כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

מפת דרכים לסגן הסער החדש • יעקב ריבלין נותן עיצות

אל תהיה מאכער. אל תהפוך את המשרד לשטיבלאך. עזוב את המחסנים והשטריימל'ך. התייצב במשרד ב-8 בבוקר • הפרשן הפוליטי יעקב ריבלין עם 10 עיצות לח"כ אליעזר מנחם מוזס

הדיבר ה-11: תתעדכן כל יום מה כותבים עליך ב'בחדרי'. ריבלין מתדרך אריבלין מתדרך את מוזס
הדיבר ה-11: תתעדכן כל יום מה כותבים עליך ב'בחדרי'. ריבלין מתדרך אריבלין מתדרך את מוזס



1. דלג על קבלת הפנים החגיגית

קודמך לתפקיד, זה שלשכתו הפכה במחי רוטציה אחת לממלכה הקטנה שלך, נכנס לתפקידו בקול תרועה רמה –והתפוגג בשקט כמו עננה. דורשי רשומות יגידו שזה עניין של עין הרע. כמו להבדיל לוחות הראשונים שנתנו בקולות וברקים. אנשים שאין להם עסק בנסתרות אך מבינים משהו בהתנהלות ציבורית יאמרו לך שאם סגן שר נכנס עם האף למעלה הוא יוצא משם עם הפנים למטה.

כי ככה זה עובד במערכת יחסים בין שר וסגן שר. את הכבוד והיקר נותנים לשר ולא מארגנים קבלות פנים אפילו אם הם נעשות יחד איתו כאשר הוא נכנס לתפקידו. היינו שם בקבלת הפנים לקודמך. ראינו את המבט העקום של השר למראה עשרות המוזמנים לובשי השחורים שבטח לא באו לכבודו. ראינו והערכנו שכאן מתחילות הצרות. עברו שנתיים וכל התחזיות השחורות התגשמו. (אז נכון שיש מעמיתינו הפרשנים שרואים בפרשת עמנואל ואוהל המאבק את קו השבר ביחסים בין השר וסגנו. לענ"ד ובמחכ"ת זו התוצאה ולא הסיבה. כשסגן שר עומד באור הזרקורים כבר בהתחלה זה מוביל בהמשך להפגנת עצמאות שנגמרת תמיד בבכי) אתה הרי מכיר יותר טוב מכולם את הבדיחות על העציצים ויודע שבמקור הם נאמרו על מי שישב ממש באותה לשכה לפני שנים עשר שנה. ( כך אמר יוסי שריד בשעתו על סגנו משולם נהרי). גם גורלם של הבאים אחריו לא שפר יותר.

והכל בגלל שהם התעלמו במודע מהתובנה הבסיסית הבאה:

2. דע את מקומך

לסגן שר יש מכונית, לשכה בת ארבעה חדרים, שמונה עוזרים, ואפס מוחלט של סמכויות. כל כולו יצור פוליטי חסר ישע, המצאה מקורית של שיטת הממשל הישראלית שנועדה לפתרון בעיות קואליציוניות. המקבילה בממשלים שפויים אחרים היא פונקציה של תת שר שסמכויותיו מוגדרות מראש. בדמוקרטיה המזרח תיכונית המהות של סגן שר היא הלשכה והמכונית.

עד שזה יוגדר אחרת עוד לא נולד שר שיעניק סמכויות של ממש לסגנו ובטח שלא סער הצנטרליסטי. אל תבקש סמכויות כי ממילא לא תקבל. התפקיד שלך הוא יותר על תקן של שגריר. אחד שמייצג מגזר מול ממסד ממשלתי ואמור להביא את בעיותיו לפני השולחן הקובע. במקרה הטוב, ורק אם תהיה ממש נחמד , השר יראה בך את היועץ שלו לעניני חרדים.

ואל תהי קלה זו בעיניך. היועץ האחרון לעניני חרדים שהיה במשרד כוחו היה גדול פי כמה וכמה מסגן השר החרדי שישב חדר ליד בחיבוק ידיים וכליון עיניים. אם השר יגיע למסקנה שאתה יכול לייצג אותו בכבוד בחצרות הרבנים ומסוגל להציג בפניו את בעיות המגזר החרדי כמו שהן באמת- אתה שווה כל קול חרדי שהצביע עבורך בבחירות. אם לא – אנשים שלא מצטערים על אובדן המנדט השישי יצטערו גם על כניסת החמישי

3. שיחקה לך השעה - נצל אותה

אתה נכנס למשרד בעיתוי מופלא. אין זאת אלא שזכות האדמורי"ם נ"ע ששמשת לפניהם גרמה לך לקבל אותו. אם הרוטציה היתה מתבצעת לפני שלושה חודשים, אזי כל העיצות הטובות לא היו עוזרות לך לחמוק מגורלם המר של קודמיך מהסיבות המוזכרות. או אז היה עדיף לך להשאיר את הג'וב לח"כ החדש, שהוא ישב על כסא הקוצים החשמלי עליו התענה קודמך לתפקיד וישמיע קולות של שטיח כשדורכים עליו.

