כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

ישי, אטיאס וליצמן מתאחדים למלחמה במצוקת הדיור

לראשונה התכנסו יחד בכירי משרד הפנים והשיכון והחליטו להכריז מלחמה משותפת על מצוקת הדיור • ישי : "אני קונה לבת שלי דירת חדר וחצי" • אטיאס: "נלך עד הסוף"

ליצמן, ישי ואטיאס. צילום: פלאש90
ליצמן, ישי ואטיאס. צילום: פלאש90



לראשונה נערך הבוקר (ה') כנס מקצועי של כל גורמי התכנון בישראל. את הכנס יזמו, מתוך שיתוף פעולה, משרד הפנים ומשרד הבינוי והשיכון ומטרתו המוצהרת: הגדלת מלאי יחידות הדיור בישראל והסרת חסמים בתהליכי התכנון.

האירוע מעורר תקווה, שכן עד כה פעל כל משרד באופן עצמאי, כאשר מתוך שיתוף פעולה ניתן להגיע להישגים מרשימים ביותר. השתתפו: סגן ראש הממשלה ושר הפנים, אלי ישי; שר הבינוי והשיכון, ח"כ אריאל אטיאס; מנכ"ל משרד הפנים בפועל, ד"ר שוקי אמרני; מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, מרדכי מרדכי ומנהל מינהל מקרקעי ישראל, ירון ביבי.

בין השאר, הוצגו נתוני משרד הפנים המצביעים על כך ש-211,515 יחידות דיור נמצאות בטיפול הוועדות המחוזיות לקראת אישור לבנייה.

עוד עולה מהנתונים, כי 80% מיחידות הדיור, שנמצאות בהלכי תכנון, אושרו להפקדה להתנגדויות הציבור, מתוכן 38,595 יחידות דיור נמצאות לקראת אישור סופי. 38% מכלל יחידות הדיור בהליכי אישור, נמצאות באזור תל אביב והמרכז. בנוסף, עשרות אלפי יחידות דיור שאושרו לבנייה טרם מומשו בשל חסמים שונים.

הדוברים בכנס הדגישו את מצוקת הדיור הקשה המהווה בעיה חברתית וחייבת מענה מיידי וסקרו את החסמים למימוש תוכניות בנייה, ביניהם: היעדר תשתיות, מימון, מחלוקות בין רשויות מקומיות, עיכוב בקליטת תוכניות ודרישות בנושא שמירת איכות הסביבה.

במסגרת הכנס נערכו דיונים סביב שולחנות עגולים בהם בחנו הגורמים המקצועיים דרכים לקידום תוכניות והסרת חסמים בתוכניות, וללות מספר רב של יחידות דיור.

חוק המשכנתאות? בכל הכוח

שר הפנים, אלי ישי, ציין בנאומו כי "שרי הפנים והבינוי והשיכון פועלים ביחד מול האוצר להורדת מחירי הדיור לזוגות צעירים ודאגה לאוכלוסיות חלשות שיוכלו לרכוש דיור למגורים במטרה למנוע קטסטרופה חברתית. הדרג המקצועי במשרדי הפנים והשיכון ירכז מאמץ ויוביל לשיתוף פעולה במטרה לגבש פתרונות חדשניים, ביניהם מסלול ירוק להיתרי בנייה, שיתנו מענה למצוקת הדיור הקשה".

ישי הוכיח כי הנושא נמצא באמת בנפשו, ברמה האישית ביותר. "אני קונה לבת שלי דירת חדר וחצי. מי יכול להוציא 700-900 אלף שקל לדירה?", אמר. "יש להם בקושי 200 אלף שקל אם בכלל. אם לא ניתן דירות קטנות במצב של היום, איפה יגורו הצעירים? יש פה קטסטרופה חברתית לזוגות הצעירים בכל רחבי הארץ ומחירי הדירות הולכים ועולים - ועוד יעלו. הבירוקרטיה נוראה. אין יום שאנחנו לא מדברים, אני ושר השיכון אריאל אטיאס, על נושא הדיור. אם נדע ביחד להסיר את החסמים נוכל מלהביאן לפתרון".

