כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

חשיפה: סער יקים ועדה לבחינת נהלי הביקורת בישיבות

הכל בגלל דה-הרטוך • במפגש חירום בין שר החינוך ל'איגוד הישיבות' התברר: הנהלים החדשים לביקורת הישיבות, מקורם ב'תקנות דה-הרטוך' • סער יקים ועדה בינמשרדית

כשהבניין עקום, עלולים ליפול". גדעון סער. צילום: ארכיון בחדרי חרדים
כשהבניין עקום, עלולים ליפול". גדעון סער. צילום: ארכיון בחדרי חרדים



בעקבות הכבדת נטל הביקורות על הישיבות והכוללים, התכנסה הערב (ה) עוד פגישת חירום בלשכתו של שר החינוך, גדעון סער.

בפגישה השתתפו מלבד השר גם סגנו, מנחם אליעזר מוזס, מנכ"ל משרד החינוך, ד"ר שמשון שושני, הסמנכ"ל, מנחם כהן ועמוס צאייידה. מ'איגוד הישיבות' נכחו בפגישה היו"ר הרב אברהם פרידמן, הרב צבי רוט, והמנכ"ל הרב שלמה ברילנט.

אחת הטענות שהועלו בפני סער היא העובדה שחלק מהנהלים הקיימים כיום מכבידים על המוסדות.

לדוגמה: ישיבה שרוצה לפתוח את שעריה לקראת השנה החדשה חייבת להוכיח לפחות שנתיים של פעילות. מאחר ומדובר בישיבה חדשה, הדבר כמעט בלתי ניתן לביצוע.

במהלך הפגישה, לראשונה בתולדות הפרשה הסוערת של משרד החינוך מול הישיבות והכוללים נחשף כי מקורן של חלק מההנחיות המכבידות הוא בגזירות דה-הרטוך הזכורות שלא לטובה.

כדי להתמודד עם ביטול ההנחיות או תיקונן, החליט סער, בצעד חסר תקדים, להקים ועדה בינמשרדית שבראשה יעמוד סמנכ"ל משרד החינוך, מנחם כהן, וכן נציגה של משרד המשפטים ונציגי 'איגוד הישיבות'. שילובה של נציגת משרד המשפטים תאפשר תיקון התקנות הקיימות, על פי חוק.

תהליך שאורך זמן

בשיחה עם הרב ברילנט הוא מספר על פגישה עניינית ומכובדת. "השר שמע אותנו ארוכות, הקדיש ממיטב זמנו, הקשיב בתשומת לב מרובה, וגם הגיב בצורה עניינית, מעשית ומכבדת. הוא הבין שצריך להתערב, הוא גם רוצה לעשות זאת, וביקש לתת לו זמן כדי לשבת עם אנשי המקצוע ולבדוק במה הוא יכול לתרום ליישור ההדורים".

הרב ברילנט מדגיש כי מראש לא הגיעו אנשי איגוד הישיבות כדי לקבל תוצאה מיידית, שכן כולם מבינים כי מדובר בתהליך שאורך זמן.

• דיברתם איתו על הביקורות? הסברתם לו עד כמה הן מעיקות? מביכות?

"בהחלט, אבל לא רק על הביקורות. שוחחנו גם על הנהלים העקומים, הגורמים למערכת להיות מעוותת מעיקרה. כשהבניין עקום, לא פלא שמי שעולה במדרגות שלו, עלול ליפול. צריך שינוי יסודי ומהותי".

• האם להערכתך מדובר בפגישת 'מריחה' או שמא יהיו לה תוצאות מעשיות?

"מטבע הדברים השר לא אמר לנו מהי החלטתו, זה לוקח זמן והוא צריך לבדוק היטב את הנתונים. השר סער הוא בהחלט אדם רציני, ואני סמוך ובטוח כי יעשה מלאכתו נאמנה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}