למזלך קיבל לאחרונה השר הממונה עליך החלטה איסטרטגית לפתוח דף חדש ביחסיו עם הציבור החרדי. החילופין בלשכת סגן השר הן הזדמנות טובה עבורו למתוח קו על משקעי העבר. הסיבות לכך פרוטו בהרחבה במדור זה בשבועות האחרונים. בהיות והיית עסוק בדיונים גורליים עם בכירי החצר השניה על זהותו המגדרית של העוזר הבכיר. (אם גרביים לבנות לו בשבת או שחורות) והתמקחתם על מספר הפקידות שיומלצו בקומת הקרקע בלשכה בדברי חיים- נספר לך שביום בהיר אחד תפס הממונה עליך שהתדמית של נציג הס"מ בה הוא נתפס בציבור החרדי פוגעת בו קשות. יש בחירות עוד שנה וחצי והחרדים לפי הסקרים שוב עשויים להיות לשון המאזניים. ועד הבחירות יש קואליציה קטנה ומצומקת שצריך לשמור עליה הייטב. הוא רוצה לפתוח דף חדש. התפקיד שלך הוא למנוע ממנו להתלכלך בכתמים חדשים.

4. אל תהיה מאכער

החינוך החרדי הוא המפרנס הגדול ביותר בציבור החרדי וכל כולו תלוי בשני מיליארד השקלים שמקציבה המדינה באמצעות משרד החינוך. אין אף מגזר שהתלות שלו במדינה היא כה מוחלטת. . הפסקת הקצבה למוסד פלוני או אלמוני פירושה נעילת שעריו ומשלוח עשרות מפרנסים הביתה.

תוספת למוסד פירושה שגשוג ורווחה (במיוחד של המנהל). המצב האנומלי הזה יצר שכבה שלימה של אנשים שפרנסתן על יצוג מוסדות מול רשויות המדינה ובעיקר מול משרד החינוך. הטובים שבהם עושים את מלאכתם נאמנה. הם יושבים מול פקידי המשרד, כמו רואי חשבון שיושבים מול פקידי מס הכנסה ומשכנעים אותם בצדקת הלקוח. האנשים כמעט שלא זקוקים לך ולא תראה אותם בלשכה.

אצליך ידפקו בדלת בעיקר אלה שהקנו למקצוע את שמו הרע.הם נשלחים על ידי מוסדות שהדרג המקצועי זרק אותם מכל המדרגות. אין להם סיכוי לקבל שוב את התקציבים שנשללו והם מצפים שתפעיל את השפעתך על הפקידים. אתה סגן שר טרי הזהר מהם כמו מאש. די לנו במפלגה חרדית אחת שמיטב בניה נשלחו אל מעבר לסורגים וד"ל. גם אם לא יסבכו אותך בפלילים הם יגרמו לכך שמהר מאוד הדרג המקצועי יראה גם בך שתדלנון שיש לו לשכה ולא סגן שר שאמור לטפל רק בנושאים עקרוניים.

אם המאכערים משתייכים לחצרות שאתה מייצג ואינך יכול לומר להם לא - העבר אותם לטיפול העוזרים במשרד. בשביל זה משלמים להם משכורת. שהם יעשו את העבודה השחורה ויקחו עליהם את כל הסיכונים.

ועל אחת כמה וכמה שלא תעז אתה לשבת מול פקיד ולשאול אותו מה אפשר לעזור למוסדות באלעד או מודיעין עילית. ביום שתעשה זאת תמצא למחרת שכל הדלתות של הגורמים המקצועיים ננעלות בפניך. נכון. פעם זה היה אחרת ומוטב שתקרא בעיון את השורות הבאות:

5. שים לב שהזמנים השתנו

לאישי ציבור שחוזרים למקום בו כיהנו בעבר יש נטיה מובנית להרגיש כמו בבית ולנהוג לפי דפוסים ישנים. מהר מאוד הם מגלים שהבית אולי נשאר אך הרהיטים הוחלפו . בימים העליזים של שני הזבולונים: המר ויבדל"א אורלב, אפשר היה להשיג כיתות לחינוך החרדי על יד צלחת של קיגעל וצו'לנט אצל שמוליק כהן בתל אביב, או במהלך נסיעה משותפת עם השר מבני ברק לירושלים.

