כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

בקואליציה רופפת, כל בורג הוא כמו יהלום בכספת

כולם מאיימים וכולם רצים מתנשפים ללחוץ על מתג ההצבעה • לאן הולך ליברמן? • ולמה ביבי זקוק לסער, מתחרה עתידי, כדי להביא תובנות אל תודעתו? • שרי רוט עם יום בכנסת

ביבי במליאת הכנסת, עם אחד הברגים
ביבי במליאת הכנסת, עם אחד הברגים



בסיפור של הרועה והזאבים, כשהאיש צעק שוב ושוב "זאב, זאב" - הפסיקו להאמין לו.

זו הסיבה היחידה מדוע נמאס לפרשנים הפוליטיים לספר עד כמה ממשלת נתניהו אינה יציבה כפי שהייתה. על כל יום שהיא שורדת, צריך נתניהו לומר תודה מיוחדת לאלוקים. אולי אפילו לברך 'הגומל'.

מאז נבעטו חברי מפלגת 'העבודה' החוצה, עומדת ממשלת נתניהו על כרעי 66 ח"כים, המתמודדים עם הקונפליקטים הבאים: נתניהו רוצה את עוזי ארד כשגריר בלונדון, ליברמן מטיל וטו - נתניהו כועס ושותק; ליברמן רוצה את חוק הגיור הצבאי, עבור המפלגות החרדיות מדובר בחוק איתו לא יוכלו לחיות; ליברמן רוצה ועדות חקירה שיחקרו את פעילות ארגוני שמאל הפועלים נגד צה"ל, הליכוד גם רצה, אבל כבר לא ממש.

ולך תנהל קואליציה בתנאים כאלה.

מי שרוצה להבין עד כמה מדובר בעסק מסובך, מוזמן לגשת אל המסדרון המפריד בין דלת הכניסה האחורית של מזנון הח"כים לבין הכניסה לאולם המליאה. שם, בסביבות השעה 8 בערב, עמדנו מול ההצגה הטובה בעיר: זאב אלקין, יו"ר הקואליציה, יחד עם עליזה בראשי, מנהלת סיעת הליכוד הוותיקה, בעזרתה הברוכה של פרח לרנר מלשכת ראש הממשלה - כל אלו יחד, וכל אחד לחוד - עמלו קשות ללכוד ח"כ-ח"כ, שר-שר. את חלקם אספו מהחדרים, את האחרים מהמזנון (באמצע בליעת הפולקע), ואת ליצמן קיבלו כמעט בשירה אדירה של 'ברוכים הבאים'. טוב, הגזמנו. לא שירה, אבל בהחלט צרור ברכות של "הנה הוא, קבלו אותו".

ככה אוספים אצבעות כשאין רזרבות. לא פשוט.

וכאשר נודעו תוצאות ההצבעה, את הנשימה לרווחה יכולנו לשמוע כמעט עד לקומה מינוס 3 של החניון. החוק של אלקין, "חוק דיווח על תמיכה כספית זרה, עבר ברוב של 40 מול 34".

וזה עוד לא הכל.

אנחנו עושים סוף לממשלה הזו...

בפינות חבויות במשכן לוחשים ח"כים אל מול פיות פעורים של עיתונאים שוקקי איומים וסקופים, את המילים הנחשקות: "אם... אז אנחנו עושים סוף לממשלה הזו".

לא ספרנו כמה פעמים שמענו את המשפט הזה, אבל זה היה לא מעט.

כולם מאיימים, כולם מתריעים, וכולם רצים מתנשמים ומתנשפים, ברגע האחרון, כדי ללחוץ על מתג ההצבעה במליאה. שהרי, עד לרגע הפרישה (אם תגיע), הם עדיין חלק מהקואליציה.

לספינה המקרטעת הזו יש רב חובל. קוראים לו בנימין נתניהו. והוא מנסה, בלוליינות מרשימה, לפלס את דרכו בבטחה, בינות לגלים הסוערים. כשהם סוערים מדי, כמעט מטביעים, הוא משנה כיוון, מוריד קצת את הדלק, מעלה קצת לנכים, דוחה את שעון הקיץ, ובקיצור: מתמרן.

