כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

נשיא יהודי מרוקו: "היהודים חיים כאן בביטחון"

ז'ק קדוש, נשיא הקהילה היהודית במרוקו, בראיון בלעדי ל'בחדרי חרדים' ממוקד המהומות: "היהודים רוחשים כבוד והערכה למלך מרוקו" • "99.99% מרוצים מהמצב" • מרתק

ז'ק קדוש. מרוצה מהמתרחש
ז'ק קדוש. מרוצה מהמתרחש



המהומות במזרח התיכון מתגברות. מידי יום מתפשטות המהומות למדינות נוספות, וצעירים ערבים רבים יוצאים לרחובות במטרה לערער את השלטונות הדיקטטוריים ששולטים בחייהם עשרות שנים. הצעירים לא בוחלים בשום דרך, ומבעירים בנייני ממשל, שורפים את תמונות המנהיגים, ועושים ככל אשר לאל ידם בכדי להוכיח שהפעם זה רציני. מלחמה עד הסוף.


לאחר מצרים לוב וטוניסיה, מגיעה תורה של מרוקו. בימים האחרונים החלו התושבים להילחם כנגד שלטונות המדינה. ההפגנות המתנהלות בימים האחרונים על אש נמוכה, לא זוכות לתגובת השלטונות שם מקווים שההפגנות ייעלמו כלעומת שבאו.

מעט אנשים רוצים שינוי

ז'ק קדוש, בן 58, יליד מרקש במרוקו ונשיא הקהילה היהודית במקום, מספר בראיון בלעדי ל'בחדרי חרדים' על המתרחש ברחובות העיר והמדינה.

"אנשים מבקשים שינוי" אומר קדוש בשיחה היישר מביתו שבמרוקו. "ההרגשה היא שעדיין יש אנשים בממשלה שלא מתנהגים בצורה נורמאלית. מנגד צריך להבין ש99.9% מהאנשים הולכים יד אחת עם מוחמד השישי, המלך ולא מדברים שום מילת גנאי על המלוכה עצמה.

"האנשים שכן מדברים בגנותו הם לא מרוקאים, אלו אנשים שהגיעו לכאן לפני כמה שנים אבל לא נולדו כאן. לאזרחים הותיקים יש הערכה וכבוד אמיתי למוחמד שבמשך העשור האחרון עשה דברים נפלאים למדינת מרוקו".

קדוש מדבר גם על מצבם של היהודים במדינה ומספר: "יש לנו את בתי הכנסיות ובתי העלמין ששמורים ומוגנים בצורה טובה ובטוחה. חשוב לזכור", אומר קדוש, "יש כמעט 60 אלף ישראלים שמגיעים לכאן כל שנה ומטיילים ורואים את המציאות הזאת של היהודים בעיניים, אפילו היהודים האשכנזיים מתפלאים כאן פעם אחר פעם אחרי שהם רואים שהמצב כאן הוא רגיל, והתושבים כאן מכבדים אותנו".

במהלך הראיון נמנע קדוש לדבר על התושבים שנלחמים נגד היהודים. "לא שווה לדבר על המעט מאד אנשים כאן שאם יש בעיה קטנה עם היהודים אז הם ישר מוציאים את דגל ישראל או את דגל ארה"ב ושורפים אותו ברחובה של עיר", מוציא קדוש התבטאות מינורית.

• ספר קצת מה רואים בימים האחרונים ברחובות העיר?

"ביום ראשון שעבר הייתה הפגנה בכל הערים במרוקו. היו מוקדים כמו במרקש, איפה שאני מתגורר, שמספר מעטים הרסו רכוש ציבורי ושברו זכוכיות של חנויות במרכז העיר. המשטרה לא התרגשה מהם, רק יום למחרת היא צלמה את זה ועצרה את מיעוט האנשים שביצע את הוונדליזם.

"בשאר המדינות", מבהיר קדוש, "ההפגנות התקיימו בכבוד רב. הניפו שלטים נגד התנהגותם של מספר אישים בממשלה. זאת דמוקרטיה לכל דבר, מותר לעשות את זה".

כל המלונות לפסח - מפוצצים

• יש תחושה שהיהודים בפחד?

"ממש לא. כך לדוגמא, את חג הפסח הקרוב.

"בתקופה הזאת אנשים עושים את ההזמנות לבתי המלון הכשרים כאן במרוקו לשהייה במשך חג הפסח כולו. כבר עברו ימים רבים מאז החלו ההפגנות ולמרות זאת היהודים לא מהססים לבוא לכאן. שוחחתי עם אחד המארגנים ואמרו לי שאף אחד לא ביטל את ההזמנות. אנשים כאן ממשיכים להאמין שהכול יהיה בסדר. חשוב לומר, שלמרות הכול הממשלה והביטחון לוקחים את המדינה באופן רציני ולא מרימים ידיים".

במהלך השיחה חשוב לקדוש לחדד נקודה: "אני יכול לשלוח לך את התמונה שלי, אני נראה כחסיד. יש לי כובע וזקן, אני הולך ברחוב ללא בעיה. אנשים מכבדים אותי".

לטענת קדוש, הוא מעריך את האחראים על ההפגנות ששמרו על שקט ועל כבוד למדינה של עצמם. "אולי באמת זה יביא לשינוי קטן בממשלה".

דמוקרטיה לא בונים ביום אחד

• מה לדעתך יקרה?

"יהיו שינויים קטנים בפרלמנט. גם שרים מסוימים יוחלפו על ידי הממלכה. מאז ההפגנות בשבוע שעבר, המלך מתעניין מאד מאד על הנעשה במדינה והוא לא רוצה להגיע למצב של מדינות המזרח. גם שלטון המלוכה באופן כללי הוא שלטון מצוין, זה שלטון שבתקופה האחרונה עוזר מאד לעניים ועושה דברים טובים".

• תהיה דמוקרטיה במרוקו?

"דמוקרטיה זה לא דבר שבונים ביום אחד. בחודשים האחרונים הייתה התקדמות משמעותית בדמוקרטיה במדינה. לדעתי האישית, זה יתקדם יותר יותר ויתפוס תאוצה עוד ועוד. אבל ברור שאי אפשר לקיים דמוקרטיה במדינה כזאת שרגילה במשך שנים למשהו אחר תוך שבוע ימים".

• המצב ישנה את היחסים עם מדינת ישראל?

"למרוקו אין בעיה ישירה עם ישראל. הייתה תקופה ארוכה שהיה שגריר ישראלי במרוקו ושגריר מרוקאי בתל אביב. המדינה הראשונה שרוצה פתרון ביחסים של ישראל עם הפלשתינאים היא מרוקו. ואני מאמין שיהיה בסדר ובקרוב מאד ימצאו פתרון והשגרירים יחזרו כל אחד לתפקידו. לא ייתכן שהמצב הנוכחי יוכל להישאר קיים ועומד בשנים הקרובות".











תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}