כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

האם אובמה הפך לסניגורן של ישראל?

נשיא ארה"ב ניהל שיחה בת 50 דקות עם אבו-מאזן • המטרה: לשכנע את הרשות הפלסטינית להסיר את הצעת ההקפאה • לשכת רה"מ: "מעריכים את החלטת הנשיא"

נתניהו, אובמה ואבו-מאזן. צילום ארכיון
נתניהו, אובמה ואבו-מאזן. צילום ארכיון



אמש (מוצ"ש) הטילה ארה"ב וטו על הצעת החלטה לפיה ישראל חייבת להקפיא את הבנייה בהתנחלות. במקביל, שבה והדגישה כי היא מתנגדת למדיניות ישראל בשטחים הכבושים.

הווטו הוטל לאחר מאמץ של הרגע האחרון לשכנע את הרשות הפלסטינית להסיר את הצעתה מסדר היום. הלחץ כלל גם שיחה בת לא פחות מ-50 דקות בה שוחח הנשיא אובמה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

בהצעה תמכו למעלה מ-120 מדינות.

בעקבות הטלת הווטו הודיע מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, יאסר עבד רבו, כי הרשות תשקול את צעדיה בקשר להמשך המו"מ לשלום. דוברו של אבו מאזן אמר כי "הווטו האמריקני מעודד את ישראל להמשיך בהתנחלויות ולחמוק ממחויבויותיה לתהליך השלום".

משרד החוץ הישראלי מיהר לפרסם הודעה ולפיה "המרחק בין רמאללה וירושלים קצר, וכל שנדרש מהפלסטינים הוא לשוב אל שולחן המשא ומתן ללא תנאים מוקדמים. רק כך, ולא באמצעות פנייה למועצת הביטחון, ניתן לקדם את תהליך השלום לטובת שני הצדדים ולטובת השלום והביטחון באזור. אנו מוכנים לקדם את המו''מ לשלום באופן נמרץ ומעוניינים להתחיל בתהליך להשגת שלום בטוח. אנו מקווים שהפלסטינים יצטרפו אלינו במאמץ זה בהקדם האפשרי".

"בימים אלה, כאשר המזרח התיכון עובר שינויים בעלי משמעות היסטורית לעתיד האזור כולו, תמוה שמועצת הביטחון בוחרת לעסוק בהיבט אחד בלבד מבין מכלול סוגיות הליבה של המשא ומתן הישראלי-פלסטיני, תוך התעלמות מההקשר הרחב של האירועים באזורנו", אמרו במשרד החוץ.

מפולת מדינית

מלשכת ראש הממשלה מסרו בתגובה כי "ישראל מעריכה מאוד את החלטת הנשיא אובמה להטיל וטו על החלטת מועצת הביטחון היום. ישראל נשארת מחויבת לקידום שלום אזורי עם כל שכנותיה לרבות עם הפלסטינים. אנו שואפים לפתרון שישלב את השאיפות הפלסטיניות הלגיטימיות עם הצורך של ישראל בביטחון והכרה.

"החלטת ארה"ב מבהירה שהדרך היחידה לשלום היא באמצעות משא ומתן ישיר ולא באמצעות החלטות של גופים בינלאומיים. אנו מוכנים לקדם את המו"מ לשלום באופן נמרץ ומעוניינים להתחיל בתהליך להשגת שלום בטוח. אנו מקווים שהפלסטינים יצטרפו אלינו במאמץ זה בהקדם האפשרי".

גם יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, מיהרה להגיב.

"מדינת ישראל נמצאת היום במפולת מדינית. 14 חברות מועצת ביטחון, ווטו אמריקאי אחד, שמביך את ארה"ב, בקושי. אנחנו מוצאים את גרמניה, בריטניה, צרפת - ידיעות של ישראל שרוצות לעזור לה להגן על עצמה ממקום שבו באמת מדובר על בטחון ישראל - מצביעות נגד עמדות ישראל".

מדינת ישראל נמצאת היום במפולת מדינית. 14 חברות מועצת ביטחון ווטו אמריקאי אחד, שמביך את ארה"ב, בקושי. אנו מוצאים את גרמניה, בריטניה, צרפת- ידידות של ישראל שרוצות לעזור לה להגן על עצמה מקום שבו באמת מדובר על ביטחון ישראל - מצביעות נגד עמדות ישראל וארה"ב".

"ישראל", לדבריה, "נדחקת לפינה ומוצאת עצמה עם ישראל נגד העולם כולו. אין בין זה לבין כוח וחוזק דבר וחצי דבר. קבלת החלטות מורכבת יותר מעמידה על כל במה ונזיפה בעולם. זה רק הופך את ישראל לחלשה יותר".

"דווקא היום, כשספינות אירניות עוברות בתעלת סואץ, ישראל צריכה ארה"ב חזקה בשיתוף פעולה עם העולם כולו", דברי לבני.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}