כ"א תשרי התשפ"ה
23.10.2024

הנסיעות מנתב"ג ייפתחו לכל המוניות; שאטל חינמי יוצע לנוסעים

בעקבות חשיפת TheMarker על חשד לקרטל של נהגי מוניות: החל מיום שני תוכל כל מונית הרשומה בישראל לאסוף נוסעים מנתב"ג • בינתיים יישארו מחירי הנסיעה הגבוהים מנתב"ג, ללא ההנחה שהובטחה לנוסעים

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



החל מיום שני תוכל כל מונית הרשומה בישראל לאסוף נוסעים מנתב"ג, ובכך יסתיים מונופול רב שנים של תחנת המוניות הדר-לוד, זכיינית ההסעות בשדה מאז ומעולם. בשלב זה יפעל שירות המוניות מנתב"ג ללא כל זכיינות, ואת סדרנות המוניות יבצעו עובדי רשות שדות התעופה (רש"ת), במקום הדר-לוד.

רש"ת נותרה ללא זכיינית לשירות המוניות, בעקבות פיצוץ השותפות בין הדר-לוד ל-Gett (לשעבר גט טקסי), שקבוצתם זכתה לפני כשבועיים כמציעה יחידה במכרז להפעלת ההסעות. על רקע התסבוכת שנוצרה, מנכ"ל רש"ת, יעקב גנות, הורה הבוקר (ה') למנהל נתב"ג, שמואל זכאי, לסיים את ההכנות להפעלת שירות המוניות החדש עד יום ראשון הקרוב, ללא תחנה רשמית.

כך, בוטלה ההתחייבות של הזוכות במכרז להוזיל את מחירי הנסיעה במוניות מנתב"ג ב-31% - ולעת עתה יישארו תעריפי הנסיעה הגבוהים. המחלוקת בין הזוכות התגלעה לאחר שנהגי הדר-לוד סירבו להשלים עם הוזלת התעריפים הדרמטית.

ברש"ת נערכים כעת להוצאת מכרז מחודש לזכיינות המוניות, לאחר שיקבלו אישור משפטי לכך. גם המכרז החדש ינקד את ההצעות לפי גובה ההנחה לנוסעים מהתעריף הקיים.

מחשש שההסדר הזמני לא יעמוד בביקושי הנוסעים מנתב"ג, ברש"ת יפעילו שירותי שאטלים חינמיים מהשדה אל תל אביב, ירושלים, חיפה ויעדים ואחרים.

אתמול חשפנו כי התסבוכת שנוצרה סביב המכרז להפעלת שירות המוניות מנתב"ג עולה לפסים פליליים: ל–TheMarker נודע כי יו"ר איגוד המוניות הארצי, יהודה בר־אור, ושלושה חברים נוספים באיגוד, נחקרו אתמול ברשות ההגבלים העסקיים.

לדברי מקורבים, בר־אור וחבריו נלקחו אתמול בבוקר מבתיהם בידי אנשי הרשות, נחקרו במשך שעות ארוכות ושוחררו לבתיהם רק בשעות הערב המאוחרות.

לפי הערכות, חברי איגוד המוניות חשודים כי ניצלו את מעמדם כדי להכשיל את תוצאות המכרז שפירסמה רש"ת, לאחר שהתברר כי תוצאתו תביא להורדה משמעותית של תעריפי הנסיעה מנתב"ג לרחבי הארץ.

מיד עם פרסום תוצאות המכרז, איימו נהגי מוניות לסכלו בטענה לפגיעה בפרנסתם. בהמשך, התחיל לפעול מכבש לחצים על תחנת הדר־לוד בדרישה שתיסוג מהמכרז.

בוועידת אשדוד לתחבורה שנערכה שלשום השיב בר־אור לשאלת TheMarker לפשר התנגדות האיגוד למחירון החדש, ונימק אותה בהיותו הפסדי: "מילא היו נותנים הנחה של 10%–15% — זה עוד הגיוני. אבל אין סיכוי שנהג יסכים לקחת נסיעה לשכונת צהלה (בצפון תל אביב; א"ב) ב–80 שקל, ואז להיתקע כל הדרך חזרה לנתב"ג בפקקים. אין בזה שום רווח, הנהג יפסיד כסף. שהנהלת גט תיסע במחירים האלה".

לטענת בר־אור, נהגי הדר־לוד לא ידעו על התעריפים שהגישה הנהלתם במכרז, ואם היו יודעים על כך מראש — לא היו מאפשרים את השתתפות. לשאלה אם אין בהתערבות האיגוד משום התנהלות קרטליסטית, השיב בר־אור בשלילה. ואולם בתחילת השבוע הגדיל בר־אור לעשות כשבראיון לרשת ב' קרא במפורש לנהגים לנסוע רק לפי מחירון משרד התחבורה, ולא להעניק לנוסעים את ההנחה — גם במחיר ביטול המכרז.

לכאורה, התבטאויות אלה מקימות חשד לעבירה על סעיף 5 לחוק ההגבלים העסקיים (קביעת קו פעולה בידי איגוד עסקי), שלפיו המלצת איגוד עסקי לחבריו שעשויה למנוע תחרות תיראה כהסדר כובל אסור.

"עבודה במחירים הפסדיים"

עורכי הדין של תחנת המוניות הדר-לוד שיגרו השבוע מכתב לרשות שדות התעופה (רש"ת), בבקשה לדחות ב-30 יום את יישום מכרז שירותי המוניות מנתב"ג.

Gett והדר-לוד זכו לפני כשבועיים במכרז כמציעות יחידות. הן קיבלו הארכה של 24 שעות מרש"ת למיצוי המגעים ביניהן, אך לא די היה בכך כדי ליישב את המחלוקות.

"נתגלעו אי הסכמות מהותיות מהותיות בין מרשתנו לבין Gett, בין היתר מאחר ש-Gett אינה מוכנה לעמוד בהתחייבויותיה כלפי מרשתנו ובסיכומים עמה. לאור האמור, נבצר ממרשתנו לחתום על חוזה ההרשאה בעת הזו. עם יישוב המחלוקות וההדורים בין מרשתנו לבין Gett, תחתום מרשתנו על חוזה ההרשאה ... יהיה זה מן הראוי לנהוג בסובלנות ובסבלנות, על מנת להתגבר על 'חבלי הלידה' של ההתקשרות בחוזה ההרשאה" – כך כתבו לרש"ת עורכי הדין של הדר-לוד, שמואל אוסלנדר ויעקב מוסקונה, ממשרד אוסלנדר, שלו ושות'.

בהסכם בין שני הצדדים נקבע בטרם היציאה למכרז כי Gett היא שתקבע את גובה ההנחה, שעל פיו נקבע הניקוד במכרז. אולם כעת טוענים רבים מנהגי הדר-לוד ששיעור ההנחה שהוחלט מכתיב עבודה במחירים הפסדיים עבורם.

עוד הוחלט כי כל הטבה כספית שתציע Gett לנהגיה, במטרה לעודד אותם לקחת נסיעות מנמל התעופה, תוענק גם לנהגי הדר-לוד וכן לנהגי יתר תחנות המוניות בארץ. נהגי הדר-לוד רוצים ש-Gett תסבסד עבורם חלק מהירידה בתעריפי הנסיעה.
מוניות נתב''ג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}