כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

"אל תאשימו אותי" • עמוס צייאדה מדבר • בלעדי

"הביקורת במיר בוטלה בזכות 'בחדרי חרדים' • "המתמידים זה עולם תחתון מבחינתי • רוב העובדות שלנו הן נשות אברכים, מה שאנחנו מגלים זו טראומה" • עולם התורה יקר לי"

ביקורת במיר. צילום ועיבוד: בחדרי חרדים
ביקורת במיר. צילום ועיבוד: בחדרי חרדים



"אל תאשימו אותי, יש מנהלים מסויימים בעולם התורה שעליהם לעשות את חשבון הנפש!", כך אומר עמוס צייאדה, מנהל האגף לתרבות תורנית במשרד החינוך.

עולם הישיבות והכוללים מתמודד בשבועות האחרונים, עם נהלים חדשים ופשיטות תכופות אותם הנחית על ראשם משרד החינוך.

האצבע המאשימה הופנתה כלפי מי שחתם על המכתבים בשליחות ראשי המשרד: עמוס צייאדה. האיש שכיכב לאחרונה בתקשורת החרדית, כרשע התורן וצייד החרדים.

אך מקורביו של צייאדה, מספרים על אדם שעל פי השקפת עולמו ואורח חייו, הינו דווקא מתומכי עולם התורה.

כפי שהוא מספר, עד כה לא היה מוכן להתראיין לתקשורת מחשש שייפגע שמו של עולם התורה.

עתה בראיון ראשון ובלעדי לאתר 'בחדרי חרדים' מציג צייאדה לראשונה את עמדתו, ומסביר מה בעצם מניע את משרד החינוך להקשיח את הנהלים ומדוע הוא מבצע בימים אלה מצוד אחר עולם הישיבות והכוללים.

הביקורת במיר. צילומים: יואל קוריץצילום: הביקורת במיר. צילומים: יואל קוריץ
הביקורת במיר. צילומים: יואל קוריץ


"חצי מהכולל היה מגיע מהבית"

"יש הרבה תעמולה עויינת סביב הנהלים החדשים של משרד החינוך - תעמולת שווא שאינה תואמת את המציאות", הוא מסביר. "מייחסים לנו כוונות רעות. אבל אין זה כך: כל אדם שמכיר את עולם התורה, הישיבות והכוללים יודע כי עולם התורה ברובו מתנהל כראוי.

"אך עם זאת, על כל אחד מאיתנו לשאול את עצמו: האם אותן תופעות שאנחנו נחשפים אליהן בתקופה האחרונה יותר ויותר, לא מפתיעות אותו? האם המאכרים ש'עובדים' על המערכת זה לא דבר הדורש טיפול יסודי?"

• אתה מתכווין לפרשת 'מתמידים'?

"פרשת 'המתמידים' הייתה מקרה חריג שזעזע את הציבור כולו. אך ברור שאין לשפוט את עולם התורה לפי פרשה אחת.

"אני חוזר ומבהיר: 'המתמידים' הם עולם תחתון מבחינתי. אך הפרשה הסתיימה, הסקנו את המסקנות ואנחנו מאחוריה".

• אז מה הדבר שעורר אתכם לפעולה?

"בעקבות בדיקת המקרה של 'מתמידים', שמו לב במשרד החינוך למשהו נוסף: זיהינו כי מאות מוסדות דווחו למשך תקופה ארוכה על תלמידים באחוזים שונים ממה שנרשמו אצלינו. אך למרות חוסר ההתאמה לא נעשו בדיקות ולא נאכפו הכללים בצורה טובה, בשל זלזול של המפקחים.

"מה שגילינו - זעזע אותנו. אל תאשימו אותי. צריך להאשים את אותם מנהלים ואותם גורמים שאינם נוהגים כשורה ועליהם לערוך חשבון נפש".

• מה גיליתם?

"אני אומר בכאב גדול: גילינו מקומות מסויימים בהם חצי מהכולל היה מגיע מהבית או מהעבודה או ממקום הבטלה שלו, ורק בזמן בדיקת מפקחי משרד החינוך. מדובר במיעוט, אבל דרוש שהמיעוט הזה לא יזיק לרוב המתנהל כראוי".



"אין הוראה לסגור דלתות פיזית"

• לפני מספר שבועות שיגרת לראשי הכוללים והישיבות, מכתב הכולל רענון והכבדת נהלים. המכתב הזה עורר סערה ומחאה גדולה. האינך סבור שאין צדק בהנחתה פתאומית של נהלים חדשים?

"שאלתי את ראשי איגוד הישיבות וראשי כוללים רבים אחרים, מה מפריע להם במכתב? הם השיבו כי שני סעיפים חרו להם:

"הסעיף הראשון שיש להציג לפני הבודק מטעם משרד החינוך תעודת זהות מקורית ולא מצולמת. הסעיף השני הוא הוראה לפיה יש לנעול את הדלתות בעת קיום הביקורת.

"באשר לסעיף הראשון: תסכימו איתי שאם הנתונים מראים שיש לנו היום עשרות אם לא יותר מקרים של התחזויות, באמצעות תעודות זהות שאינן מקוריות, אז סביר שנדרוש את ההגעה עם תעודות הזהות המקוריות.

