כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

הלהיט החדש בתחום ההברחות: כרישים ועקרבים

חוקרי המכס נדהמו לגלות: משלוח של חצי טון כרישים, שהוסווה כמשלוח דגים רגיל נחשף אמש • הבוקר סוכלה הברחת פוחלצי עקרבים ונחשי קוברה

דייג. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
דייג. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי

מדי פעם נתקלים רשויות המכס בהברחות אטרקטיביות. כאלה היו גם שתי הלכידות האחרונות של נסיונות הברחה מוזרים למדי.

המקרה הראשון נרשם אתמול (ג) במעבר כרם שלום, כאשר יחידת המעברים של המכס לכדה נסיון הברחה של חצי טון כרישים וחתולי ים, בעוד המבריח הצהיר כי מדובר בדגים בלבד.

בשנים האחרונות עדים פקחי רשות הטבע והגנים לדיג כרישים המוני בחופי ישראל. הדיג מתבצע בעיקר בחודשים פברואר-מאי, שכן בתקופה זו מתרבים הכרישים. על פי ההערכות, בתקופה זו ניצודים בחופי ישראל עשרות כרישים בכל יום. משמעות הדבר היא קטילה של מאות כרישים בכל שנה בחופי ישראל.

השנה החליטו ברשות הטבע והגנים לשנות את המצב מיסודו ובימים האחרונים מחולקים לדייגים ברחבי הארץ חומרי הסברה בעברית ובערבית, ובמקביל חברו רשות הטבע והגנים לגורמי אכיפה נוספים, על מנת להוציא לפועל מבצעי אכיפה כנגד מי שיתעלמו ממאמצי ההסברה וימשיכו לצוד את הכרישים מול חופי ישראל - או לסחור בהם.

אלדד פלד, מנהל אגף פיקוח ואכיפה ברשות הטבע והגנים: "הכרישים הם ערכי טבע מוגנים כהגדרתם בחוק וכל פגיעה בכרישים - לרבות דיג וסחר – אסורה, רשות הטבע והגנים רואה חשיבות עליונה בהגנה על הכרישים הפוקדים את חופי ארצנו, לכן הרשות, בשיתוף עם גורמי אכיפה נוספים, מבצעת בחופי ישראל בחודשים פברואר-מאי פעילות פיקוח ואכיפה כנגד עבריינים הפוגעים בכרישים וסוחרים בהם".

פלד הוסיף: "התפיסה של אנשי יחידת המעברים של רשות המסים מדברת בעד עצמה ואין ספק שהמודעות הגוברת לעברות של פגיעה בטבע מביאה לתוצאות בשטח. אנחנו קוראים לדייגים ולכלל הציבור לעזור ולשמור על הכרישים ועל הטבע בים, ולדווח למוקד הרשות (6911*) על כל פגיעה או סחר בכרישים ובערכי טבע מוגנים אחרים. אני מאמין שהשילוב של הסברה, לצד אכיפה, יסייע לנו לחסל את התופעה הזו".

רותי יהל, אקולוגית ימית של רשות הטבע והגנים מוסיפה הסבר: 'הכרישים בחופי ישראל אינם נחשבים מסוכנים לאדם, להפך - הם מביאים תועלת רבה. הכרישים חשובים לשמירה על עולם החי שבים, הם מווסתים אוכלוסיות של דגים ומנקים את הים מדגים ומיצורים פגועים. אפשר לומר שהם הסניטרים של הים. קשה לדעת מה תהיה התוצאה של השמדת הכרישים וייתכן שפגיעה משמעותית באוכלוסיותיהם אף תביא אסון אקולוגי ופגיעה ביבול הדגה".

נסיון מוזר שני נרשם הבוקר (ד) על ידי חוקרי יחידת הסמים של מכס אילת, כאשר במזוודותיו של איש עסקים נתפסו פוחלצים של נחשי קוברה ועקרבים שחורים, האסורים ביבוא מחמת חשש למחלות ומזיקים.






תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}