כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

ישראלי בניו זילנד: "אנשים ברחו כמו עכברים" • ראיון

נתנאל עמיאל נסע לטייל ונקלע לרעידת האדמה • בראיון בלעדי הוא מספר על התחזקות באמונה, על דרכו באותן דקות לבית חב"ד שקרס, ועל הנעשה ברחובות

נתנאל עמיאל
נתנאל עמיאל



שבוע ימים חלפו מאז רעידת האדמה שפקדה את העיר כרייסטצ'רץ' שבניו זילנד, והלילה נמוגה התקווה למצוא ניצולים ישראלים, לאחר שמשרד החוץ הודיע כי זוהו גופותיהם של עופר לוי וגבי אינגל, הישראלים בני ה-22, שטיילו בעיר בשעת רעידת האדמה.

סוף טרגי • זוהו גופותיהם של הישראלים בניו זילנד

240 בני אדם נהרגו ומאות אחרים נפצעו.

נתנאל עמיאל, ישראלי שסיים את שירות הקבע בצה"ל כסמ"ר, יצא לפני מספר שבועות לטייל בניו-זילנד. הוא שהה בשעת רעידת האדמה בעיר כרייסטצ'רץ'.

בראיון בלעדי ל'בחדרי חרדים' הוא מספר על ההתחזקות באמונה, על דרכו באותן דקות לבית חב"ד שקרס, על הנעשה ברחובות ועל התכנון העתידי.

"בימים שאחרי הרעידה יש לחץ תמידי", מספר נתנאל. "הכלל אומר שתמיד אחרי רעידת אדמה גדולה, יהיו רעידות קטנות שקוראים להן 'אפטר שוקים'. כל כמה דקות יש רעידות קטנות. זה מכניס ללחץ רציני. כל כיסא שחורק, חפץ שנופל, נהיה חלק מהטראומה. אך עם הזמן הכל עובר, ברוך ה'".

""התגובה הראשונית הייתה בריחה למרכז הכביש"

נתנאל, המטייל בניו-זילנד עם שניים מחבריו, מספר על הדקות בהן החלה רעידת האדמה.

"הייתי בדרך לבית חב"ד כרייסטצ'רץ', שעוברת דרך מרכז הפארק ומרכז העיר. לפתע הכל התחיל לזוז, שמענו רעש מפחיד. לפתע, ראינו את הבניין מצד ימין שלנו מתחיל להתמוטט. שמענו לאחר מכן שבית חב"ד קרס ובמזל רק הרב ואדם נוסף היו שם והצליחו להימלט בזמן.

"התגובה הראשונית הייתה בריחה למרכז הכביש. ראינו שריפות, עשן, אנשים בורחים ממש כמו עכברים".

• יצרת קשר עם המשפחה מיד אחרי הרעידה?

"חשוב לזכור שניו-זילנד נמצאת בחצי השני של העולם וההפרשי השעות הם 13 שעות. הרעידה הייתה בסביבות השעה 13:00 כאשר בארץ מאוחר בלילה וכולם ישנים.

"מצד אחד צריך להתקשר לומר שהכל בסדר, אך מצד שני כולם בבית ישנים. בשעה 04:00 בבוקר התקשרתי לאבא של אחד החברים והוא עשה סבב טלפונים לכמה ישראלים להודיע שהכל בסדר, ואין להם מה לדאוג".

• מי דאג לכם?

"המשטרה לקחה אותנו למרכז הפארק, שם נפתח אוהל עזרה ראשונה וחיפשו את האנשים שיצאו בריאים וצריכים טיפול רפואי מהיר. רק לאחר מכן לאט ריכזו את האנשים והוציאו מחלקות עזרה ראשונה לאנשים שנפצעו קשה יותר".

"אני יודע שהיה שם מישהו ששמר עלינו"

על התחושה והמחשבה שרצה בראש באותן שעות מספר נתנאל: "המצב מאוד קשה ומלחיץ. אתה לא יודע לאן ללכת, ועם מי לדבר. כולם לחוצים".

נתנאל מציין עובדה נוספת שהקשתה עליו ועל חבריו. "ברעידה איבדנו תיק יד חשוב שהיה בו דרכון. אבל לא היה זמן לזה. כולם כאן היו עסוקים למצוא את הפצועים".

• מתי אתה מתכנן את החזרה לארץ?

"המקרה זעזע אותנו מאוד, אבל את הטיול תכננתי מזמן ולא אתן לו להסתיים בקלות כזאת. בעוד 16 ימים אני טס לאוסטרליה ואני צריך לעבור שוב בעיר. כנראה שאגיע אליה לפחות מ-24 שעות ואז אעלה על טיסה.

• התחזקת באמונה?

"אלוקים שם עלי יד באותו היום. לבנה קטנה נפלה לי על הרגל ונתנה לי את ההרגשה שמישהו שומר עלי ועצר את כל הבניין לפני שהוא נפל עליי. אני מרגיש חזק מתמיד, עם תמיכה מלמעלה, אני כמובן יודע שהיה שם מישהו ששמר עלינו".

"כמה שיותר אנשים - בתוך מחסן פח"

• מהם הדברים שרואים ברחובות העיר בימים האחרונים?

"האמת היא שמרוב לחץ לא יצא לי להתרכז בכלל. עברנו בעיר וראינו בניינים רבים שקרסו. אנשים עם פצעים מדממים ודברים מזעזעים אחרים המשיכו לעזור לאנשים אחרים. שאלנו המון אנשים על הרעידה הקודמת שהייתה בחודש ספטמבר, בהשוואה לרעידה שהתרחשה בשבוע שעבר, הם אמרו שהאחרונה הייתה יותר חלשה אבל גדולה יותר. מסתבר שהחזאים כאן צופים רעידה נוספת באמצע חודש מרץ".

• פגשתם ישראליים נוספים בעיר?

"מיד אחרי הרעידה, ריכזו את כל הישראלים בפארק, משום ששם זה המקום הבטוח ביותר אחרי הרעידה. העברנו שמות יחד עם תעודות הזהות שלנו ופרטים על כל מי שאנחנו מכירים ויודעים שהוא בסדר. הכוחות שהיו שם התקשרו לקונסוליה והודיעו להורים שלנו בישראל, היישר מחדר המצב בארץ, שהכל בסדר".

לסיום אומר נתנאל: "ממשלת ניו-זילנד הצליחה בזמן קצר לרכז המון אנשים למקום אחד, לארגן אוכל ומקומות לינה לכולם.

"הם ריכזו שמיכות, מצעים והלינו כמה שיותר אנשים בתוך מחסן פח, שם המקום הבטוח ביותר. המון אזרחים הציעו לתיירים לבוא לישון אצלם בבית שנשאר בנס שלם, ולקבל מיטה חמה וארוחת אוכל ביתית. ועל כך שיבורכו".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}