כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

מהומות באיראן • מפגינים זועקים: "מוות לדיקטטור"

על אף אזהרות השלטון האיראני: הפגנות במרכז טהרן • אלפי פעילי אופוזיציה מפגינים נגד משטר האייתוללות • כוחות משטרה ניסו לפזר אותם באלימות

הפגנות בטהרן, היום
הפגנות בטהרן, היום

אלפי איראנים משתתפים היום (ב) בהפגנות שארגנו ראשי 'התנועה הירוקה' בטהרן, בניסיון ראשון של אנשי האופוזיציה האיראנית להרים את הראש לאחר הדיכוי של ההפגנות שנערכו ביוני 2009, בהן נהרגו בני אדם רבים ונעצרו מאות.

את ההפגנות, הנערכות גם בערים איספהן, שירז, רשת, משהד וקרמנשה, מקיימים המפגינים כאות הזדהות עם המהפכות שהתרחשו במצרים ובתוניסיה בשבועות האחרונים. ההפגנות באיראן מתקיימות, למרות האיסור המפורש של השלטונות לךהפגין ברחובות.

עדי ראייה סיפרו כי המפגינים צעדו ברחובות אזאדי ואנגלב שמובילים לכיכר אזאדי שבמרכז טהרן, שנחשבת למוקד המסורתי עבור הפגנות המוניות. אלפי המפגינים, הצועדים מאז שעות הבוקר ברחובות, התעמתו עם כוחות המשטרה וקראו קריאות נגד השלטון. לפי דיווחים, נשמעו קריאות "מוות לדיקטטור", שכמוהן לא נשמעו מאז ההפגנות שהתקיטימו לאחר הבחירות ב-2009.

המשטרה האיראנית התפרסה בכחו גדולים בכל מוקדי ההפגנות, והציבה מחסומים באזורים מרכזיים, כמו גם בכניסה לרכבות התחתיות במדינה. כוחות המשטרה פעלו לחסימת נתיבי הצעדה, ואף ניסו לפזר את ההמונים באמצעות אלות, ירי כדורי פיינטבול וגז מדמיע.

במהלך השעות האחרונות, התרבו העימותים בין המפגינים לכוחות המשטרה, במהלכם יידו המפגינים אבנים, הבערו פחי אשפה, ואילו השוטרים ירו גז מדמיע. בכלי התקשורת דווח, כי עשרות בני אדם נעצרו על ידי המשטרה.

לא נמסר על נפגעים בהתנגשויות, אם כי אתרים המזוהים עם תנועות האופוזיציה באיראן פרסמו כי בכמה מקרים עשו כוחות הביטחון שימוש באש חיה.

במקביל להפגנות, נוקט השלטון האיראני בשורה של צעדים נגד מנהיגי האופוזיציה. מיר חוסיין מוסווי, שנחל כישלון בבחירות ב-2009, הושם היום במעצר בית, קווי הטלפון בביתו כמו גם הרשת הסלולארית שלו נחסמו.

רק בשבוע שעבר נשלח מהדי כרובי, עמיתו של מוסווי ומנהיג אופוזיציה אחר, למעצר בית.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}