היום אפילו כבוד השר בכבודו ובעצמו לא יכול לאשר כיתה למוסדות פלוני אלמוני בלי שההקצאה עוברת את הויה דה לה רוזה של יועצים משפטיים ופקידים מיובשי מוח שלפניהם ספרים עבי כרס של קריטריונים ונהלים. ואם הוא לא יכול אתה בטח שלא. אם יגבר עליך הלחץ של שולחיך ותנסה להביא משהו שאפשר לספר עליו לחבר'ה בטיש, מובטח לך בזאת כי לא תספיק להגיד מוישה זוכמיר לפני שבאחד העיתונים תופיע כתבה על סגן השר החרדי שמנסה לעקוף נהלים. אחרי שזה יקרה - לבעל המזנון במשרד הראשי תהיה השפעה יותר ממך.

6. אל תהפוך את המשרד לשטיבלאך

את הפגישות עם הבנים החתנים והנכדים תערוך אצלך בבית. כנ"ל גם עם הגבאים והמשמשים והעסקנים החשובים שכבר עכשיו בודקים אם החניה של המשרד מתאימה לקרייזלר החדשה שלהם. שים לב שהלשכה שלך נמצאת בדיוק מול לשכת השר והמנכ"ל. עובדי הלשכות אוהבים שקט שמשדר רשמיות ממלכתית. חוץ מזה שרובם הם יאפים מרחביה וצפון תל אביב שלא מורגלים באווירת העליזה והקולנית של מוישה יענקל ומנחם מנדל.

הם לא אוהבים שנכנסים להם לחדרים ושואלים אם אפשר לקחת קצת סוכר כי אצל סגן השר נגמר ואפילו הדתיים שבהם, כמה מצער, לא מצפים שבעיצומו של יום העבודה יקראו להם להשלים מניין למנחה.

במובן זה משרדי הממשלה אפילו גרועים יותר ממסדרונות הכנסת שחזות חרדית ממש לא זרה להם (ביום השבעת הח"כ החדש הסתובבו שם בני משפחה ומקורבים כמו בחתונה). כחילונים הם לא סובלים אותנו בעליל וכפקידים הם מתוודעים לעיתים קרובות דווקא לצדדים הפחות מוצלחים שלנו. כמה שפחות לדקור להם בעיניים שלא לצורך - הרי זה משובח.

7. עזוב את המחסנים והשטריימל'ך

בתור חכפ"ש היית צריך לחפש מה לעשות. ואכן יגעת ומצאת. באדיבותה של החכ"ית רונית תירוש היא סדרה לך יופי של נושא. הגב' הגישה חוק האוסר על שיווק מוצרים עם פרוות בעלי חיים בישראל ואתה היית הראשון שהבחין בסכנה המרחפת על ראשם של חובשי השטריימל'ך.

ניהלת מאבק שעצר לבנתיים את החוק, תוך גיוס עמיתך הליטאיים והספרדיים (אחרי שהסברת להם שגם כובעי הקיינטש שלראשם עשויים מחומר המופק מזנבות עכברושים ונמיות). גמרת עם הזנבות עברת למצוקת הדיור. הגשת חוק נאה שמתגלגל במסדרונות הכנסת והאוצר ויש סיכוי שיאושר כשעשרה בטבת יחול בשבת.

לא משנה. העיקר הכוונה והיא באמת היתה לטובה.

לאחרונה אף ארגנת סיורים מודרכים במחסנים בהם מתגוררים זוגות צעירים. זה היה טוב וטוב שהיה. המעבר לסגן שר במשרד החינוך יניב פירות מוצלחים יותר אם תעסוק בחינוך ובחינוך בלבד.

את המאבק נגד המשך חוק הפרוות ואת פתרון מצוקת הדיור תשאיר לח"כ החדש שישמח מאוד לקבל תחומי פעולה חדשים. אם יש לך עוד ספקות בעניין עיין ערך עמיתך ליצמן. מאז שנבחר לתפקידו במשרד הבריאות הוא הניח את העיסוק בתקציבי הישיבות ומוסדות החינוך לגפני ושות' (הביקורים התכופים שלו במשרד החינוך הם רק לצרכי אמירת שלום בלבד לכמה ידידים ותיקים) והתמקד בנושאי משרדו ובהצלחה רבה.

כמי שהורגל לעמוד בצומת העצבים של ועדת הכספים ולשבת על השיבר של הכספים החרדיים אין ספק שהיה קשה לו מאוד. אבל הוא היה מספיק פיקח להבין שלא האדם עושה את התפקיד אלא ההפך. כאשר סטה ,ברגע אחד של שכרון חושים, מכלל זה והחל לדאוג לקברות קדמוניים במקום למכשירים רפואיים חדשים הוא נכווה ברותחין שגורמים לו היום להזהר ברותחין.

