כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

סוף לדיקטטורה? קדאפי מאבד שליטה על בירתו

מיד אחרי הנשיא אובמה, מגיע תורה של מועצת הביטחון של האו"ם להכריז סנקציות על העריץ • "קדאפי אינו שולט יותר על המצב בלוב", מכריז בן בריתו • ובשטח: הבירה ננטשת

מתקרב לסוף? קדאפי
מתקרב לסוף? קדאפי



שבת של מהלומות במישור הצבאי והדיפלומטי, מבית ומחוץ, עברה על העריץ המפורסם: כוחות הביטחון הפועלים מטעם שליט לוב מועמר קדאפי נטשו במהלך השבת אזורים נרחבים, עמוסי מפגינים, בבירה טריפולי.

סוכנות הידיעות הצרפתית AFP דיווחה, כי קדאפי פתח את מחסני הנשק במטרה לחלק נשק לאזרחים התומכים בו, במטרה ליצור לעצמו 'חיילים לא רשמיים' נגד ההתקוממות העממית.

חבר מועצת הנהגת המהפכה בלוב, עבד אל-מונעם אל-הוני, שהתפטר מתפקידו כנציג מדינתו בליגה הערבית במחאה על האירועים האלימים בלוב, אמר בראיון לעיתון א-שרק אל-אווסטי: "שלטונו של קדאפי נמצא בשעותיו האחרונות. תומכיו של קדאפי שולטים אך ורק באזור אל-עזיזיה בטריפולי ובשלושה בסיסים צבאיים".

"פשעים נגד האנושות"

אבל את המפלה הוא סופג לא רק מבית. ארה"ב נוקטת לראשונה צעדים נגד משטרו של קדאפי.

נשיא ארה"ב ברק אובמה חתם על צו נשיאותי שמשמעותו - סנקציות נגד משטר קדאפי, בהן הגבלות על נכסים' העברות כספים הקשורות למדינה וסגירת השגרירות האמריקנית בלוב.

"מדובר בסנקציות המכוונות נגד משטר קדאפי שמגנות על נכסיו של העם הלובי", הבהיר אובמה. "משטרו של מועמר קדאפי הפר את הנורמות הבינלאומיות, ועליו לשאת באחריות".

ראש ממשלת איטליה סילביו ברלוסקוני, שהיה בן בריתו הקרוב ביותר של קדאפי באירופה, התבטא אף הוא ואמר כי "קדאפי, למעשה, אינו שולט יותר על המצב בלוב".

ברלוסקוני אמר בכינוס פוליטי ברומא כי "אירופה והמערב אינם יכולים להישאר אדישים לתהליך הזה. האירועים של השבועות החולפים משפיעים על יחסי המסחר שלנו, על אספקת אנרגיה ועל ביטחוננו האישי".

לדבריו, "ההתקוממויות בצפון אפריקה יכולות להביא לדמוקרטיה וחירות, אך גם לבשר על הופעתם של מרכזים מסוכנים של איסלאם קיצוני קילומטרים ספורים ממחוזותינו".

בתוך כך, מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס הערב כדי לדון בהטלת סנקציות על על קדאפי ושלטונו, בניסיון להפסיק את הדיכוי האלים של המפגינים במדינה.

לפי טיוטת ההצעה, שהועברה לחברות מועצת הביטחון ונוסחה בידי בריטניה, צרפת וגרמניה, יוטל על לוב אמברגו נשק ותוגבל תנועתם של פקידי שלטון מהמדינה. בנוסף, תורה המועצה להקפיא את נכסיהם של מועמר קדאפי, בני משפחתו ומקורביו.

על-פי הצעת ההחלטה, ‏האלימות כלפי אזרחי לוב תיחשב "פשעים נגד האנושות" וכי תישקל פתיחת חקירה בנושא בבית הדין הבינלאומי בהאג.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}