כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

שותים מים? תמשיכו לשלם את המע"מ

ש"ס, יהדות התורה וישראל ביתנו היו נחושים להעביר את חוק תאגידי מים וביוב - החוק להורדת המע"מ על המים • אבל ברגע האמת במליאה כולם הצביעו נגד • גם משה גפני, מגיש ההצעה

צילום אילוסטארציה: יעקב נחומי
צילום אילוסטארציה: יעקב נחומי



מי אינו מכיר את ה'גיוס' אותו עורכת נציגת הקואליציה, הלוכדת את כל הח"כים והשרים ומוציאה להם את האוכל מהפה, רק כדי שיגיעו אל אולם המליאה להצביע כנדרש?

הבוקר, נערך גיוס שכזה. לאחר ההצהרות הלוחמניות שזרמו מכיוון ש"ס, יהדות התורה וישראל ביתנו כי הם נחושים להעביר את חוק תאגידי מים וביוב, החוק להורדת המע"מ על המים, נדמו כל הקולות, ואצבעות הקואליציה הורמו אל על בהתנגדות לחוק, בדיוק כפי שהורתה להם הנהלת הקואליציה.

אפילו יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, מגיש ההצעה...התנגד לה.

50 נגד, 31 בעד – הייתה התוצאה.

"במשך שבעה חודשים אני מנסה לקדם חוק, ולנסח אותו בתיאום עם הממשלה. אבל יש שם תאווה בלתי מוסברת להיכנס לכיסו של האזרח, לקחת מע"מ על מים ולא לאפשר לאזרח לזכות בהנחה", נשמעה חברת הכנסת רונית תירוש, יוזמת ההצעה יחד עם גפני, מתוסכלת למדי.

אבל גפני לא נשמע נבוך מדי. "זה דבר שקורה כמעט בכל שבוע במליאה. אנחנו במגעים אינטנסיביים עם האוצר ועם רשות המים לפתרון כולל של כל הנושא, ולכן הצבעתי נגד".

שר התשתיות, עוזי לנדאו, שהתנגד בשם הממשלה, ניסה להסביר למה למרות כל מה שהבטיח נתניהו, הקואליציה עדיין מתנגדת להורדת מחירי המים. "הצעת החוק", לדבריו, "אינה נותנת תשובה בנושא תשלומי מע"מ של תאגידי המים והביוב לגורמים אחרים. הם חייבים לשלם את זה. אני בעד הורדת המע"מ מהמים, אבל לא בנוסח הזה. צריך נוסח אחר, שיאפשר למצות את מלוא הורדת המע"מ לטובת האזרח, ולא לטובת האוצר. נביא הצעות חוק משלנו לנושא".

תרגילים פוליטיים זולים?

פחות מפתיעה הייתה דחיית החוק של יעקב אדרי מקדימה. הפעם מדובר בח"כ מהאופוזיציה. "אי אפשר שמחיר של מוצר בסיסי כזה לא יהיה בפיקוח ולא ייקבע לו מחיר אחיד. מאכזב שהצעתי נדחתה. זה מוכיח את הצביעות של הממשלה והקואליציה", אמר אדרי. אבל ברור לכולנו כי הוא לא חשב לרגע כי הצעתו תתקבל.

בקדימה הגיבו בחריפות. "נתניהו שוב משקר לציבור ברגע האמת. לאחר שהבטיח רק לפני שבוע להקל על הציבור במחירי המים, הוא עשה כל שביכולתו להפיל את הצעת החוק שביקשה לבטל את המע"מ עליהם. נתניהו והליכוד ממשיכים במדיניות חיסול מעמד הביניים והשכבות החלשות".

יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, לא נשאר חייב. "קדימה בוחרת בתרגילים פוליטיים זולים. בימים אלה מתקיים משא ומתן מול הרשויות על מחירי המים ותאגידי המים. ביקשנו להמתין עם החקיקה, אבל קדימה מביכה את עצמה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}