8. התייצב במשרד בשמונה בבוקר

מתוך כל העיצות שתקבל זו הקשה ביותר לביצוע אך גם הרצינית ביותר. כמי שהורגל לסדר יום חופשי שאינו משועבד לכלום, ותחילתו כפופה רק לזמן ק"ש אחרון כמנהג אנ"ש, תופתע בוודאי לגלות שבשעה רבע לשבע בבוקר יש כבר פקקים כבדים ליד גשר המיתרים.

במכוניות שיחכו איתך ברמזור יושבים בעיקר פקיד ממשלה שחותמים שעון בשבע וחצי. גם השר הממונה יוצא מהבית בשש בבוקר, כדי להתחיל את ישיבות הצוות המוביל לא יאוחר משעה שמונה.

ככה זה החילונים והדתל"ים האלה. הם פטורים מטבילה לפני התפילה ועד שאתה מתחיל הודו הם כבר יוצאים להפסקת הבוקר הראשונה. מה לעשות. ימי הכנסת העליזים נגמרו וחמישה ימי עבודה של תריסר שעות לפחות החלו.

בהזדמנות זו כדאי גם שתגיד שלום יפה לחברים בטבריה ובצימרים שליד קבר הרשב"י. אם תקח ברצינות את התפקיד במשרד, ואין ספק שתעשה זה הוא ישאב אותך לתוכו עד שלא יהיה לך זמן לפגוש אותם עד פגרת הקיץ הקרובה.

אם לא כן הפקידים חדי העין יתחילו להתלחש. ולא רק הם. הציבור שלנו לא מטומטם וכל עסקן יודע מה המשמעות של שיחה ללשכה שנענית ב"סגן השר יצא לסיור בשטח ויהיה רק ביום ראשון". היום בעידן של קוי נייעס ומצלמות הפאפארצ'י אתה לא תזוז מטר בלי שידעו היכן אתה באמת נמצא.

9. הזהר מסוסים טרויאנים

בנוהג שבעולם הבוסים בוחרים להם עוזרים. במקרה המצער שלך כמה מאנשי לשכתך החדשה חושבים שהם בחרו אותך. מי ששלח אותם הציב לפניו כמה מטרות מוגדרות. ראשית, עוד כמה משכורות לאנ"ש. שנית, לממש את התחושה שעדיין שוררת במקומות מסויימים שבמשרד החינוך יש כסף שאפשר להביא למוסדות מעבר למה שכולם מקבלים. שלישית, הרצון לפקח עליו ועל פעילותך.

כל צעד ושעל שלך ידווח באון ליין למוקד הבקרה והפיקוח שברחוב האדמו"ר מבעלזא שש בבני ברק. החבר'ה הלבישו עליך ג'י פי אס אנושי, וכל תנועותיך במפה נרשמים.

אם זה לא מפריע לך, אז זה בסדר. אם בכל זאת אתה רוצה קצת עצמאות ופרטיות נקוט כמה כללי זהירות מתבקשים. את הלו"ז ויומן הפגישות שלך תשאיר אצל הצוות הוותיק שהואילו להשאיר אצלך. שנית, בסידור החדרים בלשכה תשתדל שהפוליטרוקים הפוליטיים שלך לא ישבו בעמדת תצפית מול הכניסה לחדר שלך. הם לא חייבים לראות מתי אתה יוצא מתי אתה בא ועם מי אתה נפגש. אם יש לך פגישות חשובות באמת כדאי שתעשה אותם מחוץ למשרד.

10. שא מרום תפילה

עם כל הרצון הטוב שלך ושל כבוד השר הבעיות של החינוך החרדי אינן רק פונקציה של מערכת יחסים.

מערכת החוקים והתקנות של העשור האחרון עומדת בסתירה מוחלטת לדרישת העצמאות של החינוך החרדי. המדינה החליטה שהיא לא מוכנה לתקצב גופים שאין לה עליהם שליטה ישירה. ראשי הציבור החרדים מצידם דורשים להמשיך את המסורת האוטונומית שנתנה לנו עוד מקום המדינה ונסדקת פעם אחר פעם בשנים האחרונות.

בנושא זה יהיו עוד התנגשויות בלתי פוסקות ואתה תעמוד בתווך ותנסה לגשר על תהומות פעורים.

במצב זה אתה תזדקק שבע פעמים ביום לברכות ותפילות של צדיקים. מסיפוריך המרתקים אנו למדים שיש לך איתם קשרים מצויינים. שיהיה לך באמת בחן בחסד וברחמים.

טורו של יעקב ריבלין מתפרסם בשבועון 'בקהילה'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}