כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

שר הדתות: גפני בריון שמחזיר אותנו לימי שינוי • ראיון וידאו לוחמני

מלחמת ש"ס-דגל • השר יעקב מרגי תוקף את משה גפני: "הוא בריון פוליטי שאומר כן לכנסיות ומסגדים ולא לבתי כנסת ומקוואות • "לא חוק הגיור חשוב לו אלא חוק הג'ובים"

שר הדתות: גפני בריון שמחזיר אותנו לימי שינוי • ראיון וידאו לוחמני


ביום שני, בישיבת הסיעה הסגורה של ש"ס, נשמעו קולות צורמים מאוד ומשפטים קשים נגד התנועה האחות, 'יהדות התורה'.

אם בתחילה ניסה יו"ר המפלגה, אלי ישי, לטשטש את הסכסוך הקיים מתחת לפני השטח, בחלוף הימים הוא נכנע והבין כי אין טעם להסתיר.

המחלוקת סביב עירית ירושלים וסגניה, רבנות ירושלים, עצירת תקציבי משרד הדתות בועדת הכספים – כל אלו ועוד חייבו השבת מלחמה שערה.

הבוקר (ד') החליט שר הדתות, יעקב מרגי, להסיר את הכפפות, ולצאת בדברים קשים מאד נגד יו"ר ועדת הכספים, משה גפני.

• שר הדתות, יעקב מרגי, ישבתי כאן בישיבת סיעה השבוע, ושמעתי ממך אמירות מאד קשות נגד 'יהדות התורה'. מאחר וזו הייתה ישיבת סיעה סגורה לא העזתי לצטט אותם. אבל עכשיו, לאחר שהדברים פורסמו גם בעיתונות, אני מרשה לעצמי לבקש ממך קודם כל לחזור על הדברים, וגם לדבר עליהם: מה תהיה ההשלכה שלהם על הציבור החרדי?

"בישיבת הסיעה הצגתי את התופעה החמורה שנעשתה, אני חושב שלראשונה, שיושב ראש ועדת כספים חרדי מעדיף להעביר כספים לכל משרדי הממשלה שבתוכם: כספים לכנסיות, למסגדים, לקולנוע, לספורט, לכדורגל בשבת, הכול, מלבד כספים לשירותי הדת היהודית".

"יו"ר הועדה ח"כ גפני תקע העברה של מאה ועשר מיליון ש"ח שמיועדים לתשלום לקבלני מקוואות, לסולר, לבתי עלמין, לבתי כנסת – הוא מתעקש מזה שבועיים שלא להעביר אותם.

"אני לא יודע אם הוא התייעץ עם גדולי הדור אם מותר לעשות דבר כזה. שיישן על זה, שיישב עם המצפון שלו על זה שאמר 'כן' לכנסיות, 'כן' למסגדים, 'לא' לבתי כנסת ו'לא' למקוואות. רבותי, אני לא מדבר על טומי לפיד, אני מדבר על חה"כ משה גפני!".

• אגב, אתה מזכיר את נושא המקוואות. אז בהערת שוליים: פנו אלי מאחת מהמקוואות בארץ, בשכונת חב"ד בלוד, ואמרו שאין שם סולר במקוואות. זה קשור למה שאתה אומר?

"אין ספק. אני מאמין שאלו הם רק הניצנים. אני מאמין שביום ראשון נתחיל לשמוע על מקווה שנסגר, או שלא היו בו מים חמים או בגלל שקבלן לא קיבל את התשלום שלו והפסיק את השיפוצים. נשמע על מקוואות שהיו אמורות להיפתח ולחנוך אותם כבר בשבועות הקרובים, שלא יפתחו מאחר והקבלן לא קיבל את התשלום. ההשלכות הן הרות אסון.

"מעבר לכך, הוא תקע את הרפורמה בשיטת התקצוב במועצות הדתיות, והנזק הוא רב. אנחנו עשינו מהפך והבראנו את המועצות הדתיות. כיסינו גירעונות, עשינו רה-ארגון במשרד. גפני בהתעקשות שלו, הייתי אומר בבריונות הפוליטית שלו, מחזיר אותנו אחורה לתקופת ממשלת ליכוד-שינוי. וחבל שכך".

• אתה יכול לשים את האצבע על הנקודה? מתי התחיל הסכסוך הזה ביניכם, הסכסוך המתוקשר?

"לח"כ גפני היו דרישות מהמשרד, אני הבטחתי לו שאני אשתדל לעשות אותם לא במסגרת שום הסכם אלא...".

• אלו דרישות?

"כל מיני מקומות שיש שם נציגי 'דגל התורה' להיות קשוב ולהתחשב".

• מינויים?

"אני הבטחתי את זה, שלא במסגרת שום הסכם. רק שהוא צריך לדעת שלגודל יש מחיר. סיעת 'יהדות התורה', ו'דגל התורה' בפרט, במישור המוניציפאלי היא כמעט בתת-ייצוג, והוא לא יכול לדרוש ייצוג של מפלגה גדולה בערים בהן 'יהדות התורה' היא בתת-ייצוג".

• לא קשור לכאן חוק הגיור? זה לא חידד את היחסים הגרועים בין המפלגות?

"לא, לא, לא. אין ספק ש'חוק הג'ובים' שהוא מתעקש שיעלה בוועדת הפנים ואנחנו מתמהמהים כי אנחנו יודעים שברגע שזה יעלה, החוק שכונה 'חוק הג'ובים', הביקורת הציבורית תהיה קשה. אף אחד לא יבין שש"ס לא יבין את זה, אלא זה ראש הממשלה יחד עם 'ישראל ביתנו' ו'יהדות התורה'. אנחנו קצת מתמהמהים, בודקים, חושבים, אבל הוא – אצה לו הדרך. אני חושב שאין לזה כינוי אחר מלבד בריונות פוליטית".

"ניסיתי להידבר איתו בשבועיים האחרונים כי אין סיבה שפוליטיקאים לא יידברו אחד מול השני ויישבו כדי ליישב את הסוגיות. מה לעשות שהיום, דווקא בגלל שהוא הציף את זה לרמות האלו, הייתי אומר לאלימות הפוליטית הזו, גם אם יהיה מוצא ויהיה אפשר לעשות זאת, אני לא חושב שיהיה אפשר מבחינה חוקית וציבורית לפתור לו את הבעיה".

• מה אתם הולכים לעשות? להחזיר להם מלחמה? יש לכם רעיונות?

"אני איאבק בדרכים שלי".

• עם 'העדה החרדית' עשית את זה יפה...

"אני עושה את זה תמיד יפה, אני יש לי קו אחד: אני הולך עם האמת שלי עד הסוף. אני חושב שיש פה פגיעה קשה בשירותי הדת היהודיים, פגיעה קשה במקוואות ובבתי הכנסת, השלב הבא, אין ספק שזה יהיה פגיעה במשכורתם של הרבנים, ואחריתו מי יישורנו. לכן אני לא רואה מציאות כזו שיו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, אינו מעביר את הכספים כבר בשבוע הקרוב".


לאחר הראיון, פנינו לשמוע את תגובתו של גפני לדברים החריפים, אך הוא סירב להתייחס.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}