מכאן עבר אל חוק המשכנתאות שנשכח בקרן זווית. "בש"ס לא נוכל לחיות בשלום אם חוק סבסוד המשכנתאות לא יעבור. בואו ננוע קדימה, לטובת אזרחי מדינת ישראל. אם נשכיל להתחבר נכון, נוכל לזרז את הדברים האלה. הכינוס הזה הוא בשורה ואין ספק שהשיתוף בין שני המשרדים מול הממשלה ומול האוצר יביא לכך שאלה יקבלו את הדרך שלנו".

שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס אמר כי "המחסור ביחידות דיור נמשך כבר שנים. לא ניתן להדביקו תוך זמן קצר. משרדי הפנים והשיכון נקטו בצעדים משמעותיים לפיתרון הבעיה. אנו צריכים לחבור כגוף אחד להוזלת מחירי הדיור בישראל תוך מאמץ משותף, עמידה ביעדים, מתן עדיפות ליחידות דיור קטנות ומתן סבסוד לזוגות צעירים בפריפריה, נצליח לסייע בפתרון הבעיה".

לדבריו, "אנחנו רוצים להגדיל את היצע הקרקעות. דירות קטנות זו סיסמה יפה, אבל צריך ללכת על הראש בנושא הזה גם באכיפה. אנחנו ניתן תוכניות עם דירות קטנות, אבל אנחנו מבקשים ממוסדות התכנון שגם אם הם ייראו תוכניות שלנו (משרד השיכון והמינהל) שהן לא עם מספר מספיק של דירות קטנות, שיחזירו לנו אותן ויגידו לנו לתכנן אותן עם דירות קטנות. אנחנו מבקשים ממוסדות התכנון שבתוכניות שנמצאות אצלם בתהליכים, אם הם רואים שניתן לגזור מהן 20% דירות קטנות, שיבקשו מאיתנו את זה. זה משפיע מאוד ונותן מסר לראשי הרשויות".

גם השר אטיאס התייחס בדבריו לחוק המשכנתאות, והבטיח לקדם אותו "בכל הכוח".

לדבריו, "הממשלה צריכה להבין שהעזרה לזוגות הצעירים שנאנקים תחת עול המשכנתאות היא מהותית. אם לא יקודם נושא העזרה לזוגות הצעירים, זה נושא ששווה להילחם עליו והוא שווה משבר פוליטי מבחינתי".

"מצב הדיור גרוע מהבריאות". ליצמןצילום: "מצב הדיור גרוע מהבריאות". ליצמן
"מצב הדיור גרוע מהבריאות". ליצמן


דירות אין

ואם חשבתם ש'יהדות התורה' מפקירה את זירת הדיור לש"ס, טעיתם - ובגדול.

בנאומו מעל דוכן המליאה תקף השבוע סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, את העובדה שדירות אין. בכך נטל, למעשה, את שרביטו של סגן שר החינוך, מנחם אליעזר מוזס, האיש-והדיור, שכעת עליו לטפל בנושאי חינוך ואת נושא הדיור הותיר אחריו. ליצמן הרים את הכפפה, ונכנס לעובי הקורה.

"רבותיי", קרא לעברה של הממשלה, "אתם מביאים אותנו למצב קשה מאד, לא מתייחסים מספיק לנושא הדיור. המצב הולך ומחריף מדי יום. אם הממשלה לא תשכיל להביא פתרונות, מה שלא הצליחו להביא זה שנים, זה יותר גרוע ממצב הבריאות בארץ. מצב הבריאות משתפר, מצב הדיור לא".

גם באירוע זה הייתה תגובה ש"סית. סגן היו"ר, שניהל את הישיבה, יצחק ועקנין מש"ס ומי שהביא את חוק המשכנתאות, הנהן בראשו, ואמר: אני מסכים איתך".

"הממשלה לא מביאה פתרונות. שר השיכון, שאני מעריך אותו, אריאל אטיאס, מנסה לתקוף בכל מיני דרכים, זה משום מה לא מתקדם ואני לא יודע למה".

"אני יודע דבר אחד. פיתרון אין. דירות אין".

"יש הקפאה, אין הקפאה, יש למחצה, לשליש, לרביע. לא יודע בדיוק מה שיש, דירות אין".

"ואני חושב שבלי הכרעה, בלי שהממשלה תתחיל לעשות משהו...המצב ממש קשה. אנחנו הנציגים החרדיים צריכים להתאחד, לצעוק צעקה מרה, לצעוק 'הצילו' כי 'באו מים עד נפש'".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}