כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

הוועדה קובעת: אירוע שחאדה לא היה פלילי

תשע שנים אחרי, מוגשות מסקנות הוועדה לבדיקת אירוע הפגיעה במחבל צלאח שחאדה • הוועדה קובעת שה'מכה הקלה בכנף' הייתה כשל במישור המודיעיני • למרות זאת לא היה במבצע כל חשד לפלילים

הוועדה קובעת:  אירוע שחאדה לא היה פלילי



תשע שנים אחרי חיסול צלאח שחאדה מפרסמת הוועדה את מסקנותיה.

הסיפור החל כשביום ה-22 ביולי, 2002 הוטלה פצצה במשקל טון על ביתו של המחבל צלאח שחאדה.

כל מי ששהה בבית באותה עת: אשתו לילה, בתו אימאן בת ה-15, ופעיל חמאס זהאר נאצר, נהרגו. כתוצאה מהפעולה נהרגו עוד 13 בני אדם, נשים וילדים, שלא היו מעורבים באופן ישיר בפעילות טרור, ונפצעו עשרות אזרחים בסביבה הקרובה.

בעקבות המבצע הוקמה ועדה לבחון את המבצע. הוועדה עשתה עבודה יסודית ומקפת, אספה חומר רב ושמעה עדויות מפי בכירי הדרג הביטחוני והמדיני. כמו כן זומנו על ידה באי כוח הנפגעים שסירבו להופיע בפנייה.

הדו"ח מכיל ממצאים, מסקנות והמלצות ונותן תשובות לשאלות ולנושאים שנמסרו לבדיקת הוועדה במסגרת כתבי המינוי. מפאת חשיבותו הציבורית של הנושא הכינה הוועדה דו"ח בלתי מסווג המכיל את עיקרי הדו"ח המלא (הכולל עובדות שגילוין אסור מטעמים של ביטחון המדינה) אשר יפורסם לציבור.

לא פלילי, אבל יש המלצות

תקציר הדו"ח קובע כי הפגיעה המונעת בשחאדה, התחייבה מהתגברות והסלמת פעילות ארגוני הטרור מאז שנת 2000 באופן שהמצב שנוצר היה מצב של מלחמה ממש.

פעילות זו בוצעה בעיקר על ידי תנועת החמא"ס, ששחאדה היה אחד מראשי בכיריה ושימש כראש הזרוע המבצעית שלה.

פעילות זו גבתה מחיר דמים כבד של מאות הרוגים, אנשים נשים וטף ואלפי פצועים בקרב אזרחי ישראל וכל הבאים בשעריה ובשטחים שבשליטתה. היא נעשתה מתוך כוונת זדון לקטול חיי חפים ולשבש את אורח החיים התקין במדינה.

שחאדה היה הכוח המניע, הרעיוני והמבצעי של החמאס תוך מעורבות ישירה בתכנון ובביצוע של פעולות טרור רצחניות.

וכאן מגולל הדו"ח את מסכת הטענות, אחת לאחת, כשבסופן, מופיעה המסקנה כי "יש בכל הסיבות הנ"ל כדי להסביר את הכשל אבל לא להצדיקו".

"הוועדה שוללת באופן חד-משמעי חשד כלשהו לביצוע עבירה פלילית על ידי מי מהמעורבים במבצע", מחד, ומתמקדת ב"המלצות במישור המערכתי", מאידך.

הוועדה קובעת כי "יש להטמיע ולהפנים בקרב כוחות הביטחון באופן שוטף את העקרונות והנורמות של המשפט הבינלאומי והישראלי ואת היסודות הערכיים והמוסריים שבתשתיתם, במיוחד בכל הנוגע לפגיעה באזרחים בלתי מעורבים כתוצאה מפגיעה מונעת ביעד לגיטימי", קובעת הוועדה.

לקביעה נוספים סעיפים נוספים, המפרטים את הרעיון המרכזי, אך במרכזו: הקפדה על יישום עקרון המידתיות, תוך שיתוף פעולה בין מערכת המודיעין, השב"כ והצבא".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}