"אשר לטענה השנייה: אין הוראה לסגור דלתות פיזית. ההפך הוא הנכון. אמרתי למפקחים: 'הדלתות אינן הרכוש שלכם. אתם לא נוגעים בהן ולא סוגרים אותן'.

"יתרה מזו: ביקשתי מהמפקחים להתחשב בכוללים ובישיבות בעת עריכת הביקורות. הוריתי להם: תנו להם 5 דקות עד לעריכת הביקורת. זו הוראה שנותנת אפשרות לכל אברך שנמצא באזור של הכולל לחזור ולהגיע אליו.

"גם בהתייחס לישיבות הגבוהות, הסברתי למפקחים שהיות ובעצם הבחורים מצויים לרוב גם הם באזור. אמרתי להם תנו שם זמן של 10 דקות. ואפילו אם יש בחור השוכב בחדרו כשהוא חולה אפשר לגשת, לראות אותו ולהחשיב את אותו בחור ברישומים".



"אומרים לי: אתה צודק!"

• ובכל אופן לא נראה שההסבר מניח את דעת ראשי הכוללים והישיבות. ראה את גל המחאה שקם בעקבותיו.

"אולי זה כך נראה, אבל למעשה בשטח, ניגשים אלי לא מעטים ואומרים לי: 'אתה צודק'. אחרי שהתפרסם בעיתונות החרדית מכתב מאת גדולי ישראל, המוחים נגד הנהלים החדשים, אני נפגשתי עם אחד מגדולי ישראל החתומים על המכתב, והסברתי לו את הצורך ואת ההיגיון שמאחוריהם והוא אמר לי: 'משרד החינוך צודק במאת האחוזים'".

• נראה לך צודק לפסול כולל או ישיבה רק בגלל שבאותו יום לא היו שם מעט אברכים?

"אנחנו לא מקבלים החלטה על פי ביקורת אחת. אנחנו עושים ביקורות חוזרות ורק אחרי שנעשה השוואה בין הבדיקה הראשונה והשנייה והאחוזים החסרים - אז פוסלים את המוסד.

"אין פה החמרה. אנו מתחשבים כמה שיותר. ורק כשמתגלית לכאורה אי תקינות אנו פוסלים את הכולל.

"זה לא מבצע שנועד להציק לציבור לומדי התורה חלילה. להיפך זה מבצע שנועד לסלק את אלה שאינם לומדים תורה.

"אין מה לעשות נפל דבר בישראל, ואחרי פרשת 'המתמידים' בדקנו את המוסדות והדברים היו צריכים להגיע לבדיקה יסודית ומקיפה.

"כולנו עברנו טראומה מאז אותה פרשה. גם עובדות האגף, הינן כולן נשות אברכים, עברה עליהן טראומה של ממש מהפרשה. וככל שאנו מגלים יותר דברים, כך עלינו להגיב יותר, וזה לא קל. בהחלט לא קל לנו לשלוח מכתב המפסיק תקציב למוסד, וזה נעשה רק מחוסר ברירה".



"לא אגיד מילה רעה על עולם התורה אותו אני מעריך"

• אנשים רואים אותך בתקופה הקרובה כרשע התורן הזולל חרדים.

"מי שמכיר אותי באמת יודע שזה רחוק ממני. אני מקבל פניות של כל העיתונים מ'ידיעות' ועד 'ישראל היום', ערוץ 2 וערוץ 10, פונים אלי יום-יום כדי להתראיין בנושא. אני מסרב כי אני חושש שהם מבקשים להשמיץ את העולם הזה, היקר לי.

"אני לא מוכן לומר דבר השמצה על הציבור היקר. לא אגיד מילה רעה על עולם התורה אותו אני מעריך.

• מה התחולל בביקורת אתמול במיר? מדוע היא הופסקה באמצע?

"בזכות אתר 'בחדרי חרדים'. במהלך הבדיקה קיבלו בלשכת החשב הכללי תמונות שצולמו ופורסמו באתר 'בחדרי חרדים'. ראו שם את התורים הגדולים - והחליטו להפסיק את הביקורת מייד.

"אין ספק שבישיבות גדולות אנחנו צריכים למצוא פתרון אחר, כדי לא להכביד על לומדי תורה כה רבים.

"עקרונית אנו מחפשים דרכים במשרד כיצד להקל ולא להכביד על הלומדים, למרות הצורך לערוך בדיקות. יש דברים שקורמים כבר עור וגידים, לדוגמא, היום לדוגמא נפסל מוסד אשר נעדרו ממנו 14% מתלמידיו. אנו בודקים את האפשרות להקל ובישיבות קטנות רק אם חסר 20% מהתלמידים - ייפסל המוסד. אנו בוחנים דרכי בדיקה שלא יכבידו ועוד.

"עולם התורה יקר לי, עלינו לשמור עליו ולכן עלינו ביחד לפעול שאכן אלה שאינם שייכים לו ואינם באמת לומדי תורה, שלא יגרמו לפגיעה בו".




עוד בנושא:
8,500 בחורי ישיבות ואברכים נמחקו מהרשימות
בנערינו ובזקננו נלך - לביקורת • גלריה מיוחדת

התמונות שגרמו לחשב הכללי לתת את ההוראה:
החשב הכללי לפקחים: עזבו את ישיבת מיר • תמונות


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 39 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}