כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

איראן מצאה האשמים בהפגנות: הישראלים

רבבות מפגינים יצאו לרחובות בטהרן ובעשרות ערים נוספות, כדי להפגין נגד המשטר במדינה • בשלטון מאשימים את ישראל בניסיון הפיכה • והמפגינים ממשיכים להתסיס בפייסבוק

הפגנות באיראן
הפגנות באיראן



אפקט הדומינו שהחל בתוניס ובמצרים ממשיך גם באיראן.

קהל עצום של אלפי מפגינים נלחם אתמול בכוחות ביטחון, החמושים בגז מדמיע ובאלות, בהפגנות מפתיעות בהיקפן בבירה האיראנית, שהתקיימו בהשראת ההפגנות במצרים ותוניסיה.

בתגובה, מנהיגי האופוזיציה הושמו במעצר בית, והשלטונות פעלו לשבש את הטלפונים והאינטרנט כדי למנוע מהפעילים לצאת לרחובות.

המהומות שהתחדשו היום מחזקות את תקוות המערב שאיראן תהפוך למדינה השלישית שתשנה את פניה בעקבות גל המהפכות שעובר המזרח התיכון.

על פי דיווח ברשת אל ג'זירה, במאמצים לסיכול ההפגנה השתתפו כעשרת אלפים אנשי כוחות ביטחון.

המפגינים צעקו "מוות לדיקטטור," "כולנו יחד" ו"הלאה הטליבאן, בקהיר ובטהרן", - ונענו בענן סמיך של גז מדמיע, שנורה על ידי שוטרים.

מסלול הצעדה, בין כיכר המהפכה לכיכר החופש, היה הומה אדם, למרות המאמצים של השוטרים לעצור בעדם. בצילומי הווידאו שהצליחו לצאת מטהרן עד כה, בעיקר בעזרת טלפונים סלולריים, ניתן לראות אלפים רבים, וההערכות מדברות על עשרות אלפי מפגינים.

מהומות באיראן • מפגינים זועקים: "מוות לדיקטטור"

הציוצים של משרד החוץ האמריקני

מנהיגי האופוזיציה, ובראשם מיר חוסיין מוסאווי ומהדי כרובי, הושמו במעצר בית מלא. הקשר שלהם לעולם באמצעות אינטרנט וטלפון נותק, בתיהם כותרו על ידי שוטרים, וגם על נשותיהן נאסר לצאת.

בתוך כך, ראש ממשלת טורקיה עבדאללה גול, המבקר בטהרן, קרא לממשלות במזרח התיכון להקשיב לאזרחיהן.

הממשל האמריקני התייחס למצב באיראן בהודעה שפרסם בחשבון טוויטר חדש שחנך בשפה הפרסית. "ארצות הברית קוראת לממשל האיראני לאפשר לתושביו ליהנות מהזכות האוניברסלית להפגין בצורה שלווה," צייצו במשרד החוץ.

המשטר מצא את האשמים: הישראלים ואמריקניים

יושב ראש הפרלמנט של איראן, עלי לריג'אני, האשים הבוקר (ג') את ארצות הברית וישראל כי הן עודדו את מפגיני האופוזיציה לצאת אתמול לרחובות. בנוסף, הבוקר ממשיכות להישמע קריאות ברחבי הרשת להתמיד במחאה גם היום.

בישיבת הפרלמנט הבוקר אמר לריג'אני: "אנחנו מגנים את הפעולה האמריקנית, הציונית, האנטי-מהפכנית והאנטי-לאומית של המתפרעים".

לריג'אני האשים את ארה"ב כי היא מנסה "ליצור אי יציבות באיראן ולעודד הפגנות לא חוקיות". בתגובה לדבריו, קראו המחוקקים "מוות לאמריקה", "מוות לישראל", אך גם "מוות למוסווי וכרובי". הקיצונים שבהם קראו להוציא להורג את מנהיגי האופוזיציה, כפי שקראו גם בעבר, אולם לעת עתה השלטונות בטהרן לא מעוניינים להחריף את המצב.

כמה מהמחוקקים תלו שלטים הקוראים להעמיד לדין את מוסווי וכרובי.

בהתייחסו למוסווי וכרובי, אמר יו"ר הפרלמנט: "הם נפלו למלכודת של ארה"ב והציונים, הפרלמנט מגנה את המתפרעים". לריג'אני הוסיף כי "עליהם להכות על חטא לאחר שראו כי ארה"ב והמשטר הציוני תומכים בפעולתם".

גם סגן מפקד משטרת איראן הפנה אצבע מאשימה לישראל וארה"ב. "יש לנו מידע על כך שהקריאות למפגינים נעשו מצד אמריקה, אנגליה וישראל, באמצעות שיחות טלפון", צוטט אחמד רזה רדאן בסוכנות הידיעות האיראנית "פארס". לדבריו, "טבעי שאמריקה וישראל מודאגות מהפלת השליטים בתוניסיה ובמצרים, והנושא הזה קשה עבורם".

ובפייסבוק: המחאה נמשכת

גולים איראנים קראו הבוקר לאחיהם באיראן להמשיך גם היום במחאה. בבלוגים שונים פורסמו נקודות המפגש להפגנות היום, וגם נפתח דף פייסבוק מיוחד להפגנה. לפי הרחשים ברשתות החברתיות, ההפגנות צפוית להתחיל הערב בשעה חמש, אך לא ברור עדיין אם המפגינים באיראן ייענו לקריאה לצאת לרחובות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}