מזגזג, לועגים לו מספסלי האופוזיציה.

וכי יש לו ברירה?! ככה זה כשאתה צריך לתחזק אצלך בכיס את ליברמן, מצד אחד, ואת סילבן שלום, מהצד השני. את דודו רותם, מצד האחד, ואת משה גפני, מצד השני. את חיים אמסלם, מצד האחד, ואת אלי ישי, מצד השני.

האם הוא ישבור כיוון?

אפרופו ליברמן.

מי שיידע לענות על שאלת מיליון הדולר לאן מועדות פניו, יזכה לצל"ש ענק מנתניהו. בשיחת מסדרון של כתבים פוליטיים ניסו לנתח את צעדיו העתידיים של האיש, או לפחות את כיוון ההליכה. הדעות היו כל-כך שונות ומנוגדות, עד כי קשה לשרטט על פיהן תרחיש מסודר.

ליברמן ממתין בקוצר רוח להכרעה בתיקו המשפטי. הצטרפות למפלגת שמאל יכולה מאוד להועיל לו בשלב הזה. האם הוא ישבור אל הכיוון?

מצד שני, לליברמן כדאי לפרק את הממשלה. תקופת מעבר היא תקופה מצוינת להקפאת תיקים ושאר הליכים.

מצד שלישי, ליברמן צופה קדימה, אל העתיד. שהייה קצרה בכלא, במקרה הגרוע, היא לא סוף החיים. עיין ערך דרעי שיצא משם ושב לנשום, לחיות ולבעוט. ליברמן רואה אל מול עיניו את מודל שרון, שהחל בימין, שבר שמאלה ומרכז עצמו כראש ממשלה של כולם. סבא חביב, לא מזיק, שהשתנה עם הגיל. אפשרות שבהחלט יכולה לבוא בחשבון.

הדרך לראשות הממשלה יכולה לעבור בתקופה זמנית של שותפות עם קדימה, מה שבטוח הוא שהיא חייבת לעבור דרך ריצוץ גולגולתו של נתניהו. הוא יותר מדי ממורכז, יהיה קשה להתחרות איתו. כשאין נתניהו בשטח, ליברמן הוא אופציה ריאלית גם עבור רבים ממצביעי הליכוד.

כל האפשרויות הללו, כולן ביחד, או אף לא אחת מהן - יכולות להיות אמיתיות. או לא להיות.

לקראת כולן חייב נתניהו להיערך. להקשיב למה שעולה מבין השורות של נאומיו של ליברמן, להריח את הריח, למשש את הדופק, לחוש את כיוון הרוח, לתמרן, לזגזג, לנווט, למשוך את הימים, להגיע אל הפגרה, לשוב ממנה בשלום, לצלוח עוד כמה מושבים, ולהגיע אל הבחירות הבאות.

מה יהיה אז? - ה' יעזור. תעזור גם הפרקליטות, אולי. אם יתפלל היטב.

אולי יסדר לו רב הכותל תפילה מול שריד בית מקדשנו. לפרס, זה מאוד עוזר.

סוגרים פינות. גפני, מקלב וליצמן מסתודדים במליאהצילום: סוגרים פינות. גפני, מקלב וליצמן מסתודדים במליאה
סוגרים פינות. גפני, מקלב וליצמן מסתודדים במליאה


לא קל לתחזק שתי סיעות חרדיות

וזה עדיין לא הכול.

אל תשכחו שיש לתחזק בכיס שתי סיעות חרדיות, שבקושי מתחזקות את עצמן בשלום.

האמת, שהן משתדלות מאוד. מתאמצות. אל ישיבת הסיעה של 'יהדות התורה' הגיעו כולם. הגיעו - ומחו בסערה גדולה על הפגיעות במערכת החינוך החרדי.

לא סתם הם כעסו כל-כך. נודע להם, כי הקואליציה מתכוונת להגיש הצעת חוק שתתנה את קיצוב מוסדות החינוך ב...לימודי ליב"ה.

