כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

ויקם מלך חדש במצרים • מובארק התפטר: חגיגות במצרים ובארה"ב

סוף עידן מובארק במצרים: סגן נשיא מצרים, עומר סולימאן, הודיע ביום ו' בטלוויזיה הממלכתית במצרים: נשיא הרפובליקה, חוסני מובארק, התפטר מתפקידו, והטיל על חברי המועצה הצבאית העליונה לנהל את ענייני המדינה • בני משפחת הנשיא - נמלטו, ומובארק מתבצר בארמונו בשארם א שייח

מובארק בנאומו האחרון
מובארק בנאומו האחרון



סוף עידן מובארק במצרים: סגן נשיא מצרים, עומר סולימאן, הודיע ביום ו' בטלוויזיה הממלכתית במצרים, כי נשיא הרפובליקה, חוסני מובארק התפטר מתפקידו, והטיל על חברי המועצה הצבאית העליונה לנהל את ענייני המדינה.

"בנסיבות עצובות אלו אני מודיע כי נשיא הרפובליקה מוחמד חוסני מובארק החליט להתפטר מתפקידו ולמנות את המועצה הצבאית העליונה לנהל את כל ענייני המדינה", הודיע סולימאן בקלטת ששודרה בטלוויזיה המקומית.

בתגובה מצרים לבשה חג. מיליוני מפגינים בכיכר א-תחריר במרכז קהיר חגגו את התפטרותו של הנשיא. המפגינים רקדו עד שעות הלילה הקטנות, הניפו דגלי מצרים ושרו שירי נצחון.

המפגינים הבינו כי שלושה שבועות של מהומות, הרוגים ופצועים, הגיעו לסיומם. בכיכר שאגו המפגינים סיסמאות כגון: "מצרים חופשייה", "העם הפיל את השלטון" ו"העם ניצח".

במצרים הביעו שמחה רבה בעקבות החלטתו של מובארק.

דובר הצבא המצרי נשא כבר באותו ערב הודעה לפיה הוא והעם מברכים את החלטתו של מובארק. "אנו מצדיעים לנשיא מובארק על שירותו למען העם, ועל כך שהעדיף את האינטרס הלאומי על פני האישי. אנו מצדיעים גם לחללים שהקריבו את חייהם לטובת חירותה של מצרים".

שעות אחדות לפני התפטרותו של מובארק דווח, כי הוא ובני משפחתו עזבו את קהיר למקום לא ידוע. מובארק מתבצר בארמונו בשארם א שייח.

מקורב לממשל דיווח על הדברים עוד לפני פרסום ההחלטה. בכלי התקשורת הסבירו כי הדיווח אכן נשמע אמין, זאת בעקבות הכוח החלש שהפעילו הצבא נגד התושבים הרבים שהתקבצו סביב ארמון המלוכה.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, חגג את פרישתו של מובארק, יחד עם המפגינים. בנאום שנשא בבית הלבן אמר: "יש מעט מאוד רגעים בחיינו שבהם יש לנו את הזכות לראות הסטוריה מתרחשת. זה אחד הרגעים האלה.

"העם המצרי דיבר, קולותיהם נשמעו, ומצרים לעולם לא תהיה אותו דבר. עם פרישתו, נשיא מובארק נענה לרעב העם המצרי לשינוי". אובמה הבטיח, כי ארה"ב תמשיך להיות ידידה ושותפה של מצרים ותסייע לה בכל סיוע שנדרש ושתתבקש לספק.

הצבא המצרי שתפס את מושכות השלטון אחרי מובארק, הבטיח בשעות אחה"צ כי הוא מחויב לכל ההסכמים האזוריים והבינלאומיים עליהם חתומה מצרים. את הדברים אמרו בכירים בצבא בעקבות חשש של מדינות שונות.

בנוסף, נאמר בהודעה, כי הממשלה הנוכחית תשמש ממשלת מעבר עד לבחירות הבאות.

את ההודעה הדרמטית מסר סגנו של מובארק בהודעה קצרה בטלוויזיה, זאת לאחר ששלשום מיליוני מפגינים התאכזבו מנאומו של מובארק כשאמר כי הוא מעביר את סמכויותיו לסגנו, אך לא פורש.

את הפיכת השלטון חגגו גם בישראל. "מובארק עף, הצדק ניצח", צעקו משמחה ערביי ישראל. בכפרים הערביים, ביניהם טייבה וטירה, חגגו התושבים את הדחתו של מי שהיה בשלטון במשך 30 שנה. לחגיגות נלוו צפירות מהמכוניות, שירים ושאגות, עד השעות הקטנות של הלילה והדלקת זיקוקים.

בתוך כך, התכנסו מאות תושבים ערבים בכינוס המרכזי בנצרת שם חגגו את הדחתו של מובארק. במהלך הכינוס הניפו התושבים את דגלי מצרים ופלסטין. וקראו סיסמאות כמו "מובארק הרס את העם שלו" ו"העם המצרי גיבור".

הסכם השלום יכובד

התהפוכות במצרים מעוררות חשש גדול בישראל. מצד שני, מעדיפים קברניטי המדינה להיתלות בהודעת ראשי הצבא המצרי, לפיה הם מחויבים "להמשיך ולכבד את ההסכמים הבינלאומיים עליהם חתומה מצרים, לרבות הסכם השלום עם ישראל".

הערב (מוצ"ש) בירך ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על הודעה זו ואמר: "הסכם השלום בין ישראל למצרים תרם רבות לשתי המדינות והוא אבן יסוד לשלום וליציבות במזרח התיכון כולו".

גם שר החוץ, אביגדור ליברמן, התייחס בדבריו למתרחש במצרים ואמר: "ישראל אינה מתערבת בענייניה הפנימיים של מצרים", וכי "הדבר היחיד שמעסיק אותנו הוא שהיציבות האזורית תשמר והסכם השלום יכובד".

שר הביטחון, אהוד ברק, שוחח עם שר ההגנה המצרי, מוחמד חוסיין טנטאווי על המצב במדינה. טנטאווי עומד מאז אתמול בראש המועצה העליונה של הכוחות המזוינים במצרים, מועצה המנהלת את ענייני המדינה, מאז פרישתו של הנשיא מובארק.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}