום. אך כפי שאמרנו, אנו מוטרדים מהאפשרות שמדינה אחת, איראן, תהיה חסינה בפני כל הלחצים לדמוקרטיזציה, תמשיך לטבוח באזרחיה, תמשיך לרמוס זכויות אדם, זכויות נשים והומוסקסואלים, ותמשיך לעודד טרור, אלימות וחוסר יציבות בעולם כולו, כולל באזור שלך".

ראש הממשלה קרא להפעיל לחץ על איראן "בצורה תקיפה", "כפי שמפעילים כיום על לוב, למשל".

מכאן עבר נתניהו לנושא הזירה הפלסטינית-ישראלית והניסיונות להגיע לשלום.

"בסופו של דבר, כפי שאמרת, אדוני הנשיא, הדרך להגיע לשלום היא אכן לשבת ולנהל משא ומתן. אי אפשר לכפות זאת מבחוץ וזה חייב להיעשות על ידי משא ומתן בין הצדדים. אנו מוכנים למשא ומתן. אנו מקווים ששותפינו הפלסטינים ייענו לכך".


נשיא צ'ילה השיב ואמר כי "אנו גם שותפים להשקפה שאסור למדינות שוחרות שלום בעולם לאפשר לאירן להפוך למעצמה גרעינית, כי אז היא תהווה בעיה גדולה, סכנה ואיום לא רק למזרח התיכון, אלא לעולם כולו. אני חושב שהעולם צריך להיות נחרץ בעניין הזה ולהפעיל סנקציות כלכליות מבלי לוותר על אף אחת מהאופציות האחרות".

יחד עם זה, בנושא הפלסטיני, הבהיר כי "אנו מאמינים גם בזכותם של הפלסטינים למדינה חופשית ודמוקרטית משלהם. לכן גם הבהרנו מפורשות כשהכרנו במדינה פלסטינית שהדרך הטובה ביותר להגיע לשלום איתן, בטוח ובר-קיימא היא בשיחות ישירות בין המדינות, שכן, אם יגיעו להסכם, השלום יהיה חזק כאבן ולא נזיל כמו חול".

"אנחנו רוצים שלום, הם מעודדים רוצחים"

מכאן עבר נתניהו לדבר על נושא השלום, כשהוא מציג את יומן חמשת הימים הראשונים מאז כוננה ממשלות, תוך תיאור המאמצים הכבירים שלו בנושא.

"הממשלה הזאת קוראת למשא ומתן ישיר מאז יומה הראשון. ביום הראשון קראנו לשיחות ישירות. ביום השני נשאתי את הנאום באוניברסיטת בר אילן ובו קראתי לשתי מדינות לשני עמים. ביום השלישי הסרנו כ-400 מחסומים וחסמי עפר ונקטנו פעולות נוספות כדי לעודד צמיחה של הכלכלה הפלסטינית. ביום הרביעי הסכמנו להקפאה בת 10 חודשים של בניה חדשה בהתנחלויות, מה שאף ממשלה לא עשתה במשך 18 שנה לפני כן. ביום החמישי הסכמנו להמשך ההקפאה לשלושה חודשים נוספים".

"למרבה הצער", סיכם נתניהו, "כל מה שעשינו, חמש הפעולות הללו, לא זכו לשום תגובה מהרשות הפלסטינית. הם רק הציבו דרישות מקדימות ותנאים, ובכל דרך נמנעו מלשבת ולדבר על השלום. הם ניסו לעקוף את שיחות השלום. ואני אגיד לכם למה, כיוון ששלום הוא קשה. זה היה לי קשה וזה יהיה קשה. צריך לעשות ויתורים ולהסתכל לעם בעיניים ולומר להם שלא כל מה שייחלנו לו הוא אפשרי; שני הצדדים יאלצו להתפשר. אך בעוד ישראל ואני מוכנים להתקדם בדרך זו, לא ראינו נכונות מקבילה בצד השני.

"כיוון שהם סומכים על התגובה הפבלובית של הקהילה הבינלאומית. הם למעשה אומרים אנחנו לא צריכים לדבר, אנחנו יכולים לשבת בניחותא, אנחנו יכולים ללמד את הילדים שלנו להעריץ רוצחי המונים – הם קראו לכיכר ציבורית ברמאללה, מרחק 10 דקות מכאן, על שם טרוריסט שרצח 400 אזרחים ישראלים חפים מפשע. הם יכולים לעשות זאת ולא לשאת באחריות.

"אמרו להם שעליהם לוותר. אמרו להם שישראל כאן כדי להישאר. אמרו להם שלעולם תהיה מדינה יהודית לצידה של מדינה פלסטינית. אמרו להם שישראל לא תוצף בצאצאיהם של פליטים פלסטינים. כפי שאנו קלטנו כאן את הפליטים היהודים והענקנו להם כאן חיים, אתם יכולים להעניק להם חיים שם. אמרו להם שיהיה פירוז אמיתי של השטח הפלסטיני כדי שמה שראינו בלבנון, שאנו יצאנו ואיראן נכנסה, לא יקרה שוב, ומה שראינו בעזה, שאנו יצאנו ואיראן נכנסה, לא יקרה שוב. זה לא יתרחש בפעם השלישית.

"ישראל מוכנה למשא ומתן" סיים נתניהו, "ישראל מוכנה לסיים את המשא ומתן. ולכן צריך להפנות את השאלה לא אליי, לא לראש ממשלת ישראל. צריך להפנות אותה לנשיא הפלסטיני ולממשלה הפלסטינית. יש לכם הזדמנות נוספת. בפעם הבאה שתהיה שם, שאל אותם את השאלה הזאת".



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}