"מי שדורש מאתנו להצביע עם הקואליציה, לא ייתכן שייתן יד לרודפי החינוך החרדי ולחוקק חוקים האוסרים על הממשלה לתקצב מוסדות שאינם לומדים את לימודי הליב"ה, כדרישת ארגונים כמו 'הכל חינוך' ודומיהם".

מבחינת התנועה הקדושה, עצם הגשת הצעת החוק הזו, תהווה הפרת ההסכם הקואליציוני. "הסיעה תשקול את הצבעותיה בהצבעות החשובות לממשלה ולקואליציה", הושמע האיום.

אז נכון, הם לא איימו לפרוש מהממשלה, גם לא בטוח שאפשר להאמין להם שיקיימו את מה שכן איימו. אבל מה שבטוח הוא ששנתו של נתניהו, בלילה, תהיה קצת פחות מתוקה.

על הבוקר, מן הסתם אחרי שנת הלילה הנודדת, מיהר יו"ר הקואליציה, זאב אלקין, לבשר לאיכלר ש... ההצעה תוסר מסדר היום.

ככה זה כשאתה מתחזק קואליציה רופפת. על כל בורג, אתה שומר כמו יהלום בכספת.

"התקפלות מבורכת", אמר חסון

כך קרה ששבועות אחדים אחרי שתמכה סיעת הליכוד בוועדות החקירה הפרלמנטריות, חזר בו ראש הממשלה ואפשר חופש הצבעה.

בתחילה, כאשר עברה ההצעה, התיר אלקין לבני בגין, דן מרידור, רובי ריבלין ומיקי איתן להצביע כפי שמורה להם מצפונם - להצביע נגד. שאר הסיעה, כך הוחלט, תתמוך בהצעה.

אבל אתמול, בישיבת הסיעה, סערו הרוחות. היו אלו השרים גדעון סער וסילבן שלום שדיברו בלהט על נזקיו של החוק, והצליחו לשכנע את נתניהו לפתוח את ההצבעה לכולם. איש כפי מצפונו.

"הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית של הכנסת תיצור ועדה שמחד-גיסא אין לה שיניים. מאידך-גיסא ישראל תוקצה בגללה בעולם והיא רק תחזק את מסע הדה-לגיטימציה נגד ישראל", אמר ביבי. לדבריו, הוא תומך בחוק אלטרנטיבי שכותרתו הצעת חוק 'חובת גילוי לגבי מי שנתמך על ידי ישות מדינית זרה', שמטרתו חובת דיווח על מימון מישויות זרות.

נתניהו רק לא הצליח להסביר, אולי גם לא ניסה, למה לא חשב על זה לפני מספר שבועות, כש'קדימה' אמרה בדיוק את אותן המילים.

ב'קדימה' מיהרו להצביע על הזיגזוג, יחד עם הודאה בכך שהפעם, לפחות, הוביל הזיגזוג לתוצאה חיובית. "התקפלות מבורכת", קרא יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, יואל חסון, למהלך.

והשאלה הגדולה, שעדיין נותרה תלויה בחלל היא: למה הוא זקוק לסער, המתחרה העתידי הגדול שלו, כדי להביא את התובנות אל תודעתו?

"מסתבר שיש בליכוד יותר מארבעה פיינשמקרים לדמוקרטיה", אמר איתן, בעקיצה לליברמן.






נתניהו גם התייחס בפתח ישיבת הסיעה למתחולל באיזור: "דומה שהאירועים האחרונים באזורנו רק מדגישים את הצורך לבצר את העצמאות הכלכלית והאנרגטית של מדינת ישראל". הוא ביקש מהחברים לתמוך במסקנות ועדת ששינסקי. הוא סיפר כי הקים קרן למען החינוך והבטחון, קרן שתתבסס על ההכנסות מתמלוגי הגז.

"אני מבקש מכל החברים לשנס מותניים ולאחד כוחות ולהעביר את ההחלטה ולהעביר בקריאה ראשונה את מסקנות הועדה בשבוע הבא של הכנסת. זו תהיה לדעתי אחת מההחלטות הנכונות שהכנסת תקבל במושב הנוכחי".





תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}