כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

מה קרה החודש בבורסת תל-אביב? • סקירה מקצועית

מהומות לוב משפיעות גם עלינו • ירידות במדדי המניות ובשוק אגרות החוב • ותכירו את 'בלוטק' אחד ממדדי הבורסה חדשים העומדים לככב בקרוב בעיתוני הכלכלה • הבורסה למקצוענים

מה קרה החודש בבורסת תל-אביב?  • סקירה מקצועית



הבורסה לניירות ערך בתל אביב מסכמת את חודש פברואר.

המסחר במניות בבורסה בתל-אביב התאפיין בתנודתיות והסתכם בירידות שערים, מדד ת"א-25, שעד ה-20 בחודש עלה בכ-3.3%, ירד בימי המסחר האחרונים של החודש, בהשפעת ההתפתחויות בלוב והעלייה במחירי הנפט, בסיכום חודשי ירד המדד בכ-0.2% ומתחילת השנה ירד בכ-3% לאחר עלייה של כ-15% בשנת 2010.

ירידות שערים של עד כ-3% אפיינו את כל המדדים המובילים, למעט מדד חברות ושותפויות הנפט שעלה החודש בכ-2.4%.

המחזור היומי במניות הסתכם בכ-2.2 מיליארד שקל בינואר - נמוך במעט לעומת החודש הקודם, אך גבוה מהמחזור הממוצע בשנת 2010.

בשוק המניות הראשוני גויסו בפברואר כ-280 מיליון שקל בלבד, באמצעות שש הנפקות לציבור וחמש הנפקות זכויות, כ-130 מיליון שקל מתוכם, גויסו על ידי 4 חברות ביומד חדשות, כיום נסחרות בבורסה 57 חברות בענף הביומד בשווי כולל של כ-17 מיליארד שקל.

לקראת סוף החודש פרסמו 15 חברות תשקיפי מדף – האחרונים על בסיס דו"חות כספיים לרבעון השלישי של 2010, תשקיפי מדף מהווים מסגרת לגיוסי הון בשנתיים הקרובות, כמו כן, שלוש חברות מחקר ופיתוח חדשות נוספות צפויות לבצע הנפקת מניות בחודש מרס.

החודש פקעו 15 סדרות של כתבי אופציה למניות, ללא כל הזרמת הון לחברות.

חברת המחשבים הישראלית סימטרון, שמניותיה נסחרות בנאסד"ק נרשמה למסחר בתל אביב בסוף החודש והחלה להיסחר בתחילת חודש מרץ בבורסה, בבורסה בת"א נסחרות כיום 55 חברות דואליות.

ירידות גם בשוק אגרות החוב

המסחר בשוק איגרות החוב החודש התאפיין במגמה מעורבת, כאשר איגרות החוב הלא-ממשלתיות צמודות המדד עלו בכ-1.1%, איגרות החוב הממשלתיות צמודות המדד עלו ב-0.4% ואילו איגרות החוב הממשלתיות השקליות מסוג "שחר" ירדו החודש בכ-0.1%.

בלטו לשלילה איגרות החוב הלא-ממשלתיות צמודות המט"ח, שירדו בכ-1.1% בעקבות התנודתיות בשער הדולר והיחלשותו לעומת השקל בכ-2.4% בסיכום חודשי.

המחזור היומי באיגרות חוב עלה בפברואר והסתכם בכ-4 מיליארד שקל, גבוה בכ-20% מהמחזור הממוצע בשנת 2010, במק"מ, נמשכת הפעילות הערה, והמחזור היומי בפברואר שהסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל – נמוך אמנם בכ-28% ממחזור השיא שנרשם בינואר, אך עדיין גבוה מהמחזור הממוצע ב-2010.

הממשלה גייסה בפברואר בבורסה סכום של כ-4.2 מיליארד שקל - כ-76% מהסכום גויסו באמצעות איגרות חוב לא צמודות וכ-24% באמצעות איגרות חוב צמודות מדד, החודש נרשמו פדיונות ענק של קרן איגרות חוב לא צמודות מסוג "שחר" בהיקף של כ-6.2 מיליארד שקל, כלומר, סך הפדיונות נטו הסתכם החודש בכ-2 מיליארד שקל, לאחר גיוס נטו בהיקף של כ-1.6 מיליארד שקל בינואר.

הסקטור העסקי גייס בשוק האג"ח כ-2.8 מיליארד שקל:

כ-2.2 מיליארד שקל מתוכם גויסו באמצעות איגרות חוב צמודות מדד וכ-0.6 מיליארד שקל באמצעות איגרות חוב לא צמודות (כאשר מחציתן נושאות ריבית קבועה והשאר ריבית משתנה).

16 הנפקות של אג"ח חברות בוצעו החודש, כאשר ההנפקות הבולטות בגודלן היו של הבנקים 'פועלים' ו'מזרחי טפחות' בסך של כ-0.8 וכ-0.5 מיליארד שקל בהתאמה, עשר חברות נדל"ן גייסו החודש סכום כולל בהיקף של כ-1 מיליארד שקל.

כ-100 מיליון שקל גויסו החודש בהנפקת תעודות פיקדון שקליות על ידי קסם מטבעות.

בנוסף, בקרנות הנאמנות נרשמו החודש יצירות ברוב סוגי הקרנות, בלטו זה חודש שני ברציפות, קרנות האג"ח והקרנות הכספיות עם יצירות בהיקף של כ-1.6 וכ-0.5 מיליארד שקל נטו, בהתאמה, יצוין כי קרנות האג"ח, המובילות עם יצירות בסך של כ-2.8 מיליארד שקל בחודשיים הראשונים של 2011, בלטו אשתקד עם יצירות בהיקף של כ-14 מיליארד שקל.

מאידך, בקרנות השקליות נרשמו החודש פדיונות נטו בהיקף של כ-600 מיליון שקל, לאחר יצירות בסך כ-450 מיליון שקל בחודש הקודם.

שני מדדי הייטק חדשים

דירקטוריון הבורסה החליט מספר החלטות חשובות החודש:

שני מדדי הייטק חדשים יושקו בתחילת אפריל: ת"א טכנולוגיה אשר יכלול את כל המניות ברשימת הטכנולוגיה כולל אלקטרוניקה, ייצור וציוד תקשורת, מחשבים, קלינטק וחברות השקעה בהיי-טק, ובלוטק-50 (שם זמני) אשר יחליף את מדד תל-טק ויכלול את 50 המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר במדד ת"א-טכנולוגיה ובמדד ת"א-ביומד.

3 מדדים ענפיים: ת"א – נפט וגז, ת"א – ביטוח, ות"א – תקשורת, בכל אחד מהמדדים ייכללו כל המניות העומדות בתנאי הסף של מאגר המניות למדדים, לאותו ענף, ללא הגבלה על מספר המניות הכלולות במדד.

השקת אופציות על מניות בנק דיסקונט, בנק מזרחי טפחות ועל יחידות ההשתתפות של רציו, אבנר וישראמקו, אופציות אלה מצטרפות לאופציות הקיימות על מניות בנק לאומי, בנק הפועלים, טבע וכי"ל, האופציות יושקו בכפוף לאישור רשות ניירות ערך.

שינוי בכללי מדד תל דיב-20 והרחבתו למדד תל-דיב: במדד יכללו כל המניות העומדות בתנאי הסף, מניות בעלות תשואת דיבידנד של 2% ומעלה ב-2 מתוך 3 השנים האחרונות, שווי אחזקות הציבור במניה הנכללת במדד במועד הקובע לא יפחת מ-300 מליון שקל ו-400 מליון שקל למניה שאינה נכללת במדד במועד זה, המדד יעודכן פעם בשנה ב-15 למרץ.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}